Jump to content

Fråga om moderkort till Windows 7

PCGuiden

Recommended Posts

Eftersom Asus inte har tagit fram några drivrutiner för Vista eller Windows 7 och moderkortet inte heller finns med i listan över moderkort med support för Windows 7 tycker jag att det är tveksamt.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Du kan ju alltid köra Windows 7 Upgrade Advisor för att se om Microsoft känner till några problem med hårdvaran.

Jag har kört W7 på äldre moderkort än så... så det fungerar säkert om det bara är moderkortet det hänger på. Upgrade Advisor är nog en god idé, sen kan du kanske avsätta en mindre partition och provinstallera på, om du inte vill rensa disken från nuvarande OS (dual boot).

Finns inget op på den det är en tom ny disk som den inte ens finner

Ahaa... den behöver troligen sata-drivrutin. Dra ner från hemsan och lägg på diskett... eller möjligen CD. Sedan kör du in den i början när den söker efter bootmedia. Det var ett tag sedan så jag minns inte riktigt hur.

Tippar på att det är VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL du behöver... finns under "Raid", eller möjligen Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode) under "IDE".

Kan väl tillägga att det förmodligen krävs en del detektivarbete och uppackande innan du hittar rätt... ser ut att vara en mängd grejer i samma paket.

Edit:

Kan det vara så att disken är oformaterad? Syns den i BIOS?

Edited by e-son

Så här är det min bekant har problem med sin dator som hon förut haft en sata disk i nu har hon bytt till en ny disk som är sata men den fungerar inte... hon är nu och hämtar den förra disken så skall vi se om den fungerar...

I bios så finns det ingenting matnyttigt

Nu verkar det vara så att den inte ens botar på varken xp eller windows 7 på en sata disk det står no disk i uppstarten

Vad har moderkortet använts till förut?

Menar du i BIOS när du skriver "i uppstarten"?

Syns någon annan SATA-disk eller -CD/DVD-enhet i uppstarten?

Menar du att installationen går bra tills omstarten av datorn eller är det problem redan tidigare?

Nix pix, såvida du inte bryr dig om usb, extra programvara för att styra dina hdd, grafikchippet inte stöder widescreen, etc.. kort sagt så stöder inte via k8t800 windows 7.

Så det verkar dumt att lägga pengar på detta projekt ;)

Nu satte jag in gen gamla disken med Xp och den drar igång så fint men SATA diskarna som förut funnits är som BORTA så då frågar sig vänn av ordning vad har hänt efter som dom förut har fungerat.

Bara för att vara säker på om hårddiskarna syns någonstans. Syns de i BIOS och/eller Enhetshanteraren?

Om de inte syns på något av de två ställena, har då de SATA-kablarna tagits loss och satts tillbaka så det är säkert att de är helt istoppade i båda kontakterna? Samma sak med strömkabeln.

Finns det några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

Finns det några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

Ja men man kan inte uppdatera dom.. det ena försvann när vi satte i ytterligare en IDE disk Men en är kvar... och den går inte att få bort