Gå till innehåll

Minnet är nästan fullt, men de finns inga filer


Rimat

Recommended Posts

Hej

Jag har ett flashminne som inte fungerar som de ska, sedan en tid tillbaka kunde jag inte öppna minnet eftersom det stod att katalogen vara skadad, efter att ha tittat lite på nätet provade jag "chkdsk H:/ f" och de fungerade alldelles utmärkt efteråt! Men när jag en gång flyttade data till minnet var datan borta nästa dag jag öppnade filen i själva minnet!

Nu när jag öppnar minnet så visar det i egenskaper att minnet är fullt nästan och bara ca 800 MB ledigt! Men de konstiga är att inga filer finns där inne! Och när jag försöker Defragmentera disken så står det att "Det gick inte att köra pga en skadad fil som heter Found.001 som jag inte ser!

Försökte formatera disken oxå men det gick inte att slutföras står de!

Har även provar unlocker men utan någon resultat!

Har någon en bra ide eller har detta hänt er?!

Alla svar uppskattas!

MvH

Redigerad av Rimat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har ett flashminne som inte fungerar som de ska, sedan en tid tillbaka kunde jag inte öppna minnet eftersom det stod att katalogen vara skadad, efter att ha tittat lite på nätet provade jag "chkdsk H:/ f" och de fungerade alldelles utmärkt efteråt! Men när jag en gång flyttade data till minnet var datan borta nästa dag jag öppnade filen i själva minnet!

Nu när jag öppnar minnet så visar det i egenskaper att minnet är fullt nästan och bara ca 800 MB ledigt! Men de konstiga är att inga filer finns där inne! Och när jag försöker Defragmentera disken så står det att "Det gick inte att köra pga en skadad fil som heter Found.001 som jag inte ser!

Försökte formatera disken oxå men det gick inte att slutföras står de!

Har även provar unlocker men utan någon resultat!

Har någon en bra ide eller har detta hänt er?!

Alla svar uppskattas!

MvH

Du kan ju slå på visning av både dolda filer och operativsystemfiler i Mappalternativ så dyker nog Found.001 upp. Men med tanke på att det inte går att formatera och att en found.001 har skapats låter det som att det är risk för att USB-minnet har gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDD Low Level Format Tool som utöver hårddiskar har stöd för både USB-pinnar och minneskort.

Low level-formatering innebär att programmet struntar i alla partitioner och istället rensar hela utrymmet på enheten.

Det nollställer med andra ord allting, så var väldigt försiktig med hur du använder det.

Finns en artikel som du kan läsa här: http://www.pconline.se/artiklar/fixa-usb-minne-problem-partitioner/

Programet kan hämtas här: http://hddguru.com/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tackar för alla svar, men något hände plötsligt! Körde chkdsk och ett meddelande kom upp efter att ha kört

"De ogiltiga länkarna i borttappade kedjor på klustret 8189871 korrigerades" i nästan 30 min så kom detta upp efter:

Vill du konvertera förlorade kedjor till filer? (J/N) n

261165440 kB diskutrymme frigjordes.

Korrigeringar har gjorts i filsystemet.

262 075 840 kB diskutrymme totalt.

64 kB i 2 dolda filer. 32 kB i 1 filer.

32 kB i skadade sektorer. 262 075 552 kB diskutrymme tillgängligt.

32 768 byte i varje allokeringsenhet.

8 189 870 allokeringsenheter finns totalt på disken.

8 189 861 allokeringsenheter är tillgängliga på disken.

Nu funkar de bra och kan komma in på själva minnet! Men frågan är hur jag ska hitta de 2 dolda filerna och den skadade sektoren som de visas ovan i rött?

Ska jag nu köra HDD Low Level Format Tool ändå? Eller ska jag bara formatera den som vanligt?

Vänar på ert svar!

MvH

Redigerad av Rimat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tackar för alla svar, men något hände plötsligt! Körde chkdsk och ett meddelande kom upp efter att ha kört

"De ogiltiga länkarna i borttappade kedjor på klustret 8189871 korrigerades" i nästan 30 min så kom detta upp efter:

Vill du konvertera förlorade kedjor till filer? (J/N) n

261165440 kB diskutrymme frigjordes.

Korrigeringar har gjorts i filsystemet.

262 075 840 kB diskutrymme totalt.

64 kB i 2 dolda filer. 32 kB i 1 filer.

32 kB i skadade sektorer. 262 075 552 kB diskutrymme tillgängligt.

32 768 byte i varje allokeringsenhet.

8 189 870 allokeringsenheter finns totalt på disken.

8 189 861 allokeringsenheter är tillgängliga på disken.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Show-hidden-files

Länken visar vart Du kan ställa in visningen av dolda filer.

MVH// sunshine

Nu funkar de bra och kan komma in på själva minnet! Men frågan är hur jag ska hitta de 2 dolda filerna och den skadade sektoren som de visas ovan i rött?

Ska jag nu köra HDD Low Level Format Tool ändå? Eller ska jag bara formatera den som vanligt?

Vänar på ert svar!

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag nu köra HDD Low Level Format Tool ändå? Eller ska jag bara formatera den som vanligt?

Jag förslår att du kopierar dom filer du eventuellt vill behålla från minnet till hårddisken, och sedan utför en vanlig formatering (långsam) innan du fortsätter använda minnet. Ingen snabbformatering alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag körde med HDD Low Lovel format och det gick bra men nu när jag försöker öppna disken så står de att disken e inte formaterad. vill du formatera den nu? Track på Ja men när den skulle starta så kunde inte formateringen slutföras!

Va ska jag kan göra nu? Nu går de inte ens att använda den utan att formatera!

MvH

Redigerad av Rimat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag körde med HDD Low Lovel format och det gick bra men nu när jag försöker öppna disken så står de att disken e inte formaterad. vill du formatera den nu? Track på Ja men när den skulle starta så kunde inte formateringen slutföras!

Va ska jag kan göra nu? Nu går de inte ens att använda den utan att formatera!

MvH

Efter "Low Lovel format" måste du alltid formatera disken på vanligt sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova NTFS... men som sagt, jag misstänker att minnet är trasigt.

FAT12 = Max 32MB

FAT16 = Max 2GB

Edit:

exFAT är annars ett bra format, men Windows XP kräver en särskild uppdatering för att kunna läsa det.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh de var så nära. Jag gick in på egenskaper och sedan maskinvara och track på drivrutinen och ändrade från snabb prestande till optimal prestande tror jag sedan körde jag ett vanligt formatering och det startade tillskillnad från förr och jag kunde formatera till NTFS då! Men problemet var innan de skulle slutföra, de var egentligen klar men så kom de upp igen: formateringen kunde inte slutföras!

Provade i cmd. fick detta:

Filsystemet är av typen RAW.

Nytt filsystem är av typen NTFS.

Verifierar 256000 MB

Volymetikett (Max 11 tecken. Retur ger tom etikett)? xxx

Skapar strukturer för filsystemet.

Det går inte att skriva till den andra NTFS-startsektorn.

Formateringen misslyckades.

Aja de verkar som att den e trasig ska dock prova andra metoder till innan jag ger upp!

Tack ialf!

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, hur gör man de ??

Ha minnet isatt.

I WinXP:

Högerklick på "Den här datorn" > välj Hantera > välj Diskhantering

Där bör du se ditt Flashminne.

Jag sitter inte i Windows just nu, så jag kan inte ge exakta instruktioner på fortsättningen.

Men det bör vara ganska självförklarande...

Kör du inte WinXP så hoppas jag att någon annan medlem här hjälper till!

Troligtvis bör det vara likadant i Vista och Win7...

En fråga:

Hur kom det sej att du lågnivåformaterade flashminnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ser minnet men hur ska partitionera den? Hittar ej de!

Jag har XP!

För de första så funkade den inte som de skulle men sen när jag Körde chkdsk så kunde jag komma in på själva minnet men jag hade en skadad fil och två dolda filer så jag körde de och de flesta gav mig rådet att göra de! Det tog mycket långt tid men sen när de var klar så kommer fönstern hårdisken e inte formaterad, vill du formatera den? svarade Ja men som de går ej att slutföra hela formateringen!

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ser minnet men hur ska partitionera den? Hittar ej de!

Jag har XP!

För de första så funkade den inte som de skulle men sen när jag Körde chkdsk så kunde jag komma in på själva minnet men jag hade en skadad fil och två dolda filer så jag körde de och de flesta gav mig rådet att göra de! Det tog mycket långt tid men sen när de var klar så kommer fönstern hårdisken e inte formaterad, vill du formatera den? svarade Ja men som de går ej att slutföra hela formateringen!

MvH

Ser du minnet i Diskhanteraren?

Då kan du se om det redan finns en partition på det.

Jag återkommer strax, ska bara byta till XP.

Men troligtvis är minnet trasigt, hårddiskar och flashminnen är förbrukningsvaror...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men de gör de!

Det finns alltså en partition på ditt flashminne?

Står det vilket filsystem det är och om filsystemet är "Healthy"?

Så här ser det ut med ett flashminne i min dator i diskhanteraren.

Det går tydligen inte att partitionera flashminne med WinXP.

Jag har partionerat ett flashminne men det var kanske i Win7 eller Linux, jag kommer inte ihåg det riktigt.

Men ser du en partition på ditt flashminne så behöver du förstås inte partitionera.

Vilket program använde du för att lågnivåformatera flashminnet? Jag är nyfiken! ;)

post-13293-078310900 1287223782_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...