Gå till innehåll

Recommended Posts

  • 7 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...
  • 5 månader senare...

Google Music, som ingår i Google Play, är fortfarande tillgängligt endast i USA (IP-adress vid aktivering av tjänsten är avgörande). Tjänsten har dock en svenskspråkig sida som beskriver den: https://play.google....ut/music/?hl=sv

Musik i Play

Med Google Play kan du upptäcka nya artister, bläddra bland miljontals låtar, hämta utvalda kostnadsfria låtar och dela några av dina favoritlåtar med vänner på Google+. Du kan även lagra upp till 20 000 låtar från ditt eget bibliotek utan kostnad och få åtkomst till din musik på alla dina Android-enheter eller på webben direkt. Du behöver aldrig synkronisera, och allt är trådlöst.

Adressen har som synes ändrats från https://music.google.com/ till https://play.google.com/music/

För att ladda upp sina ljudfiler till Googles servrar använder man Google Music Manager.

post-7701-0-54034600-1336750260.png post-7701-0-36996300-1336751795.png

För Android finns Google Play Music, med vilken man kan lyssna på sin uppladdade och/eller köpta musiksamling, bara Android-enheten är uppkopplad.

Jag har testat tjänsten med Google Music Manager för Ubuntu (har även installerat den på Windows 7) och Google Play Music för Android, och det fungerar rätt väl. Det känns dock som slöseri att ladda upp tunga flac-filer, som sedan konverteras till mp3. Googles val av mp3-formatet innebär också att de som vill använda html5-spelaren på https://play.google.com/music/listen måste ha en webbläsare som stöder mp3. Det utesluter Opera, Firefox och de flesta Chromium-varianter. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jo,, Spotify åkte ur burken, sabbade ljuddrivisarna dessutom.

Kanske Goggel bättre.. wink.gif

Ja.. eller inte. Spotify är en app, inte en kärnmodul. Vidare så är Spotify en helt annan tjänst där du istället hyr musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet vilken infrastruktur Google håller på att bygga upp. På så kort tid!

Det är en förutsättning för att “Nothing but the web” skall vara användbart. En Chomebook/-box har väldigt minimal mjukvara och begränsat lagringsutrymme, så att ha musiken på en server är en smidig lösning, liksom att använda webbapplikationer. Play är en del av lösningen. Andra delar är Dokument och Picasa webbalbum. Och Drive för att komma åt filer från eller dela filer med andra enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Ja frågan är om det spelar någon roll vilket som kommer först det känns väl lika fel oavsett. Det enda rätta är väl att de kommer samtidigt. :)

Men finns det fortfarande en framtid för att köpa sälja multimedia styckvis? Är det inte abonnemangstjänster likt Spotify som gäller?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa musik är en del av tjänsten. Den andra delen är att ladda upp den musiksamling (max 20 000 låtar) man redan har till servern, för att sedan komma åt den på alla uppkopplade enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 8 månader senare...

Med Musikhanteraren kan man ladda upp 20 000 låtar till en server, så att man kan lyssna på den med uppkopplade enheter.

 

Vad synd att jag hann radera min mp3 samling innan jag insåg hur dåligt Spotify skulle bli. :(  Men kul att man nu kan ge en ny tjänst en chans att bevisa sig vara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Hoppade nyss på en gratis testmånad Google Play Music Full Access för att testa och har även beställt en Chromecast eftersom jag var nyfiken på att prova den. Google har nämligen just nu en kampanj att man får 3 månader Google Play Music Full Access på köpet när man köper en Chromecast för 310kr (+30kr frakt), så ca halva priset om man ändå är ute efter båda kan man säga. 

 

Jag har genom programmet Portify lyckats få över mina spellistor från Spotify till Google Play Music. Av några tusen låtar var det ca 40 den inte hittade automatiskt, ett 30-tal av dem kunde jag lägga till manuellt och resterande 10 verkade alltså inte finnas på Play Music. 

 

Jag har nu känt lite på det och det verkar inte helt tokigt men har inte kommit fram till om det är bättre eller sämre än Spotify ännu. Just nu känns det mest annorlunda, en del konstigt, någonting bättre, någonting sämre. 

 

Nu tänkte jag i alla fall höra om det är någon här som använt Google Music ett tag och har några erfarenheter och tips att dela med sig för att utnyttja det på bästa sätt? Hur använder ni det på datorn, mobilen, Chromecast, osv? Kanske finns det tredjeparts program/appar/webläsartillägg eller liknande som man bara måste ha? 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Play Musik för Chrome.

 

Så mycket mer har jag inte att säga. Jag har laddat upp 3 346 låtar, mest med tanke på att jag skall kunna lyssna via telefonen, men jag lyssnar på musik hemma, vid datorn, där jag har stora hörlurar och en bra hörlursförstärkare. Och hela musiksamlingen lokalt tillgänglig, mestadels i förlustfritt format. Känns i det läget onödigt att gå över ån efter sämre vatten (mp3-kopior).

 

För mer rörliga musiklyssnare (som har en stor musiksamling) är det dock en användbar tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

En reklamfinansierad version av Google Play Music finns nu i USA: Music for everything you do

Google Play Music now has a free, ad-supported version in the U.S., giving you a new way to find just the right music—and giving artists another way to earn revenue.

The new free, ad-supported version of Google Play Music is launching first in the U.S. It’s available on the web today, and is rolling out this week to Android and iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...