Gå till innehåll

Windows partition


CGD

Recommended Posts

Idag har jag Windows XP och min system och programpartition är på 55 GB och där använder jag 17 GB. Användarfiler, växlingsfil samt temporära filer är flyttade till annat utrymme.

Jag tänkte nu se om jag kan uppgradera till Windows 7 64-bit Ultimate och undrar då hur stor system och programpartition kommer jag att behöva om jag gör på samma sätt.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför 175 GB Vilka gigantiska program du måste ha då

Inte precis. Min programmapp som inte innehåller några spel, upptar idag 3,45 GB. Men när jag gör en partitionerar upp hårddisken är det ju en gång för alla så det känns bra att vara helt säker på att utrymmet kommer att räcka för Windows 7 med alla program och alla tänkbara uppdateringar som kan tänkas komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycket som 175GB tror jag inte du behöver avsätta. Jag kör Windows 7 Home Premium x64. Min Systempartition är 100GB och av det används 40,6GB. Men då har jag både växlingsfil och filer för hibernate med där. Dessutom har jag stora program Visual Studio 2008 Professional, Photoshop CS4 och Expression Studio installerat.

Redigerad av RyuuShujin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min systemdisk på 36GB innehåller Windows 7 med allt som hör det till och alla installerade nyttoprogram. räcker gott. Spel och portabla program ligger dock på en annan hårddisk. Så 175GB känns väldigt överdrivet såvida du inte tänker ha en massa stora spel installerade på den.

Och föresten, gör ingen "uppgradering" utan gör en ren installation där du formaterar systempartitionen innan installationen. Att uppgradera är att be om extra bekymmer.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas du missförstod mig nog. Med uppdatering menar jag saker som Windows 7 SP1, alla andra uppdateringar som kan komma med Windows update och liknande. Men kanske skall jag följa alla råd och göra systempartitionen något mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...