Gå till innehåll

Bästa antivirusprogrammet som är gratis?


Recommended Posts

Är nyfiken på vad som fick dig att välja ClamWin? Den öppna källkoden? Skulle jag välja ett program att endast skanna manuellt med, bleve det nog Emsisoft Emergency Kit, som är portabelt. ;)

Har en stationär dator...Behöver inget portabelt... ;)

Tvivlar på att alla delar av Clamwin är öppen källkod.

Clamwin duger för min del, det är väl ett av de få som finns utan realtidsskydd, utom det du pratar om förstås.

Som jag tycker är det en väldig övertro på de vanliga antivirusprogrammen, om de vore bra skulle väl ingen få virus nuförtiden. :)

Men jag är nyfiken på de nya antivirusprogrammen som skyddar i realtid utan att ha en låång lista med virusdefinitioner att jämföra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar din uppfattning om traditionella antivirusprogram. Det är de okända hoten som infekterar system

Det är anledningen till att jag sedan två år använder Comodo: det proaktiva skyddet. Är ett program okänt, hamnar det i en sandlåda. Är det ett okänt installationsprogram (eller annat program som begär administratörsrättigheter), får användaren en fråga.

Just nu har jag hela paketet installerat (en klar fördel för mig som översättare att jag kan se alla delar av programmet) och aktiverat, ibland är realtidsskannern inaktiverad, ibland installerar jag endast brandvägg och systemskydd (med sandlåda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, Comodo verkar bra, hann med och se den omtalade sandlådan innan cmdagent.exe kapade min processor.

Jag var tvungen att hålla inne strömbrytaren 5 sekunder...

Min dator(winxp) kom inte överens med Comodo, processorn snurrade lika fort som hjärtat skulle slå om man stod öga mot öga med en Komodovaran. ;)

Men som jag sa innan har jag själv inget behov av ett aktivt antivirusprogram.

Det är fullt tillräckligt med Clamwin, Zonealarm Free Firewall och sunt förnuft. För min egen del vill säga! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Hej!

Jag har läst hela denna tråd och några gillar Avast Pro 5.0 men den är inte gratis men Avast free är det.

Vad är skillnaden mellan dessa?

Jag söker Virus program som även söker efter spion + rootkit och är på svenska och gratis.

Vore tacksam om någon har adresser att ge mig :)

Jag har sökt på Google men allt är på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden mellan avast! Free och avast! Pro är att Pro har en sandlåda. http://www.avast.com/en-se/comparison-chart

avast! Sandbox

Enables potentially exploitable programs (such as web browsers) and/or suspicious executables to be run in a safe, virtual environment. The avast! Sandbox is unique as it runs on both 32 and 64bit platforms.

Enkel översättning/förklaring: Man kan köra program som ofta attackeras (t.ex. webbläsare) eller osäkra/misstänkta program i en virtuell miljö för att hindra att systemet skadas. Fungerar i 32- och 64-bitarssystem.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det här med antivirus är löst i och med att Microsoft numera har ett eget som är fullgott och gratis:

http://www.teknikbrunnen.se/microsoft-security-essentials-basta-gratis-antivirus/

Även Windows defender finns som ett extra paket:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features/windows-defender

Så allt laborerande med Norton och diverse resurslukande program borde höra till historien numera.

Det känns kul att Microsoft äntligen har tagit tag i den här biten på allvar själva nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan tillägga att man inte bara ska tänka på antivirus programmen. Är datorn i övrigt uppdaterad? Som Adobe Reader pdf läsaren exempelvis.

I datorer jag har kollat ibland så har inte så varit fallet. Annars är Tommy K Johanssons blogg en bra informationskälla:

http://blogg.tkj.se/gratis-program/antivirus/

Har personligen inte fått någon trojan eller virus på de senaste åren. Sist det hände var på Windows XP tiden.

Så i det fallet tycker jag Vista eller Windows 7 är överlägset.

Angående tester så brukar jag hålla mig till de 3 stora som är erkänt seriösa.

Amtso, Av-comparatives och Virus Bulletin.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan tillägga att man inte bara ska tänka på antivirus programmen. Är datorn i övrigt uppdaterad? Som Adobe Reader pdf läsaren exempelvis.

...

Helt rätt, det att hålla datorn och programmen uppdaterad!

Finns det inga säkerhetshål, så får virusen inte fotfäste i datorn. Dvs de blir inte aktiverade/aktiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det att hålla datorn och programmen uppdaterad!

Finns det inga säkerhetshål, så får virusen inte fotfäste i datorn. Dvs de blir inte aktiverade/aktiva.

Inte bara datorn. Det gäller att uppdatera sin egen hjärna oxå. :rolleyes: Inte klicka på allt som kommer i ens väg. Sunt förnuft måste gälla.

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara datorn. Det gäller att uppdatera sin egen hjärna oxå. :rolleyes: Inte klicka på allt som kommer i ens väg. Sunt förnuft måste gälla.

essin

Håller med!

Det är därför jag ställer nyfikna frågor om virus och antivirus, för att hålla förnuftet uppdaterat!

Det roligaste jag har läst angående fakeantivirus, det var en snubbe som installerat och även betalt för sitt fejkade antivirusprogram. När han så småningom förstod att det var något lurt, ställde han en fråga i ett forum om någon trodde att han kunde få pengarna tillbaka för programmet som inte fungerade som utlovat... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tycker är det en väldig övertro på de vanliga antivirusprogrammen, om de vore bra skulle väl ingen få virus nuförtiden. :)

Men jag är nyfiken på de nya antivirusprogrammen som skyddar i realtid utan att ha en låång lista med virusdefinitioner att jämföra med.

Benägen att hålla med i ovanstående.

Utan större ansträngning kan man se hur definitionsfiler för aktuella malware skapas alldeles för sent.

Tidsspannet mellan upptäckt av nytt malware tills definitionsfiler är skapad är för stor.

Skadan är oftast redan skedd.

Jag förlitar mig numera på, antingen, sandlåda, virtualisering, HIPS eller beteendeskydd.

Virusanalytiker på Kaspersky Lab har en intressant läsning i ämnet som framstår som ytterst relevant...

The response time of most antivirus technologies such as signature-based and generic detection do not meet today's response time needs. Meaning that a malicious program will often steal users data and relay it to the cybercriminals even before a new entry is made to the antivirus database, and before the end-user receives an antivirus update;

The number of crimeware attacks on the clients of financial organizations is growing exponentially.

http://www.securelist.com/en/analysis/204792115/Crimeware_A_new_round_of_confrontation_begins#3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...