Gå till innehåll

Slå av trådlöst för stationär [LÖST]


Nirvasher

Recommended Posts

På bärbara finns det alltid funktioner för att slå av det trådlösa som finns inbyggt i datorn för att spara ström. Nu är inte fallet att jag vill spara ström, utan vill kunna använda min trådlösa mus som kör på samma band (2.4 GHz) som Wifi. Frågan är alltså om det finns något enkelt sätt att stänga av det trådlösa i den stationära och bara låta den vanliga anslutning via kabel vara igång.

För tillfälligt får jag ha en förlängningskabel till min mus mottagare, eftersom den inte fungerar tillfredsställande om jag bara ansluter mottagaren som vanligt på baksidan av datorn.

Finns det något enkelt sätt? Har letat en hel del i Windows, men inte hittat något som kan stänga av det.

Notera att jag inte vill ha en permanent avstängning, eftersom det kan komma tillfällen då jag vill slå på det om jag flyttar datorn.

Edit: Det som jag glömde att nämna var att detta gäller en stationär dator med inbyggt Wifi, och ingen bärbar, därför finns det inga snabbknappar för att aktivera eller avaktivera Wifi.

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stänga av trådlösa nätverkskortet: Klicka på nätverksikonen längst ner till höger och välj: Öppna nätverks och delningcenter. På panelen uppe till vänster, klicka på: Ändra inställningar för nätverkskort. Högerklicka och välj: Inaktivera Klart, vill du sen aktivera dit kort så gör du samma sak men väljer då självklart att Aktivera

Kan ju tillägga att när du ändå är i inställningar så kan du ju högerklicka på ditt trådlösa kort och välja att skapa en genväg, den lägger sig då på skrivbordet. Där kan du sen högerklicka och välja aktivera/inaktivera om du vill ha ett snabbare sätt att komma åt den inställningen.

Redigerad av CallmeAl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inte det i manualen till datorn, hur du gör?

Oj, var något jag missade att säga, att detta är en stationär dator med inbyggt trådlöst, finns därför ingen knapp på datorn eller någon annan funktion som är kopplat till det.

För att stänga av trådlösa nätverkskortet: Klicka på nätverksikonen längst ner till höger och välj: Öppna nätverks och delningcenter. På panelen uppe till vänster, klicka på: Ändra inställningar för nätverkskort. Högerklicka och välj: Inaktivera Klart, vill du sen aktivera dit kort så gör du samma sak men väljer då självklart att Aktivera

Kan ju tillägga att när du ändå är i inställningar så kan du ju högerklicka på ditt trådlösa kort och välja att skapa en genväg, den lägger sig då på skrivbordet. Där kan du sen högerklicka och välja aktivera/inaktivera om du vill ha ett snabbare sätt att komma åt den inställningen.

Superbt! Tack så mycket för hjälpen! 5 stjärnor har du blivit belönad med. :)

CallmeAl´s sätt fungerar utmärkt... men du har säkert en inbyggd funktion i dina snabbknappar att stänga av WiFi. Ta en titt på ditt tangentbord eller en titt i manualen för din dator.

// Manneman

Yep! Som sagt, glömde att nämna att det var en stationär dator, därför finns det inget som gör det möjligt för mig att stänga av det på det viset. :)

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...