Gå till innehåll

Datorn hänger sig


KingFredde

Recommended Posts

Hej!

Har ett problem som har blivit väldigt jobbigt, måste få till det om det går!

Det är så här att min dator hänger sig hela tiden efter 15-20 min. Alltså om jag setat vid datorn och sedan ska upp och äta eller vad som helst, iaf så att jag inte rör min dator på 15-20 minuter, då när jag kommer tillbaka till datorn hänger den sig ?!?!?!

nån som vet vad detta kan vara för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första frågan: Setat? Vad tusan? :P

För övrigt. Låter det som att det är problem för datorn att gå in i vänteläge, alternativt gå över till skärmsläckaren. Kolla dina inställningar för dessa saker och skriv det här i tråden. Dvs. efter hur lång tid går datorn in i vänteläge, om det nu är aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter misstänkt med skärmsläckaren, viloläge/väntläge & energi-sparschema precis som beskrivits.

Högerklicka på skrivbordet -> Egenskaper i menyn

Kolla sedan inställningarna på fliken Skärmsläckare i Egenskaper för bildskärm.

(Längst ner på samma flik hittas energischema)

Eftersom problemet uppkommer någon halvtimme efter datorn har startats så kan också växlingsfil & inställda resurser för minne ha påverkan.

Kolla därför hur mycket växlingsutrymme som finns angivet för systemet.

Startmenyn-> Högerklicka Den här Datorn och välj Egenskaper.

Välj fliken Avancerat i inställningar för SystemEgenskaper.

Gå sedan vidare genom översta knappen "inställningar" för prestanda.

Inställningar för växlingsfiler hittas därefter via fliken AvanceratPrestanda Alt.

Regeln säger Växlingfilens storlek = 1,5 gånger installerat fysiskt RAM minne.

Eller, låta systemet i Windows själv bestämma storlek = rekommenderas om man är osäker.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, suttit menar jag ju ;)

Aja iaf när jag har högerklickat på "Den här datorn" och sedan "Egenskaper", och gått in på allt du skrivit, så står det att jag har 2046 (MB)totala växlingsfilsstorlek för alla enheter...

Och hur ska man göra sedan? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja iaf när jag har högerklickat på "Den här datorn" och sedan "Egenskaper", och gått in på allt du skrivit, så står det att jag har 2046 (MB)totala växlingsfilsstorlek för alla enheter...

Då bör ju inte felet bero på växlingsfilen som låter väl tilltagen.

Hur ter sig datorn strax innan systemet fryser, vad gör du då?

Uppkommer bara felet om skärmsläckaren har blivit aktiverad eller händer detta annars också ?

Man kan ju vid det förstnämda tänka sig något omkring drivrutiner till musen om denna används för väcka skärmen igen.

Andra saker kan ha & göra med program & processer som blir aktiverade vid inaktivitet till att köras vid dessa tillfällen.

Hur ser dem första grejerna ut som vi frågade om i inledningen?

Används energischeman (diskar/skärm/vilolägen/standby mm) & annat dylikt till skärmen/datorn och funkar det bättre utan dessa inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inaktiverat allt som skärm släckare och viloläge och allt det där.

jag har aldrig sett på när datorn fryser sig eller vad man ska säga, har gått ifrån datorn typ en kvart, och sen när jag kommer till baka och rör musen, kan man inte trycka någon stans, och muspekaren fastnar ibland, kan röra den nån enstaka gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inaktiverat allt som skärm släckare och viloläge och allt det där.

jag har aldrig sett på när datorn fryser sig eller vad man ska säga, har gått ifrån datorn typ en kvart, och sen när jag kommer till baka och rör musen, kan man inte trycka någon stans, och muspekaren fastnar ibland, kan röra den nån enstaka gång.

Ett alternativ som garranterat fixar problemet är att installera om XP.

I annat fall så kan jag tänka mig problematiken ligger någonstans i drivrutiner för någon funktion eller något som orsakas av tredjepartsprogram eller installerade skyddsprogram.

Ta gärna hem CCleaner och avinstallera så många onödiga program som bara går att få bort.

Kan använda t.ex Revo uninstaller till hjälp som rensar upp bra.

Defragmentera & testa disken kan också ge resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...