Gå till innehåll

Windows 7 fryser


Prisoner

Recommended Posts

Jag kör Windows 7 (original) på en ca en månad gammal HP G62-A35SO. Natten till idag tvingades jag stänga ner datorn genom att hålla inne strömbrytaren, alltså jag stängde inte ner datorn via Windows som sig bör.

Idag när jag sätter på datorn startas Windows som det ska och allt är frid och fröjd. Till det helt plötsligt fryser efter att ha varit igång ca 5-10 minuter. Windows fryser helt, allt som finns på skärmen slutar röra sig och det svara inte på några som helst kommandon från vare sig mus eller tangentbord. Det enda jag kan göra är att stänga ner datorn så som jag beskriver i första stycket. Det här mönstret upprepas varje gång jag stänger av datorn.

Jag har försökt att återgå till en tidigare systemåterställningspunkt, men Windows hinner frysa innan det kommer särskilt långt i den processen.

Är det någon som har någon aning om vad problemet beror på och hur jag kommer till rätta med det? Jag har inte installerat några nya program eller gjort något annat som skulle kunna ha påverkat systemet, det enda jag kan sätta i samband med problemet är nattens avstängning (se ovan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows 7 (original) på en ca en månad gammal HP G62-A35SO. Natten till idag tvingades jag stänga ner datorn genom att hålla inne strömbrytaren, alltså jag stängde inte ner datorn via Windows som sig bör.

Idag när jag sätter på datorn startas Windows som det ska och allt är frid och fröjd. Till det helt plötsligt fryser efter att ha varit igång ca 5-10 minuter. Windows fryser helt, allt som finns på skärmen slutar röra sig och det svara inte på några som helst kommandon från vare sig mus eller tangentbord. Det enda jag kan göra är att stänga ner datorn så som jag beskriver i första stycket. Det här mönstret upprepas varje gång jag stänger av datorn.

Jag har försökt att återgå till en tidigare systemåterställningspunkt, men Windows hinner frysa innan det kommer särskilt långt i den processen.

Är det någon som har någon aning om vad problemet beror på och hur jag kommer till rätta med det? Jag har inte installerat några nya program eller gjort något annat som skulle kunna ha påverkat systemet, det enda jag kan sätta i samband med problemet är nattens avstängning (se ovan).

Hmmm! http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?lc=sv&dlc=sv&cc=se〈=sv&product=4247103

Kollat detta?

Eller så att, minnena behöver ruckas till. Kan vara en skitenkel sak att fixas? Skulle inte minnena sitta i ordentligt, så kan detta fenomen uppstå. TESTA GÄRNA DETTA FÖRST!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om och starta i felsäkert läge och försök där att välja en systemåterställning eller senaste fungerande konfiguration.

Eftersom du stängt av mekaniskt, kan fel ha uppstått i systemet och då bör man köra en diskkontroll, vilket du kan göra när du fått fart på datorn.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen. Windows hittar tydligen inte längre några systemåterställningspunkter, vare sig i felsäkert läge eller i vanligt läge (trots att de fanns där i morse). Och jag har kört en fullständig diskkontroll, men det har inte hjälpt.

Så, har någon några andra förslag så tas de tacksamt emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen. Windows hittar tydligen inte längre några systemåterställningspunkter, vare sig i felsäkert läge eller i vanligt läge (trots att de fanns där i morse). Och jag har kört en fullständig diskkontroll, men det har inte hjälpt.

Så, har någon några andra förslag så tas de tacksamt emot.

Låter mysko de där med att inga återställningspunkter kan hittas av systemet.

Har dem inte blivit borttagna oavsiktligt av applikationer eller av systemet självt, så ska dessa finnas inne i mappen "System Volume Information".

För att nå innehållet så måste rätt behörighet ställas in för mappen då vanliga användarkonton egentligen inte får öppna denna hur som helst.

Hur gick uppdraget med kontrollera RAM minnena, har dessa lyfts ur och satts in igen?

Hur mår batteriet?

Får grejerna tillräckligt med ström?

Mvh

//*

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteri och ström = funkar finfint. Jag tänker inte ge mig på minnet efter som garantier etc inte gäller om jag själv öppnar datorn. Inga återställningspunkter går att hitta någonstans, och ja det är riktigt konstigt i och med att det fanns tre stycken i morse.

En fråga: skulle felet jag beskriver möjligen kunna orsakas av ett program, eller en konflikt? Typ Norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur beter sig datorn i felsäkert läge?

I sökrutan, skriv minnestest, så kan du testa minnet med Windows egen minnestest, innan du går vidare.

Installerat ngt nytt, program nyligen och i samband med det fått fel efteråt.

Ställt in energisparscheman?

Hur ser det ut i Aktivitetshanteraren, fliken processer, klicka på visa Alla Användare och se om någon process drar extra mycket CPU/minne.

Kör kommandot sfc /scannow för systemfilsintegritetsproblem,öppna kommandotolken, skriv cmd i sökrutan tryck Enter. http://support.microsoft.com/kb/929833

Felsökt datorn via Åtgärdscenter?

Skriv händelslogg i sökrutan, tryck Enter, vad står det vid kraschtillfällena?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur beter sig datorn i felsäkert läge?

I sökrutan, skriv minnestest, så kan du testa minnet med Windows egen minnestest, innan du går vidare.

Installerat ngt nytt, program nyligen och i samband med det fått fel efteråt.

Ställt in energisparscheman?

Hur ser det ut i Aktivitetshanteraren, fliken processer, klicka på visa Alla Användare och se om någon process drar extra mycket CPU/minne.

Kör kommandot sfc /scannow för systemfilsintegritetsproblem,öppna kommandotolken, skriv cmd i sökrutan tryck Enter. http://support.microsoft.com/kb/929833

Felsökt datorn via Åtgärdscenter?

Skriv händelslogg i sökrutan, tryck Enter, vad står det vid kraschtillfällena?

Mvh

Mats H

Hej!

Datorn funkar bra i felsäkert läge, inga problem alls.

Minnesdiagnostiken visade inte på några fel.

Jag har inte installerat några nya program på länge. Däremot märkte jag att Norton började bete sig märkligt strax efter att det här problemet uppstod. Jag har avinstallerat Norton sedan dess, men det har inte hjälpt.

Jag ändrade lite på ett energischema några timmar innan mitt problem uppstod. Jag har nu återställt energischemat till standardvärdena. Detta har inte hjälpt.

Inga processer drar extra mycket minne, datorn ger heller inte intrycket av att vara ansträngd.

I loggboken:

Under Kritiskt listas ett fel i samband med frysningarna.

Händelse-ID: 41 Källa: Kernel-Power Logg: System (detta är troligen jag som bryter strömmen efter att den frusit)

Under Fel listas massor av fel, följande inträffar i samband med frysningarna.

Händelse-ID 7026 Källa: Service Contro... Logg: System (Service control... listas för övrigt som källa för en radda andra fel).

Händelse-ID: 27 Källa: volsnap Logg: System

Händelse-ID: 4 Källa: sptd Logg: system

Sfc /scannow hittade inga fel (integritetsbrott)

Om denna information kan vara till någon hjälp för någon:

Igår kväll valde jag att återställa datorn till senast fungerande konfiguration. Detta tycktes funka och jag kunde använda datorn i tre timmar utan problem. Efter att ha lämnat datorn en längre stund och kommit tillbaka till den märkte jag däremot att den hade frusit igen i samband med att den skulle gå ner i viloläge. I morse startade jag datorn och jag kunde återigen ha den igång ett par timmar utan problem. Jag avinstallerade Norton, startade om datorn men bara 30 sekunder efter att jag loggat in frös datorn.

Tack för hjälpen så långt, även om problemet kvarstår så lär jag mig massor:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag erkände mig slutligen besegrad och gjorde en fabriksåterställning...

Var säkert ett klokt beslut:)

Om inte annat så berättar ju resultatet om det fanns fog för misstänka hårdvaran.

Fungerar allt tipp topp nu efteråt så fanns antagligen felet i systemet & mjukvaran i den tidigare installationen.

Man hade i och för sig kunnat köra diskkontrollen CHKDSK samt kollat upp inställt växlingsminne om detta hade kunnat ge något men kanske osäkert iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...