Gå till innehåll

Stulen Dator..


Recommended Posts

Min sambos jobbdator har blivit stulen och han hade ju inga direkt livsfarliga uppgifter på den som kontonummer och annat men ändå privata dokument. Finns det någon chans att nån kan komma in på den utan hans lösenord ? Han hade ju användarkonto som man måste logga in på (redan i startläget) Lösenordet har han aldrig visat eller sagt till någon. Är det inte så att om man inte kan lösenordet så måste man formatera om burken och lägga in OP på nytt ? Dvs då är den ju tom..

Det är svårt att komma in i en dator utan lösenord om man vill behålla all information ? Tacksam för svar... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett vanligt kontolösen han har, så är det dessvärre ingen match att helt enkelt nollställa lösenordet och sedan logga in utan lösen. Detsamma gäller bios-lösen.

Oj då.. men hur kan man nollställa det ?! Hade en dator för länge sedan som jag glömt lösenordet på och fick lov att formatera om hela skiten.. Går man in via felsäket läge då ? Det är ju Adminkontot han har..

Redigerad av vapea
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns diverse "offline-program" på boot-CD som kan nollställa kontolösenord... t.ex Passware Windows Key.

För att nollställa bioslösen behöver man bara tömma cmos.

Diskkryptering är det enda rätta om man vill vara någorlunda säker på att data inte hamnar i orätta händer. Därför har t.ex Windows 7 Ultimate något man kallar för BitLocker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Datorn är ju en äldre stationär som någon bemödat sig sno, förmodar att de inte är ute efter vad som finns på den utan att kanske kunna använda den själva/sälja. Då tror jag de kommer blåsa den och lägga in OP själva. Det var XP på den nu. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...