Gå till innehåll

Filbehörighet


zub

Recommended Posts

Efter ominstallation så har jag tappat tillgång till vissa filer på en usb disk vid utdelning.

Filer som låg på disken när jag kopplade in den och som kommer ifrån en annan dator ses inte vid browsning från annan dator i nätverket,

om man högerklickar på dessa filer och kollar säkerhetsfliken så finns autentiserade användare med där på dom filer som inte syns.

På dom filer som syns finns användaren alla med.

Lägger jag till en användare alla på dom filerna som jag inte kan se, så kan jag sen se dom i nätverket.

Så problemet som sådant är ju löst...

Men det är många filer =)

Och har provat att högerklicka på mappen och göra samma sak, funkar inte, markera flera filer funkar inte heller.

Nån som vet något smidigt sätt att slippa massa manuellt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade första länken med reg filerna, men samma sak.

Men det där är ju mer rättigheterna i datorn, å i denna datorn så ser jag alla filer utan problem.

Problemet är ju när jag ska kolla mina utdelade filer från andra datorer.

Då syns bara vissa filer... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här problemet känns övermäktigt för mig & svara på.

Känner delvis igen de ifrån använt W7 på en hårddisk och XP på en annan och liknande problem som uppstått då man inte kan spara ner filer utifrån på den andra disken och speciellt när man varit inloggad i W7. Ungefär sak samma då diskar delar ut utrymme sins emellan känns de som.

Kör du Windows 7 på alla datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon zub!

Provat högerklicka på skrivbordet, [ anpassa ], [ verktyg ], [ mappalternativ ] och [ visning ]. Där finns Dolda filer, mappar och enheter, [ visa dessa eller inte ].. Kan vara där som Du skall ändra för att se filerna. Hoppas att det fungerar.

Mvh// Sunshine i ett grått & regnigt Lappland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet något smidigt sätt att slippa massa manuellt arbete.

Prova så här...

Gå till säkerhetsfliken i mappens egenskaper och tryck "Avancerat/Ägare/Redigera".

Där kan du byta ägare till ditt eget windowskonto, och då bockar du i "Ersätt ägare av underbehållare och objekt".

Skulle du redan stå som aktuell ägare kan du lägga till t.ex "Användare" med knappen "Andra användare eller grupper" och sedan byta ägare till den, på samma sätt som ovan.

Kort sagt du kan laborera med ägarbyten tills du har tillgång till filerna, det viktiga är att du får med "Ersätt ägare av underbehållare och objekt", för att slippa ändra filerna en och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...