Gå till innehåll

Dokumentformat


nillan

Recommended Posts

Jag har några dokument i mitt USB minne som är skrivet wordpad

När jag skall exportera dokumentet, så ser det ut som i bilden nedan.

Vad gör jag för fel?

Hur får jag detta dokumentet till word mm

Har aldrig gjort detta tidigare och är novis :)

GLÖMDE skriva att det är samma "fenomen" om jag skall öppna en fil med E-post. Wordpad dokument

post-5369-011005600 1282661630_thumb.jpg

Redigerad av nillan
Redigerat rubriken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När du är inne i Filen i WordPad ... välj då att spara som och välj det sista alternativet (Andra format)

wp1.PNG

Välj det som är understruket, om du använder office 2003 så står det nog .doc där istället för .docx (jag använder office 2010)

WordPAD.PNG

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om det är OpenOffice.org-filer så ska de ju öppnas i det programmet och inte i WordPad för OpenOffice.org brukar inte spara filer i WordPad-format.

Angående bilden i ditt inlägg så ser det mest ut som något problem med webbplatsen.

Tack Cecilia!

Jag kan inte öppna någon fil överhuvudtaget.

Se min bild i början här och skall jag spara fil och sedan öppna, så går det inte heller, varken i Wordpad eller Office (gratis program)

Förstår inte varför

:(

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du felrutan med webmaster när du försöker öppna filer som finns på ditt USB-minne?

Då får du förklara hur du gör.

Hmmm det var när jag skulle öppna en PDF fil på en hemsida.

Det spelar ingen roll, inget går att öppna, oavsett vad det är men i min gamla XP dator inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på Textdokument så att Writer startar.

Inifrån Writer öppnar du något av de dokument som du började den här tråden med. Du skrev:

Jag valde bild 1 när USB minnen startade.

Får då upp en bild på vad jag har där från de som är noterade med stl.. Bild 2

Sedan lyckades jag lägga till OpenOffice som standard under Öppna.

När jag hö klickar och väljer OpenOffice får jag upp filterurval. se Bild 3

Är jag på rätt väg då?

post-5369-014774200 1283966596_thumb.jpg

post-5369-012453300 1283967016_thumb.jpg

post-5369-041044700 1283967039_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPS-filer är filer som är skapade med Works (har inte med Wordpad att göra). Men de ska kunna öppnas med OpenOffice.org, dock kan formateringen bli fel. I din tredje bild behöver du skrolla ned till du hittar en rad där det står "WPS 2000/Office 1.0 (*.wps)" eller något liknande som innehåller WPS/wps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är ju en WPS fil alltså en "Microsoft Works document". är den skriven i wordpad och vald att spara i works format? (vilket jag inte tror är möjligt)

det troligaste är att den är skriven i just works och du behöer works för att öppna/ändra den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPS filer ska gå att öppna i OpenOffice också så du ska inte behöva installera Works bara för det.

Gör som Cecilia var inne på tidigare och öppna filen INIFRÅN OpenOffice.

1. Sätt i USB minnet och stäng alla fönster som poppar upp.

2. Starta OpenOffice.

3. Välj Öppna dokument ....

4. Om det inte redan står Alla Filer (*.*) nere till höger ovanför knapparna så välj det där.

5. Bläddra fram till filen du vill öppna på USB minnet, välj den, öppna den.

Nu borde filen öppnas som den ska. Kommer du såhär långt så vet du att filen är hel och går att öppna i OpenOffice. Då kan vi gå vidare och se till så att filerna kommer att öppnas med OpenOffice automatiskt i framtiden.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPS-filer är filer som är skapade med Works (har inte med Wordpad att göra). Men de ska kunna öppnas med OpenOffice.org, dock kan formateringen bli fel. I din tredje bild behöver du skrolla ned till du hittar en rad där det står "WPS 2000/Office 1.0 (*.wps)" eller något liknande som innehåller WPS/wps.

Jag hittar inget som liknar det på listan.

Synd att man inte kan kopiera listan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om du kan öppna dem i OpenOffice.org först, så slipper du ha fler program att hålla reda på samt att Works-dokument är i ett format som inte är framtidssäkert.

Tack, vill inte ha Work nu när jag har lärt mig litte av Office. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPS filer ska gå att öppna i OpenOffice också så du ska inte behöva installera Works bara för det.

Gör som Cecilia var inne på tidigare och öppna filen INIFRÅN OpenOffice.

1. Sätt i USB minnet och stäng alla fönster som poppar upp.

2. Starta OpenOffice.

3. Välj Öppna dokument ....

4. Om det inte redan står Alla Filer (*.*) nere till höger ovanför knapparna så välj det där.

5. Bläddra fram till filen du vill öppna på USB minnet, välj den, öppna den.

Nu borde filen öppnas som den ska. Kommer du såhär långt så vet du att filen är hel och går att öppna i OpenOffice. Då kan vi gå vidare och se till så att filerna kommer att öppnas med OpenOffice automatiskt i framtiden.

Tack Nicklas!

P 4. ser ut som du skriver se bild och markerar den jag skall öppna men sedan när den nya bliden kommer upp och jag skall letar efter "WPS 2000/Office1.0 (*wps*) eller WPS/wps.

Hittar inget i listan.

:o

post-5369-084531900 1284018325_thumb.jpg

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste versionen är det i alla fall. Nu har jag sökt runt efter mer information och det verkar som att vanliga OpenOffice.org inte har stöd för att läsa Works-filer. På sidan http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/FAQ/Writer/DocumentManagement/How_can_I_open_Microsoft_Works_wordprocessor_files_%28.wps%29%3F föreslås några olika sätt att få till det. Enklast verkar vara att installera Works, öppna filerna och spara dem i formatet .rtf i stället för i .wps eftersom OpenOffice.org kan läsa .rtf-filer. Det finns tydligen även en möjlighet att ladda upp dem på en webbsida för konvertering till ett bättre format.

Det finns några engelska varianter på OpenOffice.org som har lagt till stöd för Works-filer, t ex http://go-oo.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sökte på Open Office File Formats igår hittade jag denna

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_User_Guides/Getting_Started/File_formats

Som säger att OO kan öppna .WPS men det står visserligen WPS 2000/Office 1.0 och inget om Works så kanske Works använder formatet lite annorlunda och kräver någon specialåtgärd.

Tråkigt att det ska vara så krångligt, hoppas fler program börjar använda öppna format som fungerar överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...