Gå till innehåll

Bästa antivirusprogrammet som är gratis?


Recommended Posts

Jag installerade om mitt winxp för några veckor sedan, och kanske det är dags att installera ett antivirusprogram.

Jag vill höra era egna synpunkter på de gratis antivirusprogram ni använder!

Dvs för och nackdelar.

Kåmådå är det inte ett helt paket med firewall, antivirus osv.

Kan man välja bort brandväggen?

Är det lätt att stänga av tillfälligt när man spelar spel?

åfftåpic

Idag blir det hemlagad köttfärssås och spagetti till middag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja att installera antivirus, brandvägg, eller båda. Systemskyddet/Defense+ (den viktigaste komponenten) installeras alltid.

http://help.comodo.com/topic-72-1-155-1155-CIS-Premium-Installation.html

Det finns ett spelläge: http://help.comodo.com/topic-72-1-155-1147-Starting-Comodo-Internet-Security.html

Smaklig måltid! Här blir det lasagne. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade om mitt winxp för några veckor sedan, och kanske det är dags att installera ett antivirusprogram.

Jag vill höra era egna synpunkter på de gratis antivirusprogram ni använder!

Dvs för och nackdelar.

Rubriken innehåller ordet "bästa". Vad innebär "bästa" för dig i det här sammanhanget?

Ett antivirusprogram som är testat av flera oberoende välkända testorganisationer i stora detekteringstest och fått mycket bra detektering.

Ett antivirusprogram som tar väldigt lite RAM-minne.

Ett antivirusprogram som snabbt skannar igenom alla filer i hela datorn.

Ett antivirusprogram som du förstår dig på och tycker är enkelt att handha och konfigurera efter dina behov.

Ett antivirusprogram som kollar varje webbsida du tänker dig att besöka och gör sitt bästa för att upptäcka skadlig kod på den och stoppar dig från att i så fall besöka den.

Varför bara ett antivirusprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken innehåller ordet "bästa". Vad innebär "bästa" för dig i det här sammanhanget?

Ett antivirusprogram som är testat av flera oberoende välkända testorganisationer i stora detekteringstest och fått mycket bra detektering.

Ett antivirusprogram som tar väldigt lite RAM-minne.

Ett antivirusprogram som snabbt skannar igenom alla filer i hela datorn.

Ett antivirusprogram som du förstår dig på och tycker är enkelt att handha och konfigurera efter dina behov.

Ett antivirusprogram som kollar varje webbsida du tänker dig att besöka och gör sitt bästa för att upptäcka skadlig kod på den och stoppar dig från att i så fall besöka den.

Varför bara ett antivirusprogram?

Jag vill bara höra vilket antivirusprogram medlemmarna här använder och lite synpunkter på det.

Vore det inte för gratisbiten hade det förstås blivit Eset NOD32, det rekommenderar jag alltid och det kostar bara cirka en krona om dagen...

ClamWin är annars mitt eget personliga favoritprogram när det gäller antivirus.

Men ibland vill man ju utforska Internets skumma kvarter, och då kan det vara roligt med ett antivirusprogram som har realtidsskydd!

Hitintills lutar det åt jag installerar Comodo...

På din fråga, Cecilia. "Varför bara ett antivirusprogram?"

Att ha flera antivirusprogram med realtidsskydd är nog inte att rekommendera, det brukar alla säga...

Däremot fungerar ClamWin utmärkt ihop med andra antivirusprogram.

ClamWin har inget realtidsskydd, det pratas om att de ska börja med det, hur långt det har kommit vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara höra vilket antivirusprogram medlemmarna här använder och lite synpunkter på det.

Vore det inte för gratisbiten hade det förstås blivit Eset NOD32, det rekommenderar jag alltid och det kostar bara cirka en krona om dagen...

ClamWin är annars mitt eget personliga favoritprogram när det gäller antivirus.

Men ibland vill man ju utforska Internets skumma kvarter, och då kan det vara roligt med ett antivirusprogram som har realtidsskydd!

Hitintills lutar det åt jag installerar Comodo...

På din fråga, Cecilia. "Varför bara ett antivirusprogram?"

Att ha flera antivirusprogram med realtidsskydd är nog inte att rekommendera, det brukar alla säga...

Däremot fungerar ClamWin utmärkt ihop med andra antivirusprogram.

ClamWin har inget realtidsskydd, det pratas om att de ska börja med det, hur långt det har kommit vet jag inte.

Alltid en lika kluven fråga, det här med Antivirus och vad man ska rekommendera. Blir dock lite förvånad... du verkar ändå ha lite koll på läget?

Din ursprungstråd:

Jag installerade om mitt winxp för några veckor sedan, och kanske det är dags att installera ett antivirusprogram.

Jag vill höra era egna synpunkter på de gratis antivirusprogram ni använder!

Dvs för och nackdelar.

Själv använder jag Microsoft Security Essentials i mina datorer. Det funkar fint och ger inte mycket väsen ifrån sig. Mitt beslut att använda ett gratis AV baseras på sunt datoranvändande. Håller dock med dig gällande ESET NOD32. Onekligen det bästa alternativet om man är villig att betala en liten slant för ett AV. Resurssnålt och effektivt.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du missförstod Cecilias fråga. Det gällde inte antalet antivirusprogram, utan att du frågar efter endast antivirusprogram, och tydligen inte vill installera en brandvägg. ;)

Alldeles riktigt! :)

Jag vill bara höra vilket antivirusprogram medlemmarna här använder och lite synpunkter på det.

Vore det inte för gratisbiten hade det förstås blivit Eset NOD32, det rekommenderar jag alltid och det kostar bara cirka en krona om dagen...

ClamWin är annars mitt eget personliga favoritprogram när det gäller antivirus.

Men ibland vill man ju utforska Internets skumma kvarter, och då kan det vara roligt med ett antivirusprogram som har realtidsskydd!

Hitintills lutar det åt jag installerar Comodo...

ClamWin har tyvärr inte särskilt bra detekteringsförmåga, det fungerar bra för t ex en mejlserver som ska kolla bilagor men när det gäller att upptäcka alla typer av skadliga program i Windows-miljön kommer det långt efter andra program. För skanning av datorn när man själv vill är ju en online-skanning hos Eset eller Kaspersky säkrare.

Jag brukar rekommendera Avast till dem som frågar om antivirusprogram därför att det får mycket bra resultat i detekteringsförmåga samtidigt som de inte har tagit bort så viktiga funktioner i gratisvarianten. Själv har jag en betalprodukt (för närvarande Emsisoft) kompletterad med gratis brandvägg/HIPS och flera andra typer av säkerhetshöjande program.

Skumma kvarter på internet, då är det ju verkligen bra webbskydd du behöver, t ex AVGs LinkScanner för kontroll av webbsidor i realtid och WOT med sin lista med bra och skadliga webbsidor. Man behöver inte ha AVG för att installera dess LinkScanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du missförstod Cecilias fråga. Det gällde inte antalet antivirusprogram, utan att du frågar efter endast antivirusprogram, och tydligen inte vill installera en brandvägg. ;)

Installerar brandvägg är alltid det första jag gör efter installationen av winxp.

Sygate var en bra sådan för länge sedan, tror den blev uppköpt och nedlagd.

Zonealarm Free använder jag numera.

Anledningen att jag enbart frågar efter antivirusprogram, beror på att det är just det jag är ute efter i den här tråden! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emsisoft verkar intressant, ska nog testa 30-dagars-trialen.

Dessutom hade jag inte ens hört talas om det, fastän det grundades 2003. :)

Jag brukar nog testa ett par 30-dagars antivirusprogram om året, sist var det Trend Micro jag provade.

Trend Micro åkte ut efter ett par dagar, det gjorde för mycket "väsen" om sin existens. :)

Egentligen räcker det med Clamwin för min del, det är bra att använda om man lånar CD-skivor eller USB-minne.

Det är cirka 12 år sedan jag hade ett aktivt "virus" på min dator, det var flera olika RAT´s (Remote Access Trojan) som planterades manuellt av en kompis till min son. Kompisen var schysst, han talade alltid om vad trojanen hette och var den var när jag själv inte hittade den.

För min del är det viktigast med en aktiv brandvägg som kontrollerar in och utgående trafik, och även har koll på om ett program som vill ut på internet ändrats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

en bra anledning att välja ett enhetligt paket, kan vara resursförbrukning i datorn, då oftast processor utnyttjandet blir lägre. Åtminstone för en äldre dator med lite RAM minne.

Men det visste du säkert redan!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avast 5 om det ska vara gratis. Använder fortfarande NOD32 ver 2.7 på 2 XP Pro datorer. En laptop med Windows 7 Ultimate NOD32 ver 4 svensk.. Testar det här nya Microsoft Security Essentials i en virtuell machin. Kanske blir det denna nästa år, eller avast, som tagit klivet upp rejält och är väldigt vänligt mot systemet, precis som NOD32.

Alltså ska det vara gratis, blir det avast 5. :)

Paketen är jag emot, brandväggen i Windows får räcka.

Det enda jag lägger till extra, är SpywareBlaster, som finns på alla mina datorer.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade 30-dagars Mamutu från Emsisoft, det verkar bra så här långt...

Tack för tipset!

Comodo blir det nog sedan om 30 dagar, om jag inte minns fel så har Comodo varit i brandväggsbranschen länge.

Så där kör jag in hela paketet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mamutu är tänkt att köra ihop med ett antivirusprogram för att komplettera det med beteendeanalys.

While Mamutu is the ideal addition to your existing signature based antivirus software, Emsisoft Anti-Malware provides a signature based disk scanner beside all behavior based detection methods of Mamutu.
http://www.emsisoft.com/en/software/mamutu/
För min del är det viktigast med en aktiv brandvägg som kontrollerar in och utgående trafik, och även har koll på om ett program som vill ut på internet ändrats.
ZoneAlarm, särskilt gratisvarianten, har ju vissa problem med kontrollen av det som vill ut:

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php#products-ratings

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mamutu är tänkt att köra ihop med ett antivirusprogram för att komplettera det med beteendeanalys.http://www.emsisoft.com/en/software/mamutu/

ZoneAlarm, särskilt gratisvarianten, har ju vissa problem med kontrollen av det som vill ut:

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php#products-ratings

Angående Mamutu fastnade jag för det här >

# Monitors live all active programs for dangerous behavior (Behavior Blocking).

# Recognizes new and unknown Trojans, Worms and Viruses (Zero-Day attacks), without daily updates.

# Small but very powerful. Saves resources and does not slow the PC down.

Gjorde dock en miss kanske, jag kryssade i rutan "Paranoid" i installations-wizarden.

Så nu varnas det när jag startar mitt pokerprogram. :)

Jag vet inte hur man åtgärdar paranoid-läget i efterhand, men det löser sej...

Mamutu är inget program jag vill rekommendera för nybörjare på datorsäkerhet.

Det är inte helt självklart vilket alternativ man ska välja när man får en varning.

Men det är ett intressant program!

Zonealarm duger för min del, se information > http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-pc-security-free-firewall.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...