Gå till innehåll

Windows avslutar....inte!


UffeM

Recommended Posts

Har en laptop, Dell Studio XPS 16 med W7 home premium 64 bit.

När jag svarat "ja" på frågan: vill du stänga datorn? så hänger den sig

och det ända man ser är texten "windows avslutas" men inget händer.

Om jag stänger av med on/off knappen så släcks datorn men när jag sedan ska starta den igen så återkommer samma text.

Vad göra?

Redigerad av UffeM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du gjort något i energispar inställningarna, ändrat vad stäng av ska utföra, då även Strömbrytaren.

Prova att återställa till standardinställningar. Starta datorn i FelSäkert läge innan du gör ändringen.

Om datorn inte går att stänga av helt, med strömbrytare, för att kunna komma till en riktig uppstart, dra ur nät sladd och ta ur batterier. Nu är detta inte en "bra startmetod", men kanske den enda just nu för att få stopp på bekymret.

( FelSäkert Läge. Tryck F8 upprepade gånger under uppstart av datorn).

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker, men är det olika på versioner av Windows 7? Jag kör Windows 7 Ultimate.

När jag stänger av min laptop trycker jag på Stäng av och då kommer informationen att jag loggas ut och sedan nåt i stil med Windos avslutas och datorn stängs av.

Det som UffeM beskriver har jag aldrig upplevt - en fråga om jag vill stänga av, när jag redan tryckt på Stäng av.

Så någon inställning kanske har ändrats, i gällande avstängningsförfarandet.

Väntar med spänning, på vad som orsakat detta.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte igen detta heller med frågan.

Dock brukar frågor om avstängning dyka upp när man kör applikationer eller uppdaterar osv.

Vad händer om kommandotolken öppnas med administratörs behörighet och du därefter stänger av via kommandot shutdown.exe ?

( Shutdown.exe /? för närmare info)

Du har inte problem med installera program & så?

Kommer inte upp några rutor då?

Har du kört sfc /scannow & kollat så systemfilerna är ok?

Tjänster & program som körs i bakgrunden, har det gjorts någon översyn på detta om där kan tänkas finnas något som stör och behöver extra tid på sig för & stängas ner?

Vad säger Loggar osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för många goda förslag! Problemet för mig är att jag kan inte komma in på datorn och företa mig något då windows bara vill logga av när jag slagit på den. Kan inte heller komma in på felsäkert läge, den är disabled/inactivated.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske dags att kolla din hårddisk.

Här hittar du ett program som körs från en CD.

Tar de flesta fabrikat av hårddiskar.

http://www.hitachigst.com/support/downloads/#DFT

Länk till manual, följ den noga och välj Advanced Test.

http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/Dft32_User_Guide_415.pdf

Länk till ISO, (2,720 K)

http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/dft32_v416_b00.iso

Creates bootable CD for Linux, Windows and other operating systems ( requires CD-RW drive and software).

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var problemet löst!

Fick tips av en kollega att hålla nere strömknappen tills datorn släckt ner. Sedan starta den igen. Då kommer det upp svart skärmbild med alternativ: starta i felsäkert läge, felsäkert med nätverk eller starta windows normalt.

Valde normalt och den gick igång som vanligt! Troligtvis har någon i familjen försökt stänga den med strömknappen under tiden som datorn försöker logga av.

Tack alla som engagerat sig i mitt problem som dock visade sig vara lätt att lösa trots allt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...