Gå till innehåll

Min dator är hijacked!


Recommended Posts

Hej på er.Det tycks som om min dator är kapad (hijacked)?.Jag får e-mejl från internetbutiker som jag inte köpt från på evigheter som säger att JAG skickat meddelande till dom?.Inte bara från ett utan flertalet ställen.Mina släktingar säger också att dom har börjat få en massa konstiga meddelanden från min address?.Nu är frågan,vad gör man åt det här.Stort tack på förhand,Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

För att du ska få så bra hjälp som möjligt så är det bra om nedanstående information finns i ditt inlägg.

Beskriv noga vad du har för problem med datorn, varför du tror eller vet att det finns skadliga program i datorn.

Om något antivirus- eller antispionprogram har hittat något skadligt så klistra in en logg där det framgår vad som har hittats och vilka filer och mappar som är inblandade.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

För att du ska få så bra hjälp som möjligt så är det bra om nedanstående information finns i ditt inlägg.

Beskriv noga vad du har för problem med datorn, varför du tror eller vet att det finns skadliga program i datorn.

Om något antivirus- eller antispionprogram har hittat något skadligt så klistra in en logg där det framgår vad som har hittats och vilka filer och mappar som är inblandade.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Mvh

Mats H

Hej Mats H.Det är det som är konstigt,jag har kört fullständig scan med Avast antivirus,Super Anti Spyware och Spybot och dom hittar inget.Nu har jag inte fått något konstigt i min mejl idag än så länge men det är väl för mycket att hoppas att det försvinner av sig självt.Syrran är vansinnig,hon har fått 20 "ekivoka" mejl från min adress så det här måste rättas till.Kan det räcka med att följa Cecilias tips?.Problemen visar sig i att jag tex får e-mejl från Megastore som tackar att jag har kontaktat deras kundtjänst,jag har INTE kontaktat Megastore på evigheter.Megastore är ett exempel,där finns fler + att mina släktingar blir bombarderade med konstiga mejl från min adress.

Redigerad av nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på när man blir kontaktad av ett säljföretag, butik på nätet osv. och får mail att man handlat hos dem, är att vara vaksam på att det förekommer stölder av identiteter. Det kanske inte är aktueltl i detta fallet, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,jag har Tele 2 internerleverantör och jag använder Hotmail.Är G-mail säkrare?

Nej, möjligen att ha Tele2s mejl. Förutom lösenord måste du byta hemlig fråga till hotmail.

Det finns några olika alternativ på vad som kan ha hänt.

Du har något skadligt i datorn, t ex en keylogger, som har tagit reda på vad du har för lösenord och skickat det till någon annan. Behöver ju nödvändigtvis inte vara datorn du sitter vid nu utan lika gärna någon annan dator som du har loggat in från.

Du har gått på ett phising-försök och skrivit in lösenordet på en webbsida eller besvarat ett mejl med en fråga om lösenordet.

Du har ett lättgissat lösenord.

Du har samma lösenord till hotmail på någon annan webbplats och lösenordet där har gått att få tag på något av ovanstående sätt eller någon har hackat webbplatsen och fått fram lösenord.

Med mera

http://windowslivehelp.com/solution.aspx?solutionid=1fe6ed3e-eef6-4c57-933f-f3c408f1c5c1

http://windowslivewire.spaces.live.com/blog/cns!2F7EB29B42641D59!42740.entry

http://windowslivehelp.com/solutions.aspx?categoryid=d48f9d16-5f7a-49bb-b235-99d827bc7649

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej, möjligen att ha Tele2s mejl. Förutom lösenord måste du byta hemlig fråga till hotmail.

Det finns några olika alternativ på vad som kan ha hänt.

Du har något skadligt i datorn, t ex en keylogger, som har tagit reda på vad du har för lösenord och skickat det till någon annan. Behöver ju nödvändigtvis inte vara datorn du sitter vid nu utan lika gärna någon annan dator som du har loggat in från.

Du har gått på ett phising-försök och skrivit in lösenordet på en webbsida eller besvarat ett mejl med en fråga om lösenordet.

Du har ett lättgissat lösenord.

Du har samma lösenord till hotmail på någon annan webbplats och lösenordet där har gått att få tag på något av ovanstående sätt eller någon har hackat webbplatsen och fått fram lösenord.

Med mera

http://windowslivehelp.com/solution.aspx?solutionid=1fe6ed3e-eef6-4c57-933f-f3c408f1c5c1

http://windowslivewire.spaces.live.com/blog/cns!2F7EB29B42641D59!42740.entry

http://windowslivehelp.com/solutions.aspx?categoryid=d48f9d16-5f7a-49bb-b235-99d827bc7649

Jo tyvärr så är det nog dom två sistnämnda som stämmer för mig.Nu har jag hursomhelst letat förgäves efter "alternativ" och sen "fler alternativ" i högra hörnet av hotmail-sidan men något sådant existerar inte.Jag hittade stället och har nu bytt lösenord så får vi se om det hjälper,tack allihop.

Redigerad av nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker, men jag antar att det hänger ihop med första länken i mitt förra inlägg. Nu har jag inte hotmail men så vitt jag kan förstå gäller det endast om signaturen i dina mejl har ändrats. Har den det? I så fall hoppas jag någon annan kan berätta hur du ändrar signaturen numera.Tydligen löst sig nu.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att underlätta att hålla reda på många lösenord och skapa starka lösenord kan man ju använda ett program. Jag använder KeePass men det finns ju fler.

KeePass?,ska kolla upp det programet.Stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...