Gå till innehåll

lågnivåformatera


tokar86a

Recommended Posts

Hej

Köpt en ny dator igår så jag tänkte sälja den gamla som jag har. Men jag skulle vilja ha tips på hur jag ska gå till väga för att lågnivåformatera mina hårddiskar så att ingen kan lyfta någon information vad som funnits på dem. Några tips på hur jag ska gå till väga? Eller finns det smidigare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta programmet (ingen installation), ange disk och överskrivningsmetod och starta operationen... helt riskfritt! ;)

Edit:

Det går av naturliga skäl inte att skriva över systemdisken med det här programmet... om du inte kopplar den till ett annat system.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Har väll inget direkt operativsystem som jag kan skicka med den. Har inget original utan allt är nedladdats från msdnAA

Det har ju varit en del känslig information och så båda mina diskar. Tänkte för att vara på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, du lär ju få diverse felmeddelanden tills du gör rätt... och då visar programmet någon form av förloppsindikator. Innan du gör på rätt sätt händer som sagt ingenting... man brukar kunna få göra några omstarter och ta det från början igen, när man fipplar med dos-verktyg som man inte känner till... men det brukar lösa sig till sist.

Edit:

Du kan ju alltid kolla dom olika programmens hemsida innan... något har säkert någon form av manual. Länk finns ju på Ultimate Boot CDs hemsida.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, då vet jag inte vad jag skall hitta på. Mycket enklare än den procedur som visas i manualen jag länkade till, kan det nog inte bli.

Edit:

Börja på sidan 12 i manualen... stycket som heter "Using CopyWipe for DOS/Windows". Det är vad du kommer att se när du bootat på Ultimate Boot CD samt bläddrat fram och startat CopyWipe. Allt som står före sidan 12 kan du hoppa över.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på hårddisken?

(oftast finns det från tillverkaren program att boota på cd, för att lågnivåformatera och köra "zero fill" på den.

Men enda sättet att vara säker på att ingen får ut något ur den är nästan att ta ut den och och skruva sönder den och slänga delarna på olika kontinenter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...