Gå till innehåll

Stor uppdatering från Microsoft nästa vecka


Nilsson

Recommended Posts

Microsoft meddelade i går att företaget kommer att släppa en stor uppdatering för flera av sina produkter på tisdag.

Nästa veckas uppdatering kommer att bli en av årets största med totalt nio uppdateringar som täpper till 13 buggar i Windows, Office och webbservern Internet Information Server.

Fyra av uppdateringarna har klassats som kritiska, Microsoft högsta säkerhetsklassificering. De resterande fem uppdateringarna har klassats som viktiga, Microsofts näst högsta säkerhetsklassificering.

Enligt Wolfgang Kandek på säkerhetsföretaget Qualsys är nästa veckas uppdatering från Microsoft ganska omfattande.

Jag är lite förvånad över att det är så många uppdateringar den här månaden. Kanske har det att göra med dll-buggen, säger Wolfgang Kandek.

För cirka två veckor sedan bekräftade Microsoft att ett stort antal Windowsprogram är öppna för attacker på grund av felaktigt utformad kod. Problemet som kallats dll-buggen gör det möjligt att lura vissa program att ladda dll-filer från en extern källa.

Dll-buggen gör det möjligt för hackare att skapa attacker som ger dem kontroll över användares datorer under vissa omständigheter. Microsoft har uppgett att problemet inte ligger i Windows, utan endast i utformningen av koden i vissa program. Enligt Microsoft går det därför inte att fixa problemet i Windows, utan de drabbade programmen måste skrivas om.

Microsoft har dock inte erkänt hur många av företagets egna program som är öppna för dll-buggen.

Säkerhetsforskare har tidigare uppgett att flera av Microsofts program i Office 2007 och Office 2010 är sårbara för attacker med hjälp av dll-buggen.

Jag tror inte Microsoft kommer att göra något åt dll-buggen i Windows. Det vore uppskattat, men det är ett svårt beslut då det kan orsaka att många program slutar att fungera, säger Wolfgang Kandek.

2010-09-10

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.338949/stor-uppdatering-fran-microsoft-nasta-vecka

'

Enligt min uppfattning så är inte den här det största uppdatering, det har vart en för flera veckor sedan där det var mer än 14 st släppta uppdateringar, eller har jag fel?

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är en rätt vanliga storleksordning på säkerhetsuppdateringarna. Det mest anmärkningsvärda som jag skulle säga är att det i vanlig ordning är så att Windows XP har flest hål med 3 kritiska patchar och 4 viktiga. För Vista är det 2 kritiska och 3 viktiga och för Windows 7 är det 3 viktiga uppdateringar.

http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms10-sep.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa om du läser den första inlägget här så ser du, lr du kanske missat det :P ?

Ser inget om det där. Det står Windows vilket förvisso kan misstolkas som att alla Windows ska få samma antal fixar, men i senare inlägg har det ju specificerats bättre för de olika versionerna. Strunt samma, jag ville nog mest bara skriva något med stor lila text...

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...