Gå till innehåll

2 identiska win7 på samma PC


nemiva

Recommended Posts

Har letat här och på andra ställen men utan hittat svar på det jag söker. Hoppas denna tråd skall ge svaret.

Bakgrund :

jag har en 6 månader gammal 64 bitars Windows 7 home premium muskelmaskin som jag har konfigurerat för foto och HD-filmredigeringsbruk. Mina tonårssöner är på mig som illrar för att installera spel på maskinen. Vad jag har förstått av dem och deras kompisar är min PC en gamingspelande tonårings våta dröm. Men inte en chans att jag vill förstöra min väl fungerande PC med spel. Och jag är skraj att förstöra prestandan för filmfilformatet AVCHD jag jobbar med är inte att leka med. Snarare värsta tänkbara.

Min ide:

Det måste finnas något sätt där jag på samma fysiska maskin kan ha två helt skilda Windows 7 home premium installationer där de kan få installera sina spel 100% avskilt fråm mina grejor. Jag har en ide, men jag vet inte om det fungerar. Min tanke är att köpa 2 nya diskar. en 32GB SSD disk för grabbarnas OS och program + en snabb 160 GB HDD för speldatat och mellanlagring.

Men jag fattar bla inte hur man installerar utan konflikt, eller hur man får PCn vid uppstart att fråga vad jag vill starta "spelmaskin" eller "filmediteringsmaskin". Jag kan helt klart stå ut med visst besvär när man växlar mellan de två varianterna för det behöver inte gå blixtsnabbt eller smidigt. Jag har gott om lediga diskslottar, externa kontakter inkl firewire, eSata mm

Min fråga

Går detta att göra och hur utnyttjar man i detta sammanhang windows 7 på bästa sätt. Var kan man hitta detaljinfot som behövs för en som aldrig gjort något dylikt. Och till slut, behöver jag två windows 7 licenser?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera bra att göra likadant som jag gjort med mina Windows 7 och Windows XP installationer, bara att du använder Windows 7 på båda istället.

Jag hade bara min Windows 7 hårddisk inkopplad när jag installerade och konfigurerade Windows 7. Sedan kopplade jag in de övriga.

Jag hade bara min Windows XP hårddisk inkopplad när jag installerade och konfigurerade Windows XP. Sedan kopplade jag in de övriga.

På så sätt är de helt separerade med sina egna bootloaders på sin egen disk och påverkar aldrig varandra. Jag kan när som helst plugga ur den ena hårddisken, eller formatera om den osv, utan att det påverkar det andra OS'et.

I BIOS är datorn inställd på att boota på Windows 7 hårddisken som standard. Vill jag istället boota Windows XP trycker jag på F8 (eller är det F12, var så länge sedan) under uppstarten och väljer att boota från hårddisken där XP är installerat istället just den gången.

När jag kommit in i respektive OS så har jag tillgång till all hårdvara i datorn. Även det andra OS'ets hårddisk så det gäller att man tänker sig för så man inte grejar med den. Jag har associerat diskar och partitioner likadant i båda OS'en så man känner igen sig med enhetsbetäckningarna. Det är bara C: och D: som bytar plats med varandra så det OS jag bootat är C: och det andra hamnar som D:.

Jag har såklart 2 licenser eftersom jag har helt olika OS. Men huruvida du behöver ha 2 licenser av Windows 7 vet jag inte. Rent tekniskt borde det fungera med samma licens eftersom hårdvaruspecifikationen är identisk när du aktiverar dem online. Men avtalsmässigt kanske man måste ha 2 licenser trots att de är installerade på samma maskin och bara en körs åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två helt separata diskar är naturligtvis ett säkert alternativ.

Går den ena disken sönder eller drabbas av fel så har man alltid den andra i behåll.

På samma gång kan man ju lätt koppla bort en disk för placering i annan dator men fortfarande ha kvar den andra om nu detta skulle bli aktuellt längre fram.

Sedan finns det ju också en ekonomi-variant dvs skapa en till partition utöver den nuvarande på samma disk och installera det nya OS'et åtskilt på den nya partitionen.

Vad gäller Win7 så har ju lite förändringar gjorts om man tittar på aktiveringar osv.

Hade det förhållt sig på den gamla goda tiden med XP så finns där ett rellativt lagligt sätt att omkringgå just aktiveringen om aktivering redan gjorts på samma installation genom ta backup på wpa.dbl och wpa.bak

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört dual-boot i många, många år.

Huvudsakligen för att enkelt ha tillgång till både Windows XP och Linux Ubuntu.

Men en tid körde jag tripple-boot också.

Tror det var mellan Windows XP, Windows 2000 och Ubuntu.

Så att köra en dual-boot med Win 7 och en annan Win 7 ska väl inte vara några problem.

Det fina med att köra dual-boot i stället för att fördela det på olika användarkonton (tycker jag) har att göra med virus och liknande ting. Rätt osannolikt att båda installationerna skulle drabbas, samtidigt.

Hur det blir med licenser vette tusan. De olika installationerna ser sig själva som två olika datorer... samtidigt som licensen är knuten till hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört dual-boot i många, många år.

Huvudsakligen för att enkelt ha tillgång till både Windows XP och Linux Ubuntu.

Men en tid körde jag tripple-boot också. Tror det var mellan Windows XP, Windows 2000 och Ubuntu.

SingleMalt förslag om traylösning känns datamässigt kassaskåpssäker. Men din dual-boot förslag (tack nu vet jag vad det heter) verkar vara smidigare. Om inte annat för att tonårsgrabbar har noll koll var de lägger prylar. dvs min disk kommer garanterat få fötter :-)

Vad som bekymrar mig är prestandan. Har du märkt något skillnad med att ha 1,2 eller 3 OS på samma maskin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du råd, ge dom en egen dator, så skulle jag göra. Annars blir ju lösningen olika konton enklast, hanteringsmässigt.

Ja, att ha egen motsvarande high-end dator det vore drömmen för grabbarna. Men, gumman skulle döda mig långsamt om jag skaffade en pc till i 17.000:- klassen exkl skärm etc. Att 17000:- för dylik maskin är mycket billigt jämfört med jättestora "billiga" butikens motsvarande värstingar gör mig inte mindre död för det.

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som bekymrar mig är prestandan. Har du märkt något skillnad med att ha 1,2 eller 3 OS på samma maskin

Det gör ingen som helst skillnad! Det OS du för tillfället inte använder är inget annat än lagrad data.

Jag skulle dessutom tro att du inte behöver mer än en licens. Detta eftersom hårdvaran är exakt densamma, och du kan ju inte ha mer än en installation aktiv åt gången... men det är som sagt en gissning. Bara att prova! Skulle det inte funka har du i värsta fall 4 månader på dig att köpa en licens till. Med kommandot slmgr -rearm förlänger du den inledande 30 dagars "testperioden" med ytterligare 30 dagar åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ingen som helst skillnad! Det OS du för tillfället inte använder är inget annat än lagrad data.

Jag skulle dessutom tro att du inte behöver mer än en licens. Detta eftersom hårdvaran är exakt densamma, och du kan ju inte ha mer än en installation aktiv åt gången... men det är som sagt en gissning. Bara att prova! Skulle det inte funka har du i värsta fall 4 månader på dig att köpa en licens till. Med kommandot slmgr -rearm förlänger du den inledande 30 dagars "testperioden" med ytterligare 30 dagar åt gången.

Lysande.

Jag oroade mig att det fanns någon form av overhead som spökade till det. Nu skall jag bara hitta en step-by-step beskrivning. Jag har hittat flera av typen XP är installerad sen lägger till Win7. Men ingen instruktion där man utgår från Win7. Jag är kanske lite feg, men OS och maskinnära saker är verkligen inte min hemmaplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av ovanstående guider, vill jag föreslå att du anväder ett 3:e-partsprogram för att partitionera disken, t.ex GParted. Detta för att få större kontroll över storleken på partitionerna. Windows inbyggda "krympningsprogram" är helt enkelt inte tillräckligt bra. Tänker du lägga operativen på varsin fysisk disk, behöver du naturligtvis inte bry dig om detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så borde man kunna köra dussin-boot eller 1000-boot, om man så skulle önska, (men då ska man också ha lagringsutrymme därefter) utan att de olika installationerna på något vis skulle påverka varandra.

Installationerna vet liksom inte om varandra.

Förutom att det finns en gräns hur många partitioner man kan ha så stämmer det på sätt och vis. Man får bara se upp lite extra med vad man gör. T.ex kan ett OS skriva över bootloadern och ta bort åtkomst till övriga OS. Sedan vet ju installationerna om varandra i den bemärkelsen att man kan nå de andra via t.ex Utforskaren, virusscannar, systemrensningar o liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förutom att det finns en gräns hur många partitioner man kan ha så stämmer det på sätt och vis. Man får bara se upp lite extra med vad man gör. T.ex kan ett OS skriva över bootloadern och ta bort åtkomst till övriga OS. Sedan vet ju installationerna om varandra i den bemärkelsen att man kan nå de andra via t.ex Utforskaren, virusscannar, systemrensningar o liknande.

1.

Trillade över den här på webben, skulle denna motverka risken att skriva om bootloadern ? http://www.acronis.eu/homecomputing/products/diskdirector/os-selector.html

2.

I bifogad länk ovan står det lite finstilt "Note: Acronis OS Selector only works with basic MBR disks." Men vad betyder det på svenska? Vad är det jag inte kan göra?

¨

Redigerad av nemiva
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.

I bifogad länk ovan står det lite finstilt "Note: Acronis OS Selector only works with basic MBR disks." Men vad betyder det på svenska? Vad är det jag inte kan göra?

¨

Det menas att deras mjukvara fungerar för i stort sett alla vanliga användare :)

Problem uppstår först om man når den magiska gränsen 2TB per partition.

Lyckligtvis finns det något som förkortas GPT, alltså en drivrutin som krävs för kunna komma runt problemt.

Därefter blir nästa halt vid 3TB om nu den info jag fått stämmer.

Det har med standardiserings måtten i diskar att göra, sektorer/kluster/block (512b) tillsammans med att MBR baseras på de äldre 32bitars systemet så vid dessa gränser så når ekvationen ett stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Trillade över den här på webben, skulle denna motverka risken att skriva om bootloadern ? http://www.acronis.eu/homecomputing/products/diskdirector/os-selector.html

Skummade baa igenom det som hastigast men jo det verkar ju ha med det att göra. Inte att det motverkar risken, men att det skapar någon egen bootloader där man kan välja OS. Jag är dock skeptisk till att det är värt pengarna. Har man bara ett par OS kan man lösa det gratis och enkelt manuellt bara man tänker sig för. Medans om man håller på och testkör en massa olika OS är det nog oftast bättre att testa dem i virtuella maskiner vilket det också finns bra gratislösningar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...