Gå till innehåll

Formel för att räkna ut poäng per hål i Golf


Recommended Posts

Hej,

Håller på med ett enklare excel och behöver hjälp med formel för att räkna ut poäng per hål automatiskt i kolumn F, H osv.

I bif excel så är

Kolumn D3-D11 + D13-D21 index på hålet

Kolumn E3-E11 + E13-E21 antal slag

Kolumn F3-F11 + F13-F21 antal poäng

Är en kass excelanvändare så hjälp uppskattas

scorekort.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog förtydliga frågan för oss som inte spelar golf. Annars har du en liknande fråga här.

Jag ska försöka förklara på ett enkelt sätt... den andra länken beskriver hur en spelares handikapp ändras och är en helt annan sak.

Hittade en annan länk som söker detta svar men jag anser att det saknas en faktor i denna fråga och det är antal slag som golfaren gör som påverkar antalet poäng.

http://en.allexperts.com/q/Excel-1059/2009/2/Formula-determine-Golf-net.htm

Det är 4 faktorer som spelar in.

Kolumn C3-C21 - Par, hålets antal slag. Ett fast värde.

Kolumn D3-D21 - Index, hålen klassas efter svårighetsgrad 1-18 (1 är svårast), fast värde.

Kolumn E3-E21 - Antal slag av spelaren, fylls i och påverkar kolumn F.

Kolumn F2 - Spelarens handikapp, dvs hur många slags lättnad han/hon får på en bana beroende på hur duktig spelaren är 0-50.

Lättnaden ges från hål med index 1 och uppåt, så har spelaren 3 slags handikapp får den ett extra slag på hål med index 1-3 och har spelaren 10 slag i handikapp så blir det extra slag på hål 1-10.

Kolumn F3-F11, F13-21- antal poäng (0-5 poäng),det är till dessa fält jag söker formeln till)

Exempel 1

Spelare med spelhandikapp 8 (8 slag extra på hål med index 1-8) spelar hål 1 som är en par 4 med index 10.

Spelaren får i bollen på

1 slag får 5 poäng, 2 slag får 4 poäng, 3 slag får 3 poäng,4 slag får 2 poäng,5 slag får 1 poäng,6 slag får 0 poäng,7 slag får 0 poäng osv

Exempel 2 (samma som ovan men spelare har handikapp 12. dvs 12 extra slag på hål med index 1-12)

Spelaren får i bollen på

1 slag får 6 poäng, 2 slag får 5 poäng, 3 slag får 4 poäng,4 slag får 3 poäng,5 slag får 2 poäng,6 slag får 1 poäng,7 slag får 0 poäng osv

Har lagt till scorekortet med rätt poäng per hål (lagt till manuellt) för att du ska se hur det ska bli med formeln. La till spelare 2 med handikapp 12 (H2). Exemplen följer score kortet.

Va enkelt det hade varit om man berättat verbalt istället för text =)

Tack på förhand

Joakim

scorekort.xls

Redigerad av Mr_spiff
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I exempelfilen har spelaren handikapp 10 vilket ger ett extra slag på hål med index 1-10.

Hål 1 har par 4 och index 10.

Hålet ligger inom index (1-10) och spelas ett slag över par vilket ger 1 poäng.

Hål 7 har par 4 och index 8.

Hålet ligger inom index (1-10) och spelas ett slag över par vilket ger 2 poäng.

Hål 15 och 16 ligger också inom index och spelas båda ett slag över par men ger 0 resp. 3 poäng.

Vad är skillnaden? Det verkar som det behövs en faktor till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I exempelfilen har spelaren handikapp 10 vilket ger ett extra slag på hål med index 1-10.

Hål 1 har par 4 och index 10.

Hålet ligger inom index (1-10) och spelas ett slag över par vilket ger 1 poäng.

Hål 7 har par 4 och index 8.

Hålet ligger inom index (1-10) och spelas ett slag över par vilket ger 2 poäng.

Hål 15 och 16 ligger också inom index och spelas båda ett slag över par men ger 0 resp. 3 poäng.

Vad är skillnaden? Det verkar som det behövs en faktor till.

Hej igen, du ser nog på det första scorekort.xls

Om du öppnar det som är bifogat så ska du se sammanhanget då det är korrekt uträknat, den första var tyvärr inte rätt. Ber om ursäkt för detta.

I detta har jag med 2 spelare med handikapp 8 resp 12 som spelar på samma antal slag för att du ska se skillnaden på hålen med index 9-12 där spelaren med handikapp 12 har ett extraslag mot spelaren med handikapp 8.

Hälsn

Jocke

scorekort korrekt.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta har jag med 2 spelare med handikapp 8 resp 12 som spelar på samma antal slag för att du ska se skillnaden på hålen med index 9-12 där spelaren med handikapp 12 har ett extraslag mot spelaren med handikapp 8.

Jag får inte den nya filen att stämma heller. Om man tittar på hål 9, index 8, sår har du gett båda spelarna samma poäng?

Om jag jämför med dina exempel så stämmer det inte.

MB har handikapp 8, ett över par borde ha gett 1 poäng?

JS har handikapp 12, ett över par borde gett 2 poäng?

Bifogar excelfilen med jämförande fält bredvid dina. Stämmer formeln så är det bara att kopiera den övriga fält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte den nya filen att stämma heller. Om man tittar på hål 9, index 8, sår har du gett båda spelarna samma poäng?

Om jag jämför med dina exempel så stämmer det inte.

MB har handikapp 8, ett över par borde ha gett 1 poäng?

JS har handikapp 12, ett över par borde gett 2 poäng?

Bifogar excelfilen med jämförande fält bredvid dina. Stämmer formeln så är det bara att kopiera den övriga fält.

Hej igen,

Kanon, det börjar se riktigt bra ut!!

Formeln är helt rätt förutom på hålen med index 8 (K9) där MB ska ha en poäng till och index 12 (M4) där JS ska ha en poäng till då de har extra slag.

Hål 7 (rad 9) index 8 så har båda spelarna ett extra slag MB (index 1-8) och JS (index 1-12), deras skillnad blir på hålen 9-12 där bara JS har extra slag.

Din formel som stämmer förutom på ovan punkt och har redan bevisat sin funktion genom att rätta mina manuellt inslagna siffror till vänster. Titta på rad 13 (F13+H13), jag har skrivit in att de får 0 resp 1 poäng medan om du tittar på dina siffror till höger (K13+M13) där du använder formeln så har den gett dem 1 resp 2 poäng som är korrekt =)

Man blir blind när man ska räkna ut detta för tex 10 personer därav är formeln sååå bra att ha för att undvika att det blir fel!!

Uppskattar detta oerhört

Hälsningar

Joakim

Redigerad av Mr_spiff
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det jag gjorde nu var att ändra jämförelsen handikapp / index från mindre än eller lika med (<=) till bara mindre än (<).

Testa igen.

Jag tror att det blir alldeles utmärkt, ska gå hem och kolla igenom detta ordentligt men det ser fantastiskt bra ut!!

Tack som bara den för din hjälp, detta hjälper oerhört samt att jag lärt mig en del på kuppen.

Ha en bra kväll

/Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Singlemalt, tack som den fÖr hjÄlpen. Allt fungerar kanon. Har dock en frÅga hur jag kan dölja reultatet I en cell nÄr formeln ligger inlagd. Dvs nÄr jag inte fyllt I några slag sÅ vill jag att det inte ska visas nÄgot I poängcellen. Detta är rent kosmetisk och det finns säkert nåt sätt àtt dÖlja?

Tack på förhand

Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får man skriva så här: =OM(J3="";""; OM(K$2<$D3;OM($C3-J3+2 < 0;0;$C3-J3+2);OM($C3-J3+3 < 0;0;$C3-J3+3)))

Det jag lagt till är den röda texten, glöm inte sista parentesen.

Översatt till svenska så blir det, OM(cellen med slag är tom; lägg ett tomt värde i poängcellen; annars använd formel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Då får man skriva så här: =OM(J3="";""; OM(K$2<$D3;OM($C3-J3+2 < 0;0;$C3-J3+2);OM($C3-J3+3 < 0;0;$C3-J3+3)))

Det jag lagt till är den röda texten, glöm inte sista parentesen.

Översatt till svenska så blir det, OM(cellen med slag är tom; lägg ett tomt värde i poängcellen; annars använd formel)

Hej singlemalt,

Tack för hjälpen men jag får inte till det.

=IF(J3="";""; IF(K$2<$D3;IF($C3-J3+2 < 0;0;$C3-J3+2);IF($C3-J3+3 < 0;0;$C3-J3+3)))

Det blir ett formelfel då jag försöker ändra formeln i cellen. Se bif dokumnet

Hälsningar

Joakim

Doc1.doc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...