nillan Posted August 24, 2010 Share Posted August 24, 2010 (edited) Jag har några dokument i mitt USB minne som är skrivet wordpad När jag skall exportera dokumentet, så ser det ut som i bilden nedan. Vad gör jag för fel? Hur får jag detta dokumentet till word mm Har aldrig gjort detta tidigare och är novis GLÖMDE skriva att det är samma "fenomen" om jag skall öppna en fil med E-post. Wordpad dokument Edited August 24, 2010 by nillan Redigerat rubriken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 24, 2010 Share Posted August 24, 2010 (edited) Hej När du är inne i Filen i WordPad ... välj då att spara som och välj det sista alternativet (Andra format) Välj det som är understruket, om du använder office 2003 så står det nog .doc där istället för .docx (jag använder office 2010) Edited August 24, 2010 by PCGuiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted August 24, 2010 Author Share Posted August 24, 2010 Tack för ditt svar men jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted August 24, 2010 Share Posted August 24, 2010 Är du säker på att det är ett Wordpad-dokument? Kan du bifoga ett dokument här så kan vi titta på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 24, 2010 Share Posted August 24, 2010 (edited) filen heter alltså "Windows Vista" och har ingen ändelse? Skriviet i wordpad och sparat som vaddå? Edited August 24, 2010 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Om det är OpenOffice.org-filer så ska de ju öppnas i det programmet och inte i WordPad för OpenOffice.org brukar inte spara filer i WordPad-format. Angående bilden i ditt inlägg så ser det mest ut som något problem med webbplatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 8, 2010 Author Share Posted September 8, 2010 (edited) Om det är OpenOffice.org-filer så ska de ju öppnas i det programmet och inte i WordPad för OpenOffice.org brukar inte spara filer i WordPad-format. Angående bilden i ditt inlägg så ser det mest ut som något problem med webbplatsen. Tack Cecilia! Jag kan inte öppna någon fil överhuvudtaget. Se min bild i början här och skall jag spara fil och sedan öppna, så går det inte heller, varken i Wordpad eller Office (gratis program) Förstår inte varför Edited September 8, 2010 by nillan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Får du felrutan med webmaster när du försöker öppna filer som finns på ditt USB-minne? Då får du förklara hur du gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 8, 2010 Author Share Posted September 8, 2010 Får du felrutan med webmaster när du försöker öppna filer som finns på ditt USB-minne? Då får du förklara hur du gör. Hmmm det var när jag skulle öppna en PDF fil på en hemsida. Det spelar ingen roll, inget går att öppna, oavsett vad det är men i min gamla XP dator inga problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Starta OpenOffice.org Writer och inifrån programmet öppnar du ett dokument (en fil som är skapad i OpenOffice.org Writer). Berätta vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Tryck på Textdokument så att Writer startar. Inifrån Writer öppnar du något av de dokument som du började den här tråden med. Du skrev: Jag har några dokument i mitt USB minne som är skrivet wordpad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 8, 2010 Author Share Posted September 8, 2010 Tryck på Textdokument så att Writer startar. Inifrån Writer öppnar du något av de dokument som du började den här tråden med. Du skrev: Jag valde bild 1 när USB minnen startade. Får då upp en bild på vad jag har där från de som är noterade med stl.. Bild 2 Sedan lyckades jag lägga till OpenOffice som standard under Öppna. När jag hö klickar och väljer OpenOffice får jag upp filterurval. se Bild 3 Är jag på rätt väg då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 WPS-filer är filer som är skapade med Works (har inte med Wordpad att göra). Men de ska kunna öppnas med OpenOffice.org, dock kan formateringen bli fel. I din tredje bild behöver du skrolla ned till du hittar en rad där det står "WPS 2000/Office 1.0 (*.wps)" eller något liknande som innehåller WPS/wps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Alltså det är ju en WPS fil alltså en "Microsoft Works document". är den skriven i wordpad och vald att spara i works format? (vilket jag inte tror är möjligt) det troligaste är att den är skriven i just works och du behöer works för att öppna/ändra den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 8, 2010 Author Share Posted September 8, 2010 Hjärtligt tack till er båda. Jag hade Works förut innan hårddiskbytet. De är dessa dokument jag har på USB minnet. Skall jag installera Works 8,5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Du kan ju se om du kan öppna dem i OpenOffice.org först, så slipper du ha fler program att hålla reda på samt att Works-dokument är i ett format som inte är framtidssäkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 (edited) WPS filer ska gå att öppna i OpenOffice också så du ska inte behöva installera Works bara för det. Gör som Cecilia var inne på tidigare och öppna filen INIFRÅN OpenOffice. 1. Sätt i USB minnet och stäng alla fönster som poppar upp. 2. Starta OpenOffice. 3. Välj Öppna dokument .... 4. Om det inte redan står Alla Filer (*.*) nere till höger ovanför knapparna så välj det där. 5. Bläddra fram till filen du vill öppna på USB minnet, välj den, öppna den. Nu borde filen öppnas som den ska. Kommer du såhär långt så vet du att filen är hel och går att öppna i OpenOffice. Då kan vi gå vidare och se till så att filerna kommer att öppnas med OpenOffice automatiskt i framtiden. Edited September 8, 2010 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 WPS-filer är filer som är skapade med Works (har inte med Wordpad att göra). Men de ska kunna öppnas med OpenOffice.org, dock kan formateringen bli fel. I din tredje bild behöver du skrolla ned till du hittar en rad där det står "WPS 2000/Office 1.0 (*.wps)" eller något liknande som innehåller WPS/wps. Jag hittar inget som liknar det på listan. Synd att man inte kan kopiera listan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Du kan ju se om du kan öppna dem i OpenOffice.org först, så slipper du ha fler program att hålla reda på samt att Works-dokument är i ett format som inte är framtidssäkert. Tack, vill inte ha Work nu när jag har lärt mig litte av Office. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 (edited) WPS filer ska gå att öppna i OpenOffice också så du ska inte behöva installera Works bara för det. Gör som Cecilia var inne på tidigare och öppna filen INIFRÅN OpenOffice. 1. Sätt i USB minnet och stäng alla fönster som poppar upp. 2. Starta OpenOffice. 3. Välj Öppna dokument .... 4. Om det inte redan står Alla Filer (*.*) nere till höger ovanför knapparna så välj det där. 5. Bläddra fram till filen du vill öppna på USB minnet, välj den, öppna den. Nu borde filen öppnas som den ska. Kommer du såhär långt så vet du att filen är hel och går att öppna i OpenOffice. Då kan vi gå vidare och se till så att filerna kommer att öppnas med OpenOffice automatiskt i framtiden. Tack Nicklas! P 4. ser ut som du skriver se bild och markerar den jag skall öppna men sedan när den nya bliden kommer upp och jag skall letar efter "WPS 2000/Office1.0 (*wps*) eller WPS/wps. Hittar inget i listan. Edited September 9, 2010 by nillan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Vad är det för version av OpenOffice.org du har? Det ska stå i listan över program som går att avinstallera eller gå att få fram genom att välja menyvalet "Hjälp" - "Om...". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Vad är det för version av OpenOffice.org du har? Det ska stå i listan över program som går att avinstallera eller gå att få fram genom att välja menyvalet "Hjälp" - "Om...". det är 3.2 står det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Senaste versionen är det i alla fall. Nu har jag sökt runt efter mer information och det verkar som att vanliga OpenOffice.org inte har stöd för att läsa Works-filer. På sidan http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/FAQ/Writer/DocumentManagement/How_can_I_open_Microsoft_Works_wordprocessor_files_%28.wps%29%3F föreslås några olika sätt att få till det. Enklast verkar vara att installera Works, öppna filerna och spara dem i formatet .rtf i stället för i .wps eftersom OpenOffice.org kan läsa .rtf-filer. Det finns tydligen även en möjlighet att ladda upp dem på en webbsida för konvertering till ett bättre format. Det finns några engelska varianter på OpenOffice.org som har lagt till stöd för Works-filer, t ex http://go-oo.org/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 3.2.1 är senaste: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 När jag sökte på Open Office File Formats igår hittade jag denna http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_User_Guides/Getting_Started/File_formats Som säger att OO kan öppna .WPS men det står visserligen WPS 2000/Office 1.0 och inget om Works så kanske Works använder formatet lite annorlunda och kräver någon specialåtgärd. Tråkigt att det ska vara så krångligt, hoppas fler program börjar använda öppna format som fungerar överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts