Gå till innehåll

mobilt bredband Huawei E220 och windows 7?


gooliath

Recommended Posts

har precis köpt en ny laptop till mina föräldrar och har lite problem med det mobila bredbandet...

modemet är ett Huawei E220 med telia och datorn är nån acer blablabla med windows 7 64-bit.

det verkar inte som att datorn hittar modemet?

när jag försöker öppna Mobile connect så söker den efter modemet en bra stund för att sen säga att det inte finns något.

modemet blinkar blått när jag har det istoppat.

jag har även fösökt att uppdatera mjukvaran på modemet med hjälp av telias instruktioner

Uppdatera usb-modemet Huawei E220 till Windows - Mobilt Bredband - Support - Kundservice - Privat - Telia.se

men när jag kör det programmet som uppdaterar allt så är det lika där

de söker efter modemet men hittar det inte.

jag har även vart in i enhetshanteraren och försökt uppdatera drivrutinerna där men då får jag svaret att dom senaste driverutinerna redan är intstallerade.

har även pratat med telias kundsupport och det vart man inte så mycke klokare av för dom fattade ingenting, så nu vänder jag mig till zatzyfolket i hopp om hjälp :)

någon som kan ha en aning vad som är fel?

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du senaste programvaran från Telia (där Mobile Partner ersätter Mobile Connect):

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/mobilt/supportmobiltbredband/modemochprogramvara/#Huawei_E220

Se till att noga avinstallera och rensa datorn från alla rester av gammal mjukvara och drivrutiner.

Kan annars säga att Telia har väldiga problem med sina modem och sin programvara, jag har haft samma fel under ett års tid (nu äntligen uppsagt abonnemang) med modemet Icon 505. Ständiga program- och firmwareuppdateringar. Gick t o m ut ett brev från Telia där de bad alla om ursäkt + ännu en uppdatering som inte heller funkade.

Köra utan att använda Telias mjukvara funkar bättre men då får man det lite krångligare att koppla upp sig + att du måste konfigurera det hela själv. Detta var Telia-supportens standardsvar till mig, de borde kunna hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du följer Sunshines länk kommer programvaran installeras från modemet. Eftersom jag antar att modemet är lite äldre innebär det att du troligen får gammal mjukvara/firmware. Ett av problemen är annars just det att modemen samtidigt är lagringsmedia.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså uppdateringen har jag för mig måste köras på en XP maskin, för att t.ex vista och windows 7 som sagt inte identifierar modemet innan uppdteringen är gjord.

"Uppgradering av Huawei USB-modem E220 firmware till att stödja HSDPA 7.2, Windows Vista samt Macintosh (Intel-baserade) OS Tiger. Avhjälper också problem med oönskade nedkopplingar."

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Option Icon 505 & Telia själv just nu.

Kan bara hålla med, bökigt värre får man leta efter.

Går inte en dag utan programvaran klagar över "ingen kontakt med modem" eller "problem med sim-kortet" vilket stundtals gör de nästan omöjligt att koppla upp sig.

Sedan när det väl fungerar så stöter jag ofta på att modemet blir väldigt varmt, speciellt om man använder strömmande media från nätet som ökar på trafiken.

Ganska smart bygge, en liten helkappslad uppfinning i plast utan någon som helst ventilation. Vilket efter en tid gjorde susen med ett antal små nya borrade hål.

Varning :) Gör inte detta hemma utan att först avlägsna plasthöljet.

Kommer ihåg jag gjorde en tråd här på forumet om mitt eget äventyr när de var dags för installera på Windows 7.

Minns där var ett beskymmer med UAC som fick inaktiveras innan det fungerade och likaså modemet upptäcks som ett lagringsmedia i utforskaren där man måste klicka igång en installation för att få programmet och modemet installerat.

Har för mig jag fick prova ett flertal gånger innan allt blev rätt & UAC är ett bra tips på vägen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera också att det är två olika slags uppdateringar som vi talar om. Det ena är den programvara från Telia som ska installeras på datorn. Det andra är en firmware-uppdatering av själva modemet. Den första är nog den viktigaste. Eftersom du Gooliath verkar använda programvaran "Mobile Connect" (på datorn) istället för den nyare "Mobile Partner" tycker jag du ska börja med att installera den nyare programvaran efter Telias anvisningar (SIM-kort ur etc) och avinstallera den gamla programvaran. Därefter kan du uppdatera modemets firmware om datorn nu hittar modemet. Observera att det är viktigt att alltid använda samma usb-uttag för modemet, annars får systemet lätt spel igen.

Men som sagt, instämmer och känner igen allt i Opptokoopters inlägg, så det bästa är nog att uppgradera sig från Telia...

Redigerad av Ollie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...