Gå till innehåll

Så väldigt enkelt men helt omöjligt


Recommended Posts

Ett enkelt problem. Koppla ihop 2 burkar med xp.

Korsad kabel. IP det vanliga 192.168.0.0-24.

Bara en enda liten obetydlig detalj - det funkar inte alls.

Först supporten för de nyinköpta korten och kabeln.

Sedan datorsupporten. och resp affär men de har "experter"

experter på att sälja och inget annat. De har ingen aaaning om

vad det är de säljer.

De kan bara tala om hur väldigt enkelt det här är.

Jag gör exakt så, det funkar inte.

Har du verkligen provat det här själv?

Nej, det står i mina anvisningar. Jodå det står samma i Windows hjälp.

Status för de båda korten visa anslutningstiden för det lokala nätverket.

Det finns men funkar inte.

Det de inte talar om är att vanliga guiden inte funkar

jag skall använda guiden för delad internet anslutning.

Alltså den ena datorn skall funka som router.

Vidare så har varje dator två nätverkskort, ett av de 4 är trådlöst.

Inga problem att skiljha korten åt.

2 kort är avsedda för internet och router men just nu används inte dessa

utan jag är tillfälligtvis tvungen att använda ett usb modem där endast en dator kan ansluta.

Den som har usb modemet skall vara router för den andra.

Fil och skrivar delningen funkar ju inte heller naturligtvis.

Ofta är nätverkskorten "frånkopplade" - fråga nätverkadministratören.

Med win 98 hade jag aldrig problem med detta men jag har nog aldrig lyckats med xp.

Nätverket funkar om jag kopplar över ADSL routern men nu vill jag att ena pc är router.

Det syns på trådarnas färg att kabeln är korsad, men är det hel?

För ett par år sedan tog jag 2 pc (inte nuvarande pc) till datorbutiken - se till att det funkar.

Visst, det är enkelt. Kom tillbaka om en timma. Efter 2 dagar hade de gett upp.

Men det ska funka, eller hur? Forumen är fulla av experter som vet hur enkelt detta är men ännu mera

fulla av användare som inte får det att fungera.

Ett tag kunde jag se nätverket med den lokala datorn. Efter sista försöket finns inte MSHOME men

statusrutan visar fortfarande anslutningstiden för det lokala nätverket.

Ofta finns inte kabeln. Just nu verkar den finnas. Instabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn rapporterar att nätverkskabeln inte finns kan man ju börja undra om det är skador på kabeln t ex i anslutningen mellan själva sladden och kontakten, alternativt trasig nätverkskontakt i en av datorerna. Att datorerna anser att kabeln sitter i är en nödvändig förutsättning för att det ska fungera.

Mitt minne från när jag hade en dator med Windows 98 och en med XP kopplade ihop med nätverkskabel för många år sedan var att det kunde vara nödvändigt att manuellt ställa in standard gateway och DNS-servrar i datorn utan modem. Du skriver inte om du har gjort det och kontrollerat resultatet med hjälp av ipconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn rapporterar att nätverkskabeln inte finns kan man ju börja undra om det är skador på kabeln t ex i anslutningen mellan själva sladden och kontakten, alternativt trasig nätverkskontakt i en av datorerna. Att datorerna anser att kabeln sitter i är en nödvändig förutsättning för att det ska fungera.

Mitt minne från när jag hade en dator med Windows 98 och en med XP kopplade ihop med nätverkskabel för många år sedan var att det kunde vara nödvändigt att manuellt ställa in standard gateway och DNS-servrar i datorn utan modem. Du skriver inte om du har gjort det och kontrollerat resultatet med hjälp av ipconfig.

tack måste börja med att kolla kabeln "en nätverkskabel är inte ansluten" men på 3 datorer. Det borde utesluta korten.

Standard gateway är nog 192.168.0.1 och det är den som har modemet.

DNS aktiveras automatiskt men de fälten är tomma. Har inte fyllt i något där. Det ska kanske vara automatiskt där? Men kabeln först.

övr svar - det gör inte ena datorn till en router. Problemet är ett usb modem och 2, faktiskt 3 datorer för tillfället.

Det är en provisorisk lösning tills jag kan gå tillbaka till ADSL routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min dåvarande uppkoppling fungerade det inte med automatiskt på DNS-server utan jag var tvungen att själv skriva in de DNS-servrar, som den internet-anslutna datorn fick automatiskt, i de andra datorernas nätverksinställningar.

Det finns routrar som har USB-anslutning för mobilt bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En simpel bredbandsdelare á la Kjell & Co kanske.. det är nog enklast för att få den lösning du vill ha

Tack för svaren. Det är så frusterande när det inte funkar.

Jag har försökt förklara att jag har router/bredbandsdelare 2 st och för tillfället kan jag inte använda dem.

Jag har 3 usb kontantsurf som kräver lösenord. Det kan anges till datorn men inte till en bredbandsdelare.

Därför rutan för lösenordet inte visas.

En bredbandsdelare funkar ju inte när modemet sitter i usb porten på datorn.

Problemet är LÖST men instabilt. IP ändras automatiskt.

Nätverkskortet var kass i nyköpt bärbar dator.

Jag angett 192.168.0.1 på gateway o DNS. Vet inte om det har betydelse men det funkar just nu

men startar jag om så är det kört igen. Jag skriver in samma IP om och om igen och efter en stund är det borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att IP-adressen till standard gateway och/eller DNS-server försvinner av sig självt?

Om det gäller DNS-server så kan du se om det går bättre genom att i stället skriva in den DNS-server som datorn med modemet får från internet-leverantören.

Kan du se om det är i samband med något du gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att IP-adressen till standard gateway och/eller DNS-server försvinner av sig självt?

Om det gäller DNS-server så kan du se om det går bättre genom att i stället skriva in den DNS-server som datorn med modemet får från internet-leverantören.

Kan du se om det är i samband med något du gör?

Hade ju avslutat men ifall någon annan undrar ....

"som datorn med modemet får från internet-leverantören." det finns ingen status ruta för 3 kontant så då måste jag gå till någon websida för att kolla mitt ip. Men ganska meningslöst eftersom jag får nytt ip varje gång.

Jag tror det här har tagit mig 5 dygn. Många har hjälpt till.

ja, ip 192.168.0.1 raderas till "automatiskt". Tidigare byttes det ut mot ett helt annat ip jag inte känner igen. 169.254.nånting.

Jag tror det kommer från ett öppet nätverk som den bärbara tog in. (eller om det fanns någonstans i den här demo datorn).

Det var en demo dator från Elgiganten. Jag fick lämna tillbaka den. De kunde inte reparera den.

Varför det här första ip ändras till att erhålla ett automatiskt det vet jag inte.

Sedan har jag testat vidare. Gateway och DNS behövs inte MEN nätverket funkade inte innan jag satte dessa.

Nu funkar nätverket utan något på gateway och DNS. Det behövs bara två IP nummer.

Det är ju enda skillnaden mot en router - man måste ange IP själv.

mera, när det väl funkat en gång verkar alla inställningar funka. Rena barnleken när det väl funkat en gång.

Någon glapp kontakt är ju fullt möjligt. Då kommer problemet tillbaka.

Jag har läst sista siffran i ip får inte vara högre än 24 nu provar jag 192.168.0.2 resp 192.168.0.32 och det funkar. Allt funkar nu.

Men jag har inte kvar den bärbara, den orsakade många problem.

Jag byter hårddiskar nu utan problem och nätverket är kvar och det funkar bra med internet.

Det går bra att byta boot-hd i klientdatorn och anslutningen till internet är tillbaka direkt och bryts inte i värddatorn.

Det var så jag ville ha det.

3 kontant tar bara 1 anv eller 1 dator men nu kan jag köra 2 datorer o totalt 3 användare samtidigt på USB 3 kontant.

Även om jag växlar användare så fortsätter program och internetanslutning.

Flyttar jag usb modemet till klientdatorn så kan den ansluta direkt utan att ändra några inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"som datorn med modemet får från internet-leverantören." det finns ingen status ruta för 3 kontant så då måste jag gå till någon websida för att kolla mitt ip. Men ganska meningslöst eftersom jag får nytt ip varje gång.
Inte IP-adressen utan DNS-serverns adress. Du kan läsa av vad datorn har fått för DNS-server genom att i Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) skriva:

ipconfig /all

Tidigare byttes det ut mot ett helt annat ip jag inte känner igen. 169.254.nånting.
169.254... är en adress som Windows bestämmer om Windows vare sig har en fast inställd IP-adress eller får någon automatiskt, dvs får ingen kontakt med routern (eller motsvarande) som ska dela ut IP-adresser.
Jag har läst sista siffran i ip får inte vara högre än 24 nu provar jag 192.168.0.2 resp 192.168.0.32 och det funkar.
Ända upp till 254 ska gå bra att använda.

Bra att det verkar ha ordnat sig hyfsat för dig med internet-anslutningen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...