Jump to content

installera win7.

juddan11

Recommended Posts

Tjena. jag har nu köpt windows 7 som jag ska isntallera. har vista nu.

men när det kommer till vart vill du installera från?. Så kommer det inte upp nån disk där.

Inga enheter kunde hittas. vad behöver man göra för att den ska hitta min disk.

Tacksam för svar.

Hej,

så om jag förstått detta riktigt,

du startar datorn med Windows 7 DVD in spelaren, startar installationsförfarandet, och då hittar den ingen hårddisk att installera på?

OK!

Denna guide, tyvärr på engelska bör kunna hjälpa dig vidare.

http://windowsreinstall.net/win7ultimate/7help/nohdd/index.htm

Mvh

Mats H

Edited by Mats H

Annars kan du gå in i datorn bios, och kika om du har något som heter SATA MODE, och se om du kan ändra denna så, alternativen som brukar finnas är SATA, IDE, COMBINED, alternativt kan det heta "SATA NATIVE MODE" prova aktivera detta och se om inte ditt problem löser sig då.

Att du inte hittar en hdd är inte windows 7's fel.. antagligen är det som sagts tidigare.. en inställning i BIOS eftersom det är en primär hårdvara.

Ett tips skulle kanske vara att gå till hårddisktillverkarens hemsida för att kontrollera eventuella drivrutiner ifall det behövs vid installationen (F6) för extra drivrutiner.

Om du vill ha hjälp med att leta drivrutiner, får du tala om vilket moderkort, hårddisk, minnen, cpu etc du har i datorn, gärna ev rev nummer om det finns.

Tjena. jag har nu köpt windows 7 som jag ska isntallera. har vista nu.

men när det kommer till vart vill du installera från?. Så kommer det inte upp nån disk där.

Inga enheter kunde hittas. vad behöver man göra för att den ska hitta min disk.

Tacksam för svar.

Har du kört Windows Upgrade Advisor? Den kan ju peka ut om det finns kända problem med någon hårdvara i datorn. Ibland behöver man uppdatera BIOS för att det ska fungera med Windows 7.

juddan11!

Har du gjort det Cecilia tipsar om?

Här kan du hämta och köra programmet som ger all info om din dator:

http://windows.micro...upgrade-advisor

En anpassad installation är att föredra.

Hämta också drivrutiner från din dators hemsida och spara på USB eller externdisk, så går jobbet som en dans.

Innan du installerar, kolla skillnaden på en anpassad installation och uppgradering.

Anpassad installation:

http://windowshjalp.se/?p=34

Uppgradering från Vista till Windows 7:

http://windowshjalp.se/?p=37

Edited by OlleBull

jag har tänkt göra en full install. alltså ingen uppgradering. sen har jag windows installerat på c disken. har bara windows på den.

men det är det att jag inte hittar nån disk när den frågar vart jag vill installera windows.

Precis, många kockar..

Jag antar att du skriver dessa inlägg från din Vista installation du ännu inte tagit bort. (Då kan man utesluta lösa kontakter)

Som du säger så syns ingen hårddisk när du kommit in i installationsprogrammet första del och det beror på att win7 skivan inte innehåller aktuella chipset drivrutiner. Chipset sitter på ditt moderkort. MEN finns inte drivrutiner för win7 till ditt chipset hos din chipset-tillverkare ser det mörkare ut.

Att köra "upgrade advisor" är en lösning (som kan ta reda på stöd för främst program enligt min mening) men jag känner mig inte 100% säker på att den kan detektera chipset stöd.

Att köra SIW och sedan kika under vänstra panelen på Hardware-->Motherboard--> sedan på högra panelen under North Bridge, där står det vilket chipset du har på moderkortet.

Kika sedan på chipset-tillverkarens hemsida efter de senaste drivrutinerna till din win7 installation, det brukar benämnas som "Chipset driver during F6 install".

Lycka till.

p.s.Kör du en äldre märkesdator (typ Compaq, som brukar köra med egna beteckningar på komponenter och egna BIOS program) måste du sannolikt surfa in på din datortillverkares hemsida för att söka information om stöd för win7 där.d.s.

Annars kan du gå in i datorn bios, och kika om du har något som heter SATA MODE, och se om du kan ändra denna så, alternativen som brukar finnas är SATA, IDE, COMBINED, alternativt kan det heta "SATA NATIVE MODE" prova aktivera detta och se om inte ditt problem löser sig då.

Saknar svar från TS, om man har testat denna lösning.. tyvärr verkar denna (möjligtvis enkla väg) försvinna i allt annat...

Knepigt att juddan11 inte får till det.

Vad är det för datormodell, kanske intressant för de som kan och vill hjälpa?

Laptop, stationär eller ett eget hopplock.

Nomalt är en installation av Windows 7 väldigt enkel att göra, med hjälp av dom guider som finns, klarar de allra flesta av det, utan större datakunskaper.