Gå till innehåll

"Dåliga" ( oskarpa) stillbilder från filmer


Recommended Posts

Hej.

Jag ville testa att ta stillbilder från en film via Media Player classic. Filmen är köpt och således av bra kvalitet. Vad jag har märkt så är det väldigt olika från film till film hur skarp bilden blir när man tar en stillbild.

I det här fallet var det en av Sagan om Ringen-filmerna. Jag tycker att bilderna blir oskarpa och hittade till och med bilder med högre upplösning och skärpa på internet.

Borde man inte få riktigt bra kvalitet när man använder en köpt dvd-film som källa?

Undrar om det här kan bero på att jag har felaktiga inställningar i min spelare på datorn. Har provat både med MPC och VLC, men tycker bilderna blir oskarpa hur jag än gör.

Hoppas att någon har tips angående detta.

Tack på förhand.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen på en DVD-Video är 720×576 pixlar, men pixlarna är inte kvadratiska, så då man tar en stillbild, ändrar VLC bilden till 1024×576 (16:9-video). Bifogar en bild från Sagan om ringen, tagen med VLC. Bilderna blir så skarpa som videon tillåter.

post-7701-051373000 1283927920_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för ditt svar.

Bilden ser väl ungefär ut som de jag sparat, kanske lite bättre. Men jag brukar spara i jpg istället för png och kanske blir det en "förlust" i skärpa på grund av det. Vet inte vilket bildformat som kan vara bäst för det här ändamålet?

Har provat att arbeta med olika bildformat och det enda som verkar skilja är storleken på filen. Men jag är bara novis på detta så jag kan ha helt fel.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

png är ett förlustfritt format, medan jpg är förstörande. Då det inte är möjligt att ställa in jpg-komprimeringen i VLC, är det bättre att använda png, och sedan eventuellt spara om som jpg med ett bildbehandlingsprogram, där man kan välja komprimering/kvalitet (och kanske redigera bilden, innan den spars som jpg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...