SectorMan Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Är det någon som har tips på lösning? Följande gäller: 1. Jag har en Windows Vista dator (Enterprise) med Virtual PC 2007 installerat 2. Jag har skapat en XP (pro + SP3) installation (i Virtual PC 2007) Jag vill nu att vilken användare som helst som loggar in på min Vistaklient ska få tillgång till XP-klienten. OBS! Användarna som loggar in på Vistaklienten kommer enbart att ha User-behörigheter (gäller för både Vista o XP). Nej, jag kan inte använda Windows 7 där detta fungerar utmärkt :-) Quote
e-son Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Funkar det inte om du delar ut mappen med den virtuella maskinen (vhd)? Quote
SectorMan Posted September 13, 2010 Author Posted September 13, 2010 (edited) Jag har delvis löst mina problem nu. Var inloggad som admin på Vistaklienten 1. Skapa den virtuella mskinen på ett ställe där användare med userbehörighet har behörighet 2. Logga in på XP-klienten 3. Skapa ett användarkonto med userbehörighet -> stäng av XP-klienten 4. Gå till C:\User\Ditt användarkonto\Documents\My Virutal Machine\Namnet på din VPC 5. Kopiera vmc-filen och klistra in den i mappen där din Virtuella pc ligger Logga ut och logga in som användaren Nu kan användaren själv gå in på startmenyn och klicka på Microsoft Virtual PC och sen välja New -> Add an existing virtual machine -> Peka ut vmc-filen -> Logga in på XP-klienten i User-mode Kvar att lösa: Går det på något sätt att lösa så användaren slipper göra ovanstående steg? Edited September 13, 2010 by SectorMan Quote
e-son Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Troligen inte... och det var precis så jag tänkte mig! Lägga den virtuella maskinen som en delad resurs alltså. Quote
Recommended Posts