Gå till innehåll

Installation av Windows 7 - vilken ordning är optimal?


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag tänker installera Windows 7 från scratch och vill naturligvis se till att installationen blir så väl fungerande som möjligt. Därför funderar jag på vad som är den optimala installationsordningen av OS, uppdateringar, chipset-drivare, grafikkortsdrivare, övriga drivare och program. Jag har hört att man bör installera chipsetdrivarna till moderkortet så tidigt som möjligt, varför vet jag inte. Men bör de installeras föra eller efter alla uppdateringar av OS:et från Windows Update?

Mitt första utkast till installationsordning ser ut så här:

1. OS

2. Uppdateringar av OS

3. Chipset-drivare

4. Grafikkortsdrivare

5. Övriga drivare

6. Antivirusprogram

7. Övriga program

Kommentarer till detta förslag?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt och hållet på dator, inte säkert du behöver göra 3-4.

Kör Upgrade Advisor först om du inte gjort det, så får du en massa information om det mesta på datorn, maskinvara, program mm. Vissa drivrutiner till ljud och annat som datorn var bestyckad med, har jag förstås installerat om.

http://windows.micro...upgrade-advisor

Jag installerade på en 2 år gammal laptop och gick efter upplysningarna och har inte gjort 3-4 allt fungerar toppen på datorn, i övrigt har jag bara gjort de vanliga uppdateringarna från MS. Jag gjorde en anpassad installation på från Windows Vista Buisness till Windows 7 Ultimate.

En god idé är att besöka datorns hemsida och ladda ner och spara på USB eller externt det man behöver.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag installera drivrutiner så tidigt som möjligt för att få en stabil grund i datorn, men med Windows 7 får man ju ofta drivrutinsuppdateringar via Windows Update vilket gör att punkt 2-5 sammanfaller. Jag anser det inte nödvändigt att ha ett antivirusprogram i datorn innan man kör Windows Update och hämtar ett antivirusprogram, däremot bör man ju se till att datorn är skyddad av en brandvägg (t ex i en router) under installationen av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cecilia. Men tycker att eftersom man ändå sett till att ha antivirusinstallationsfilerna tillgängliga innan ominstallationen så kan man lika gärna ta det säkra för det osäkra och lägga in AV direkt efter drivrutinerna. Kanske kör man något paket innehållandes brandvägg också. Se även till att AV blir uppdaterat så snart du har internetanslutning.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt och hållet på dator, inte säkert du behöver göra 3-4.

Kör Upgrade Advisor först om du inte gjort det, så får du en massa information om det mesta på datorn, maskinvara, program mm. Vissa drivrutiner till ljud och annat som datorn var bestyckad med, har jag förstås installerat om.

Datorn är i princip helt ny och jag vet exakt vad det är för hårdvara i den så det känns nog lite överflödigt i sammanhanget att köra Upgrade Advisor. Dessutom vet jag att de rätta grafikkortsdrivarna inte fixas av automatiskt av Windows till det high end kort som sitter i min dator. Det är möjligt att chipsetdrivarna inte behövs för att allt ska fungera, men frågan är om det är optimalt att använda Windows defaultdrivare även om det fungerar. Det finns säkert nyare och bättre drivare på moderkortstillverkarens hemsida. Så jag är alltså inte ute efter att ta reda på vad som fungerar utan vad som blir optimalt. Det fungerar ju att köra med Windows default VGA-drivare för grafikkortet men det är nog inte det man vill göra om man köpt ett grafikkort för flera tusen.

Så vilka drivare jag ska använda har jag klart för mig, det är i bara vilken ordning saker bör installeras som jag är osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar ni andra installera alla moderkortsdrivare från tillverkarens hemsida eller använder ni de som Windows 7 själv hittar? För mitt moderkort finns följande drös av drivare:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3239#dl

Det känns ju helt klart lite omständigt att behöva ladda ner alla dem en efter en. Speciellt som det säkert kommer att fungera utan dem. Men om man nu är ute efter en perfekt installation med optimala prestanda så kanske det är så man bör göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara installerat drivrutiner för grafikkort, ljudkort, mus och tangentbord från tillverkarna för bättre/mer funktionalitet. Allt annat är via Windows Update.

Precis. Oftas är de som finns på moderkortstillverkarens hemsida äldre än kullerstenarna på min gata. Gå direkt till nVidia/Intel och hämta de senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ang. Antivirus & brandvägg.

Installera detta helst innan första kontakt med Internet görs och ladda därför gärna hem nyast versioner redan innan ominstallationen av systemet planeras.

Sedan skadar det ju inte att också använda Sdelete eller KillDisk & liknande för borttagning av allt som finns på hårddisken inklusive bootsektorn.

En grundlig överskrivning av allt befintligt är aldrig fel före en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...