juddan11 Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Tjena. jag har nu köpt windows 7 som jag ska isntallera. har vista nu. men när det kommer till vart vill du installera från?. Så kommer det inte upp nån disk där. Inga enheter kunde hittas. vad behöver man göra för att den ska hitta min disk. Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Hej, vilken typ av installation har du planerat att genomföra? Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Hej juddan11! För det första, har Du något som du är rädd om i vistan? Typ dokument/bilder att spara först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juddan11 Posted August 21, 2010 Author Share Posted August 21, 2010 jag har tänkt göra en full install. alltså ingen uppgradering. sen har jag windows installerat på c disken. har bara windows på den. men det är det att jag inte hittar nån disk när den frågar vart jag vill installera windows. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 (edited) Hej, så om jag förstått detta riktigt, du startar datorn med Windows 7 DVD in spelaren, startar installationsförfarandet, och då hittar den ingen hårddisk att installera på? OK! Denna guide, tyvärr på engelska bör kunna hjälpa dig vidare. http://windowsreinstall.net/win7ultimate/7help/nohdd/index.htm Mvh Mats H Edited August 21, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Vid installationen frågas det efter om man vill formatera innan installationen. Formatera hårddisken, sedan skall det fungera att installera fullt ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Annars kan du gå in i datorn bios, och kika om du har något som heter SATA MODE, och se om du kan ändra denna så, alternativen som brukar finnas är SATA, IDE, COMBINED, alternativt kan det heta "SATA NATIVE MODE" prova aktivera detta och se om inte ditt problem löser sig då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juddan11 Posted August 21, 2010 Author Share Posted August 21, 2010 Mats. det är riktigt. hittar ingen hd. att det ska vara så jävla komplicerat o installera windows 7.. hade jag vetat detta hade jag inte köpt det. men ska jag formatera vista först o sen efter det ta uppgradera istället. vad tycker ni ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Att du inte hittar en hdd är inte windows 7's fel.. antagligen är det som sagts tidigare.. en inställning i BIOS eftersom det är en primär hårdvara. Ett tips skulle kanske vara att gå till hårddisktillverkarens hemsida för att kontrollera eventuella drivrutiner ifall det behövs vid installationen (F6) för extra drivrutiner. Om du vill ha hjälp med att leta drivrutiner, får du tala om vilket moderkort, hårddisk, minnen, cpu etc du har i datorn, gärna ev rev nummer om det finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Många kockar! Du stoppar in DVD-skivan och startar om, då skall du välja att att starta med DVD-skivan, när du får frågan på skärmen, trycka en tangent, sen ska allt gå som en dans. Så är det ju alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Tjena. jag har nu köpt windows 7 som jag ska isntallera. har vista nu. men när det kommer till vart vill du installera från?. Så kommer det inte upp nån disk där. Inga enheter kunde hittas. vad behöver man göra för att den ska hitta min disk. Tacksam för svar. Har du kört Windows Upgrade Advisor? Den kan ju peka ut om det finns kända problem med någon hårdvara i datorn. Ibland behöver man uppdatera BIOS för att det ska fungera med Windows 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 (edited) juddan11! Har du gjort det Cecilia tipsar om? Här kan du hämta och köra programmet som ger all info om din dator: http://windows.micro...upgrade-advisor En anpassad installation är att föredra. Hämta också drivrutiner från din dators hemsida och spara på USB eller externdisk, så går jobbet som en dans. Innan du installerar, kolla skillnaden på en anpassad installation och uppgradering. Anpassad installation: http://windowshjalp.se/?p=34 Uppgradering från Vista till Windows 7: http://windowshjalp.se/?p=37 Edited August 22, 2010 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strator Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 jag har tänkt göra en full install. alltså ingen uppgradering. sen har jag windows installerat på c disken. har bara windows på den. men det är det att jag inte hittar nån disk när den frågar vart jag vill installera windows. Precis, många kockar.. Jag antar att du skriver dessa inlägg från din Vista installation du ännu inte tagit bort. (Då kan man utesluta lösa kontakter) Som du säger så syns ingen hårddisk när du kommit in i installationsprogrammet första del och det beror på att win7 skivan inte innehåller aktuella chipset drivrutiner. Chipset sitter på ditt moderkort. MEN finns inte drivrutiner för win7 till ditt chipset hos din chipset-tillverkare ser det mörkare ut. Att köra "upgrade advisor" är en lösning (som kan ta reda på stöd för främst program enligt min mening) men jag känner mig inte 100% säker på att den kan detektera chipset stöd. Att köra SIW och sedan kika under vänstra panelen på Hardware-->Motherboard--> sedan på högra panelen under North Bridge, där står det vilket chipset du har på moderkortet. Kika sedan på chipset-tillverkarens hemsida efter de senaste drivrutinerna till din win7 installation, det brukar benämnas som "Chipset driver during F6 install". Lycka till. p.s.Kör du en äldre märkesdator (typ Compaq, som brukar köra med egna beteckningar på komponenter och egna BIOS program) måste du sannolikt surfa in på din datortillverkares hemsida för att söka information om stöd för win7 där.d.s. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 Annars kan du gå in i datorn bios, och kika om du har något som heter SATA MODE, och se om du kan ändra denna så, alternativen som brukar finnas är SATA, IDE, COMBINED, alternativt kan det heta "SATA NATIVE MODE" prova aktivera detta och se om inte ditt problem löser sig då. Saknar svar från TS, om man har testat denna lösning.. tyvärr verkar denna (möjligtvis enkla väg) försvinna i allt annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strator Posted August 23, 2010 Share Posted August 23, 2010 Ser inte vitsen med att testa bios inställningar nu när TS redan kör vista på datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 23, 2010 Share Posted August 23, 2010 Knepigt att juddan11 inte får till det. Vad är det för datormodell, kanske intressant för de som kan och vill hjälpa? Laptop, stationär eller ett eget hopplock. Nomalt är en installation av Windows 7 väldigt enkel att göra, med hjälp av dom guider som finns, klarar de allra flesta av det, utan större datakunskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts