Gå till innehåll

Nätverksfrågor


Sehnsucht

Recommended Posts

Hej.Jag har en dator med Windows 7 Home premium,och till den har jag en extern hd.

jag har även en xp dator,som jag vill kunna dela filerna från min externa hd till.

tanken är ju att filerna som finns på hdn,även skall gå att komma åt på xp datorn.

jag har kopplat en trådlös skrivare till båda datorerna,och denna syns på nätverksanslutningar i xp.

men jag ser bara min externa hd på w7 datorn,men jag vill kunna komma åt den från xp datorn med.

går detta och hur gör man isf?

post-11836-069352400 1282829981_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du sätter upp ett konto, på Win7 maskinen, separat från det konto som du kör som vanligt, och ger det kontot rättigheter att ansluta till den externa HDDn, och ev. måste du även på den ha en delad mapp på den externa, som XP datorn kan skriva och läsa, och du från ditt konto.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det inte att ställa in med den vanliga inloggningen då?

skulle helst vilja slippa skapa flera konton om de inte är absolut nödvändigt.

sedan undrar jag hur man använder fjärrhjälpen i windows 7?

har en polare som behöver hjälp med sin dator,och då tänkte jag att jag kunde hjälpa han från min dator.

hur fungerar detta och hur gör man?

Redigerad av Sehnsucht
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

som jag förstått det så är detta det enklaste sättet, Xp kan ju inte delta i hemgrupp, endast arbetsgrupp, Workgroup.Kan alltså inte logga in på ett redan aktivt konto i Windows 7.

Fjärrhjälpen startas genom att den som behöver hjälp startar den i Messenger, ett lösenord tilldelas, och det ska hjälparen ha så att den kan ansluta den andra datorn.

Mvh

Mats H

Edit: Programmet Teamviewer är ett utmärkt komplement med.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nja enkelt o enkelt, datorer har ju alltid en förmåga att göra saker som man inte förväntar, men att starta upp ett konto som XP datorn kan ansluta till i Win7 är inte svårt. Bifogar en länk till ett dokument på engelska, beklagar, som ger bra information.

Nedladdningsbart från Microsoft.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

jag gjorde enligt dokumentet, och har fått det att funka här hemma.

Win7 Home Prem o XP.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...