Gå till innehåll

Glömt lösenord


perbear

Recommended Posts

När det här drabbade mig för kanske ett år sedan fick jag rådet att skaffa mig SIW, vilket jag också har gjort och använt med utmärkt resultat. (För de som inte vet "Free download from Shareware Connection - SIW is a tool that gathers detailed information about your system properties and settings.") Men det här är en följdfråga. I samband med att jag bytt ut en gammal dator mot en ny dator gjorde jag en EAsy Transfer från den gamla datorn till den nya via en extern hårddisk. Nu komemr det upp en ruta där man vill ha det gamla lösenordet (ej samma på den nya datorn) för ett konto. Jag får upp "fel lösenord" hela tiden men är gansk säker på att jag minns rätt. Förutom att sätta i den gamla hårddisken i en dator och starta upp det hela igen har jag möjlighet att komma åt lösenordet på DEN GAMLA hårddisken med SIW om den finns i en USB-vagga eller är installerad som andra hårddisk i den nya datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm! Jaså?! Nog för att det visade användarnamn och lösenord för kontot. Kanske jag skall försöka med att inte ha något lösenord alls eftersom transferfilen inte hade något lösenord men säkerhetsnyckel? Mig inte fatta alls. Var, när och hur skulle detta ha skapats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kopplar upp datorn till extern hdd för att kopiera innehållet till den så får du skriva in en nyckel, antingen sker det automatiskt eller så väljer du att göra det manuellt. När sedan den "nya" datorn kopplas till katalogen där innehållet finns, och ska kopieras så får du skriva in nämnda nyckel för att kunna fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du menar att man kan ge ett lösenord på filen eller låta den vara blank när man skapar transferfilen? Jaha, då pratar vi om samma sak fast använder oss av olika ord. Då vet jag. Får testa på lördag när jag har underhåll på datorn.

Men tillbaks till ursprungsfrågan - sidolinjen. Kan man med SIW få fram ett lösenord på lös hårddisk, t.ex. i en USB-vagga, eller på en andra hårddisk, där ett operativ ligger kvar. Den hittar ju första hårddisken men hittar den mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att siw kan, men testa NTpassword... med den kan du nollställa vilket lösenord som helst på datorn... enl reklamen.

När jag var inne igen och överförde kontoinnehållet igen kom samma ruta upp igen och jag följde ditt råd med att ange lösenordet för transferfilen. DET fungerade. Så blir det när man börja tänka för mycket på vad man skall göra för olika moment utan att bara göra det. Så nu finns allt från den gamla datorn på den nya. Det känns bra att få bolla idéer även om svaret är det uppenbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...