Gå till innehåll

Bygger du din Dator själv eller köper du färdigt


Recommended Posts

Tänkte det kunde vara kul att pejla hur många som bygger Datorn själv

Har byggt min dator själv sen 1994 (386 w 3.11 +Internet) nu blev det Socket 1366 Processor 950 GTX 470 (Spelar ej)

Har satt mitt åttonde bygge i drift nu i veckan, har blivit lite enklare att bygga nu för tiden sen -94 om man säger så.

har försökt att hänga med någolunda i utveckligen, har varit inressant att följa utvecklingen speciellt intenet webbläsar utvecklingen

från mosaic/Netscape till som jag använder till 99 % Opera sen 02, jo opera ville ha en slant för att slippa reklamen som fanns i webbläsaren då

men jag fick en Julklapp av opera i stället som tack.

MVH//Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte det kunde vara kul att pejla hur många som bygger Datorn själv

Har byggt min dator själv sen 1994 (386 w 3.11 +Internet) nu blev det Socket 1366 Processor 950 GTX 470 (Spelar ej)

Har satt mitt åttonde bygge i drift nu i veckan, har blivit lite enklare att bygga nu för tiden sen -94 om man säger så.

har försökt att hänga med någolunda i utveckligen, har varit inressant att följa utvecklingen speciellt intenet webbläsar utvecklingen

från mosaic/Netscape till som jag använder till 99 % Opera sen 02, jo opera ville ha en slant för att slippa reklamen som fanns i webbläsaren då

men jag fick en Julklapp av opera i stället som tack.

MVH//Tobbe

Satte ihop detta paket igår!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har aldrig byggt en egen dator någon gång. :unsure: Det har alltid blivit köpdatorer. Jag är sugen att göra det någon gång. Det som jag har sett när jag har lekt och tittat i prislistor är att det inte blir billigare än att köpa färdigt men det kanske beror på att man inte söker på rätta ställen (och lika mycket på att man egentligen inte vet VAD man skall köpa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VIC-20 var min enda helt original dator. C64, Amiga och min första PC (386'a) köpte jag visserligen färdiga men byggde om dem lite. Därefter har jag byggt alla PC själv eftersom det är både roligt, enkelt och mer prisvärt i den bemärkelsen att man inte betalar för något man inte vill ha utan detaljstyr allt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju den största nackdelen med bärbara att det inte går att göra så mycket mer än lägga till lite mer RAM minne på sin höjd. Då blir ju därför stationära betydligt intressanta & förändra och bygga.

Tillhör man nybörjargruppen så kan en färdigbyggd eller fabriksbyggd stationär dator vara en bra början t.ex från Elgiganten på Samarkand ;)

Efterhand som man lär sig hur grejerna funkar så går det ju fint att uppgradera utrustningen så som man själv vill ha den både till utseende som innehållet i lådan.

Man kan ju på så sätt ändra lite i sänder & handla efter billiga priser osv.

Tror man ska hålla sig till kända beprövade märken & uppgraderingsbara produkter, dels blir billigare och ifall något går sönder så lite lättare att få tag på utbytesgrejer & enklare när nya OS & enheter ska installeras senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...