Gå till innehåll

w7 fryser vid uppstart


statemachine

Recommended Posts

Godmorgon!

Varje gång jag startar upp datorn så hänger den sig i flera minuter.

När den väl kommit igång så kan jag surfa mm i ca 10 min och sedan så låser sig allt igen och håller på med det i tid och otid.

Problemet har jag haft i ca 2 månader och nu är jag rejält trött på det.

Läste i ett annat forum att någon hade gjort en omformatering så jag gjorde det för två veckor sedan men problemet kvarstår.

Jag har då inte en aning om vad som är problemet och hoppas ni kan hjälpa mig.

Min dator kunskap är inte den bästa, så om ni kan/vill hjälpa till så får ni vara beredda på dumma frågor.

AMD Arhlon II x2 250 3.0ghz

4Gb minne Apacer DDR3 1066

Asus M4a785t-m

Asus ATI HD 4670 512 mb PCI-e

W7 Home Premium 64 bit

Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tittat på moderkortets hemsida måste jag reta upp vissa medlemmar genom att rekommendera en biosuppgradering som första åtgärd. Det har nämligen släppts ett stort antal fixar i bios för det här kortet.

Har det inte redan gjorts så bör du alltså uppgradera till senaste version.

post-1936-064154500 1285409020_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Provar igen.

Problemet kvarstår med att det laggar/slöar.

Igår stängde datorn av sig själv.

När jag tex lyssnar på musik samtidigt som jag surfar så laggar musiken och webläsarn fryser i princip varje gång.

Någon som kan hjälpa till med att lösa problemet?

All hjälp tas emot tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att köra en ordentlig disk kontroll för att kolla så att hårddisken är okej?

Start -> Kör "chkdsk c: /F" (utan "") och sedan när du uppmanas att schemalägga kontrollen så välj ja (J).

och starta om datorn och låt den köra en kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu är jag tillbaka efter mycket jobb och sjukdom=)

Har du provat att köra en ordentlig disk kontroll för att kolla så att hårddisken är okej?

Start -> Kör "chkdsk c: /F" (utan "") och sedan när du uppmanas att schemalägga kontrollen så välj ja (J).

och starta om datorn och låt den köra en kontroll.

När jag försöker göra det så blinkar det bara till och sedan försvinner rutan.

När jag öppnar som admin så kommer det upp "varning! parametern F har inte angetts" och sedan kör den en stund och försvinner sedan

Vad gör jag fel?!

Den absolut vanligaste anledningen till att en dator stänger av sig är överhettning. Har du kollat hur höga temperaturerna i datorn blir just innan den stänger av sig eller låser sig?

HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Hoppas siffrorna säger er något, jag förstår då inte:)

Monitor.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperature 0 43°C (109°F) [0x2B] (TMPIN0)

Temperature 1 49°C (120°F) [0x31] (TMPIN1)

Temperature 2 128°C (262°F) [0x80] (TMPIN2)

Jag hoppas att temperatur 2 verkligen inte är korrekt, men om den var det skulle datorn nog ha större problem än den har. För övrigt verkar temperaturerna någorlunda men fråga är hur de ändras när datorn används. Använd datorn och håll koll på om temperaturerna börjar gå upp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att temperatur 2 verkligen inte är korrekt, men om den var det skulle datorn nog ha större problem än den har. För övrigt verkar temperaturerna någorlunda men fråga är hur de ändras när datorn används. Använd datorn och håll koll på om temperaturerna börjar gå upp.

Förstår att det är åt h-te för högt, vad är det den visar, vad betyder det mer konkret, vad kan jag göra åt det?!

Jodå, jag har mina bekymmer med burken.

...och jag börjar bli less på skiten.

"edit" Raden där det stod 128 håller sig kompakt. De två övriga rör sig inom ett spann på 12 grader (det jag sett).

Moderkortet rör sig mellan 30-42. Grafikkortet håller sig mellan 36-45 grader.

Redigerad av statemachine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att termometern som mäter temperatur 2 inte är ansluten någonstans och därför visar maxvärde eller något sådant.

Temperaturerna ser normala ut.

När det gäller chkdsk som du fick tips om rekommenderar jag att du kör det från Kommandotolken i stället för från Kör-fältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Vad är det för nätaggregat i datorn?

Har du installerat de drivrutiner som Asus har gett ut eller är drivrutinerna från Windows-installationen + Windows Update?

Nätaggregatet är en ACE 480w.

Jag har drivrutiner från Asus och sedan, det som kommer med Windows Update.

Ingen verkar ha nämnt se vad du har för program vid uppstart det kanske är något mystiskt,

kan du kopiera o visa här ?

Dum fråga men, hur går jag tillväga för att se det, samt att kopiera?

En annan fråga, kan minnena ha något med problemen att göra?

Redigerad av statemachine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatskravet är 400 W enligt http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-4000/hd-4600/Pages/ati-radeon-hd-4600-system-requirements.aspx så det borde ju gå bra om inte nätaggregatet är väldigt gammalt eller har dålig kvalitet.

Se om drivrutinen från ATI fungerar bättre: http://support.amd.com/us/psearch/Pages/psearch.aspx?type=2.4.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatskravet är 400 W enligt http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-4000/hd-4600/Pages/ati-radeon-hd-4600-system-requirements.aspx så det borde ju gå bra om inte nätaggregatet är väldigt gammalt eller har dålig kvalitet.

Se om drivrutinen från ATI fungerar bättre: http://support.amd.com/us/psearch/Pages/psearch.aspx?type=2.4.1

Du får ursäkta mig, men jag är helt lost i space nu...

Vilken drivrutin/till vad är det jag skall leta efter?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har nu uppdaterat, inatt när jag kommit hem igen skall jag titta lite närmare på det.

En annan sak, i helgen har jag haft lite koll på hur minnena har varit och de har störtdykit till 0 ledigt minne ganska regelbundet (4-5ggr/h)och detta oavsett vad jag sysslat med.

Vad kan det bero på?!

Tack:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...