Gå till innehåll

Sidhuvuden och -fötter i Word 2003


Recommended Posts

Jag arbetar i Word 2003 med ett långt samlingsdokument som innehåller många bilagor. I sidhuvud och -fot skulle jag vilja ha med en del information, som tillsammans visar sig vara svårt att fixa automatiskt:

* I sidhuvud, viss info som går att byta i varje bilaga (exv bilagans namn och författare)

* I sidhuvud, viss info som helst genereras automatiskt (bilagans nummer och sidan X av Y i bilagan)

* I sidfot, viss info som ligger i hela dokumentet (dokumentets namn, datum)

* I sidfot, sidan X av Y i hela dokumentet förutom på tre försättsblad, som helst genereras automatiskt.

* Gärna olika layout beroende på höger- och vänstersida

Har gått igenom alla relaterade hjälpavsnitt utan större framgång. Grundproblemet verkar vara att Word endast klarar en typ av automatisk numrering, det går inte att lägga en numrering för bilagan i huvudet och en för hela dokumentet i foten. Jag har försökt med avsnittsbrytningar, men tvingades i slutändan lägga in bilagornas sidnumrering manuellt och därmed också göra avsnittsbrytningar på varannan sida (med olika höger- och vänsterlayout) för att samma siffra inte skulle stå på varenda sida. Kort sagt: jätterörigt, inte minst då man vill lägga in nya blad eller bilagor mitt i dokumentet.

Jag funderar på att strunta helt i sidhuvudet och lägga dit en textruta på varje sida som jag fyller manuellt - men förutom att det tar lång tid är ju risken att rutorna hamnar på olika ställen på papperet och att det blir fel info på någon sida när man inte har det automatiskt.

Har någon en bra lösning på detta? Mycket tacksam för hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det verkar vara ett svårlöst problem detta. Jag får nog ge upp att få till automatiskt ifylld information. Vet någon om man kan skapa en mall med, säg, en tabell som man placerar på toppen av sidan och som man sedan manuellt fyller med information på varje sida? Finns det någon väg man kan ta för att skapa en mall med info som påminner om ett sidhuvud men där infon inte kopplas mellan sidorna, om ni förstår hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Single Malt! Det kan gå att ordna nu... Jag försöker tvinga den att att numrera varje bilaga för sig genom att skriva page minus sidnumret som förra bilagan slutade på. Det fungerar, bara det att minustecknet står kvar framför siffran. Jag ska fortsätta försöka, men oavsett om jag får till det eller inte - bra tips! Det kan nog bli användbart för fler grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...