Gå till innehåll

Hur reparerar jag IE 7efter ett virusangrepp?


Silenz

Recommended Posts

Hjälper en som fått in fake antivirus prog i datorn. Tror mig vara rätt säker att inget av det är kvar då jag skannat med flera olika program.

Nu till min fråga.

Kommer ändå inte ut på internet utan får sidan kan inte visas trots detta går det att uppdatera tex malwarebytes. Har återställt IE7 under internet alt. som han har men samma ändå.

Gissar att Fake antiviruset ändrat nåt och nu undrar jag hur jag enklast helt återställer/reparerar IE7? Kan cc cleaner reparera trasiga filer och nycklar?

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inte uttala mig om just den här datorn, men det rätt ofta förekommer ändrad MBR, rootkit och/eller modifierad systemfil i samband med dessa falska antivirusprogram. Vanliga program verkar ha svårt att hitta dessa "fel".

Det brukar vara den här inställningen de falska antivirusprogrammen har ändrat för att få total koll över ens webbtrafik.

Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

Klicka på Avancerat

Ta bort innehållet där så att alla rutor under rubriken Servrar är tomma.

Klicka OK

Ta bort eventuellt innehåll i rutan Adress

Avbocka "Använd en proxyserver...."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt....

Men går inte lära han nåt och han använder endast datorn för att titta runt gud vet vars med allt skit han får in haha.

Så han gör inga bank ärenden eller handlar på nätet.

Så många gånger jag försökt lära han lite "internet vett" men har gett upp!!

Så OM han nu skulle ha ett rootkit kvar finns absolut inget att ta hahaaha :lol:

Men tack för omtanken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att lägga in lite skydd som ligger i bakgrunden och just inte gör något väsen av sig men stoppar åtkomst till många skadliga webbplatser?

Immuniseringen i Spybot S&D, SpywareBlaster, Zoned-Out + IE-SpyAd och en speciell host-fil från winhelp2002 på MVPS är sådana program. De är väldigt resurssnåla för det är inga program som är igång utan de tre första ändrar inställningar i Internet Explorer och host-filen används av drivrutin/program som sköter webbtrafik.

Länkar har jag på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...