Gå till innehåll

Windows tillåter mig inte spara ner filer på C:\*


chrismalla

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har ett problem och ska förklara på ett så tydligt sätt jag kan.

Jag använder Firefox. Om jag går in i: Verktyg > Inställningar > Allmänt > Jag har alternativet fråga alltid var jag vill spara filerna aktiverat.

När jag ska ladda ner något så kommer en ruta upp där jag får välja vart jag vill spara filen, precis som jag vill.

Det är här näst problemet uppstår. Jag bläddrar till hårddisk C:\ där jag vill spara filen. Jag trycker på spara och då kommer det upp ett meddelande: Du har inte behörighet att spara på den här platsen. Kontakta administratören om du behöver behörighet.

(Bild på meddelandet): post-13383-054633600 1285526364_thumb.pn

Jag är en privatperson och har endast ett användarkonto på datorn. Jag har kollat upp så att jag har fullständig behörighet, och det har jag. Alla alternativ är ibockade. Så varför låter inte windows mig spara filer på C:\* ???

Jag har testat på en annan dator också, men det är samma problem. Däremot funkar det på en dator med XP.

Är detta någon bugg i windows 7 eller finns det någon lösning på problemet?

Jag är enormt tacksam för all hjälp jag kan få! // Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma "symptom" hos mig men ser det som en ren säkerhetsåtgärd. Om du tänker efter så ligger ju faktiskt "Mina Bilder" (som du illustrerar ovan) också på C:\... Att spara filer i C:\Program eller under C:\Windows\ ska du nog inte kunna göra. Om det finns sätt att kringå detta, t ex att stänga av UAC, låter jag någon annan fastställa.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla detta..

Start, skriv: secpol.msc

Dubbelklicka Lokala Principer

Dubbelklicka Tilldelning av användarrättigheter

Dubbelklicka Säkerhetskopiera filer och kataloger

Klicka Lägg till användare eller grupp

Dubbelklicka på Administratörer, om den redan finns, klicka på Avancerat och "Sök nu" så får du de alternativ som finns tillgängliga, välj "ditt användarnamn"

annars tänk som Manneman...

edit 2:

Sedan är det så att W7 inte tillåter att man sparar under root (c:\), av säkerhetsskäl. Däremot kan du skapa en katalog som du kan spara i.

UAC drar ner dina admin rättigheter till användarnivå och systemet har all admin..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh! Så onödigt... Det känns lite som att windows 7 är mer för "nybörjare". Men jag älskar det ändå.

Jag kan spara filen i mina bilder/dokument/hämtade filer osv, och efteråt lägga in den på C:\*. Det är ju bara onödigt att inte tillåta mig att spara den på C:\* direkt. Tidskrävande och jobbigt.

Redigerad av chrismalla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan inte stämma. Det funkar ju att spara på C:\* på en dator med XP...

Jag kan spara filen i mina bilder/dokument/hämtade filer osv, och efteråt lägga in den på C:\*. Det är ju bara onödigt att inte tillåta mig att spara den på C:\* direkt. Tidskrävande och jobbigt.

Som jag skrev.. Windows 7.. tillåter inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag protestera lite. Det är inte alls meningen att "vanliga" användare skall ha full tillgång till rooten. En av komponenterna i Windows 7/Vistas förbättrade säkerhet är just att det skall krävas förhöjd behörighet på systemkatalogerna... det är där UAC kommer in.

Jag vill istället föreslå att chrismalla använder den katalog som är avsedd för just nedladdningar...nämligen C:\Users\>användarnamn<\Downloads. Sen kan man därifrån flytta filerna till valfri lagringsplats. Men för att bibehålla önskad säkerhet samt tillgänglighet bör man alltså begränsa även lagringen till användarkatalogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\ är ingen installationsmapp, det är rooten i filsystemet och bör inte användas till ens egna filer. Om du sparar filer i C:\Program så är det stor risk för att något antivirusprogram eller liknande tar det som ett indicium på att det är skadliga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...