Gå till innehåll

Hur fungerar det med ipadresser i ett lokalt hemmanätverk?


Recommended Posts

Nedanstående citat är hämtat från Venoms inlägg >

I tråden >

...

OT, Rune, jag har ingen som helst lust att ta upp den delen med dig. Men eftersom du har dina funderingar kring mitt sätt att tänka och uttrycka mig, förstod jag på dina inlägg att du tycker det var okunnigt och felaktigt, därav min begäran av förklaring. Vill du veta hur ip-adresser och subnetting fungerar, kan jag gärna berätta det för dig, men då får du själv skapa en tråd i ämnet ;)

Venoms erbjuder sej att förklara hur ip-adresser och subnetting fungerar och det erbjudandet tar jag tacksamt emot!

Jag har själv lite hum om hur det fungerar i stora drag, och jag har inga problem att sätta upp ett lokalt nätverk med en eller två routrar.

Men de där små detaljerna kan ju också vara bra att känna till, kunskap får man aldrig för mycket av.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har redigerat det här inlägget och rubriken efter påstötning från moderator Mannemann, mitt första inlägg var lite korthugget och strävt kanske.

Att skriva svenska är jag inte så bra på, så därför skriver jag ganska kort för det mesta, beror nog på att jag är lite lat också. ;)

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara något?

Överkurs för mig men alltid något...

// Manneman

Njaa.

Venoms förklarar fysiska "undernätverk" och kallar det subnetting, i länken Manneman hänvisar till.

Jag hade bestämt för mej, att när man pratar om subnet så är det att man delar in ett fysiskt nätverk i mindre logiska nätverk.

Och det verkar som det stämmer när jag googlar lite snabbt...

Se > http://compnetworking.about.com/od/workingwithipaddresses/g/bldef_subnet.htm

Det är logiska subnet som jag är intresserad av!

Fysiska "subnet" behöver jag inte någon förklaring till hur det fungerar, det är bara att följa sladdarna om man inte kör trådlöst förstås. ;)

Jag lägger nog det här "projektet" på hyllan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...