Gå till innehåll

Tomt fält på skrivbordet [LÖST]


Mr_Goran

Recommended Posts

Hej,

Fönstret eller meddelande rutan ligger alltid överst oavsett bakgrund eller viilket program jag använder. Om jag för mus markören över det så indikerar den på att datorn jobbar med något. Det går inte att klicka på den eller något, eller flytta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fönstret eller meddelande rutan ligger alltid överst oavsett bakgrund eller viilket program jag använder. Om jag för mus markören över det så indikerar den på att datorn jobbar med något. Det går inte att klicka på den eller något, eller flytta den.

Förmodligen någon process som måste avlivas och städas undan. Kolla i msconfig.exe fliken "Autostart", om du kan hitta något program som du kanske har avinstallerat, eller något som du inte ens har installerat själv. Bocka i så fall ur det du hittar och starta om datorn.

Sen kan det vara läge att rensa ut vad det nu kan vara för något som orsakade rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha hjälp att rensa ut i autostart, och förhoppningsvis hitta den process som skapar rutan på skrivbordet, kan du använda programmet WhatInStartup för att skapa en rapport om vad som finns i autostart.

Ladda ner whatinstartup.zip och extrahera i en tom mapp. Svensk språkfil som du packar upp och lägger i samma mapp finns här!

Starta programmet med filen "whatinstartup.exe"

Gå till Redigeramenyn och tryck "Markera alla"

Gå till Arkivmenyn och tryck "Spara markerade objekt", och spara på lämplig plats och med lämpligt namn.

Öppna textfilen du just sparade och kopiera all text samt klistra in den i ditt svar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är flera poster du kan avaktivera, beroende på hur du använder dom. Om någon av dessa orsakar problemet enligt ursprungstråden har jag ärligt ingen aning om.

PhoneManager kan du starta när du behöver den.

Windows Live Messenger kan du starta när du behöver det

Lightscribe... använder du det över huvud taget? Behöver inte ligga i autostart

Bluetooth kan du starta när du behöver det

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första posten i listan ser väldigt skum ut. Börja med att leta upp den i autostart. och ta bort bocken framför. Starta sedan om datorn så får vi se om rutan är borta från skrivbordet.

Är rutan fortfarande kvar, förslår jag att du bockar ur allt utom Microsoft Security Essentials, Windows Live Messenger och SynTPEnh i autostart och startar om igen. Är rutan då borta kan du åter bocka i dom andra posterna en åt gången med omstart emellan tills rutan återkommer... då vet du vilken post det är som orsakar rutan på skrivbordet och kan rensa ut filer och registerposter.

En post som inte behöver ligga i autostart överhuvudtaget är nedanstående, den kan du helt enkelt låta vara urbock permanent. Den går att starta manuellt om/när du behöver den.

==================================================

Name : LightScribe Control Panel

Type : Registry -> User Run

Command Line : C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe -hidden

Disabled : No

Product Name : LightScribe

File Version : 1.18.6.1

Product Description:

Company : Hewlett-Packard Company

Location : HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Process Path : C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe

File Created Time : 2009-06-17 22:13:36

File Modified Time: 2009-06-17 22:13:36

File Attributes : A

Process Created On: 2010-10-18 07:41:59

==================================================

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första posten i listan ser väldigt skum ut. Börja med att leta upp den i autostart. och ta bort bocken framför.

Skulle kunna vara en rest efter en avinstallation och det är inte säkert att den syns i msconfig - Autostart.

Om man tittar på datumen så ser det ut som att Persistence och SysTrayApp är nytillkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara en rest efter en avinstallation och det är inte säkert att den syns i msconfig - Autostart.

Det är just ett avinstallerat program som jag misstänker orsakar rutan på skrivbordet. Eftersom den finns med på listan så bör den synas i autostart, dock som en tom post... utan namn eller processökväg.

Om man tittar på datumen så ser det ut som att Persistence och SysTrayApp är nytillkomna.

"Persistence" = nVidias kontrollpanel, "SysTrayApp" = Systemfältsikon för Sigmatel ljuddrivrutin (Kan stängas av permanent från autostart)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...