Gå till innehåll

Eset NOD32 rapporterar NewHeur_PE virus


Recommended Posts

Jag håller på och går igenom några av mina gamla DataCD's

Då rapporterar Eset att jag har några filer "infekterade" med NewHeur_PE virus.

Det är program jag själv har skrivit för cirka 10 år sedan, bland annat ett fakevirus, helt ofarliga naturligtvis.

Jag är lite imponerad av Esets heuristiska sökning!

Jag blev även erbjuden att skicka in mina gamla program till Eset, men det tackade jag förstås nej till.

NewHeur_PE virus är filer som antivirusprogrammet misstänker kan vara virus. I mitt fall var det inga virus.

Hade även riktig trojan på en CD, men då kraschade Eset och även kopieringen av CDen till hårddisken

Eset är kanske inte så bra längre.

En trojan är helt ofarlig så länge du inte startar den.

Någon annan som stött på "NewHeur_PE virus" i sin dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De programmen jag skrev fungerar bara på Win9x.

Och jag vet varför Eset reagerar på dom.

Det är att när de körs så är de osynliga för en normalanvändare och kanske framförallt att de fångar upp tangentbordsnedtryckningarna innan det riktiga programmet får dom.

Det är helt normala program som är skrivna i Visual Basic.

Jag förstår inte varför jag skulle ladda upp filerna till www.virustotal.com......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du tycker att ESET/Nod32 så mycket om så kommer du älska Avira Antivir, den skyddar bättre och den slöar inte ner datorn alls!!

Jag provar bara Eset en kort tid, enbart för att vara uptodate hur programmet ser ut nuförtiden.

De flesta jag känner och vars datorer jag pysslar om då och då kör Eset...

Clamwin räcker för min del plus gratisversionen brandväggen Zonealarm.

Jag laddar inte ner gratisprogram från piratbukten. ;)

Och jag klickar inte heller på alla fantastiska gratiserbjudanden på internet.

Dessutom tror jag inte på att antivirusprogrammen som skyddar i realtid är så bra som det sägs.

I så fall hade virusen varit utrotade vid det här laget. :)

Clamwin har inget realtidsskydd utan man får skanna manuellt.

Självklart rekommenderar jag att de som känner sej osäkra med datorer och internet att ha ett riktigt antivirusprogram, t.ex Eset NOD32. Det kostar ett par hundralappar om året och man bara installerar det och sedan sköter det sitt jobb utan att störa användaren...

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex Eset NOD32. Det kostar ett par hundralappar om året och man bara installerar det och sedan sköter det sitt jobb utan att störa användaren...

ja men du kan få bättre skydd HELT GRATIS med Avira, så behöver du inte betala ett par hundralappar om året utan spara de och göra nåt man gillar med de pengarna :)

för ESET som kostar pengar skyddar inte bättre än avira kan jag lova, kolla vilket antivirus test som helst och har självt prövat båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men du kan få bättre skydd HELT GRATIS med Avira, så behöver du inte betala ett par hundralappar om året utan spara de och göra nåt man gillar med de pengarna :)

för ESET som kostar pengar skyddar inte bättre än avira kan jag lova, kolla vilket antivirus test som helst och har självt prövat båda.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg, "Clamwin räcker för min del plus gratisversionen brandväggen Zonealarm."

Clamwin är gratis, gratisversionen av Zonealarm är gratis.

Men jag rekommenderar naturligtvis att normalanvändare ska ett antivirus med realtidsskydd och gärna då ett som man kan lita på och sköter sej själv. Typ Eset NOD32

Många gånger är det värt betydligt mer än något som är HELT GRATIS. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OZone skiktet kunde vara lite tjockare med mindre processer å andra sidan.. :rolleyes:

Du är inne på rätt spår jarru.

Det där med så många processer som möjligt har jag aldrig förstått.

antimalware, antivirus, antispam och så vidare.

Någon som känner till fler antiprogram?

OZone är det gratis? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag rekommenderar naturligtvis att normalanvändare ska ett antivirus med realtidsskydd och gärna då ett som man kan lita på och sköter sej själv. Typ Eset NOD32

Många gånger är det värt betydligt mer än något som är HELT GRATIS. ;)

men vad snackar du om?

du verkar inte ha testat avira för den har realtidsskydd och den kan man lita på mer än Eset och det är just avira som sköter allting själv och inte Eset för vart tvungen att ta bort manuellt virus med Eset eftersom den inte kunnat radera ett elakt virus.

Tänk dig att något HELT GRATIS är mycket bättre än något som kostar ;) ja du =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad snackar du om?

du verkar inte ha testat avira för den har realtidsskydd och den kan man lita på mer än Eset och det är just avira som sköter allting själv och inte Eset för vart tvungen att ta bort manuellt virus med Eset eftersom den inte kunnat radera ett elakt virus.

Tänk dig att något HELT GRATIS är mycket bättre än något som kostar ;) ja du =)

Du får nog hänvisa till ett seriöst test där det står att HELT GRATIS Avira är bättre än Eset NOD32. :)

Som jag sagt flera gånger, så har själv inte något behov av ett antivirusprogram med realtidsskydd.

Det är alltså helt dödfött att försöka få mej att prova ett HELT GRATIS Avira. :)

Det är skillnad för dom som har piratbukten som startsida, de behöver förstås alla anti-program som finns!

Eller dom som klickar på alla gratiserbjudanden som de ser, de har nytta av HELT GRATIS Avira förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad snackar du om?

du verkar inte ha testat avira för den har realtidsskydd och den kan man lita på mer än Eset och det är just avira som sköter allting själv och inte Eset för vart tvungen att ta bort manuellt virus med Eset eftersom den inte kunnat radera ett elakt virus.

Tänk dig att något HELT GRATIS är mycket bättre än något som kostar ;) ja du =)

Alla antivirusprogram missar vissa skadliga program. I två senaste testerna på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests hamnar både Avira och Eset i högsta gruppen och i Virus Bulletins senaste sammanställning som omfattar tester gjorda under april till oktober får Eset ett bättre resultat än Avira, när det gäller den proaktiva testdelen. Betalvarianten Avira Pro har där också ett bättre resultat än Avira Free.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Här är ett test där bland annat Eset tas upp:

http://www.teknikbrunnen.se/microsoft-security-essentials-basta-gratis-antivirus/

Jag själv tycker Microsoft Security Essentials är bäst. Alternativt Avast Free:

http://avast.se/laddaner.htm#free

Här ser man också att gratisalternativen är fullgoda:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.338780/trend-micros-antivirus-tynger-mest

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett test där bland annat Eset tas upp: http://www.teknikbru...atis-antivirus/
Tyvärr har ju inte NSS Labs redovisat sin testmetod vilket gör det svårt att dra någon statiskt säkerställd slutsats.

Microsoft Security Essentials får underkänt (som enda av de testade programmen) i testet http://www.anti-malware-test.com/?q=node/190 som gäller hur bra antivirusprogrammen är på att hindra skadliga program från att stänga av dem.

Så det är inte så lätt att bestämma vad som är bäst, det finns många faktorer att väga in.

Här ser man också att gratisalternativen är fullgoda: http://computerswede...rus-tynger-mest
Det test som Computer Sweden hänvisar till gäller hur mycket olika säkerhetsprogram påverkar prestandan och inga gratisprodukter är med i testet utan endast olika "internet security"-paket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt rekommenderar jag Eset NOD32, kostar cirka 200 kronor per år.

Det är ett av de antivirusprogram som påverkar prestandan minst, enligt min erfarenhet.

Hittar även misstänkta program med sin heuristiska metod, se första inlägget.

Lätt att stänga av och sätta igång, en högerklick plus en vanlig klick.

Brukar ligga bra till i jämförelser med andra antivirusprogram vad det gäller att hitta virus, enligt Cecilia.

Bör/ska kombineras med en brandvägg, själv använder jag alltid Free Zonealarm Firewall.

Den kanske kan tyckas vara lite bökig i början, men när man väl godkänt de program som ska få tillträde till internet så flyter det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu handlade väl detta om ett virus inte vilket antivirus och brandvägg som var bäst?!

Finns förklaring / beskrivning av ditt funna virus här: http://www.eset.com/threat-center/encyclopedia/glossary/newheurpe

Det verkar kunna vara en generisk beskrivning av kod som misstänks / liknar en worm. så behöver alltså inte nödvändigtvis vara skadlig kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer till 100%...

@Rune.K... du ska kanske klargöra vad det egentligen är du har för avsikt med tråden?

// Manneman

Avsikt?

Det står väl i mitt första inlägg!

Tillägg:

NewHeur_PE virus är förstås inget specifikt virus, om nu någon trodde det.

Det är ett generellt namn på en fil som innehåller kod som eventuellt kan vara skadlig, som Eset hittat med sin heuristiska sökning.

I det här fallet vet jag att koden inte är skadlig, eftersom jag har själv skrivit programmen! ;)

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Jag måste använda mig av otroligt dåliga AV program ; de hittar ingenting. :P

Gör som jag, spara de virus du träffar på, eller skriv egna virusliknande program.

Det måste vara tråkigt för antivirusprogrammet om det aldrig hittar något att larma om. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...