Gå till innehåll

Byta dator för w7-nyckel [LÖST]


salicaceae

Recommended Posts

Tjenis!

Jag har en Home Premium-nyckel och en Professional-nyckel på vars en dator. Jag vill byta nycklar mellan de båda så att Professional-nyckeln ligger på den nya datorn och Home Premium ligger på den gamla datorn. För att få in Home Premium till den äldre datorn måste jag installera om hela kalaset medan jag för den nya endast behöver använda mig av Anytime Upgrade.

Det är här dilemmat uppstår. Eftersom att jag har båda aktiverade mot Microsoft så klagar den nya datorn när jag väl uppgraderat operativsystemet. Den säger att nyckeln inte är giltig vilket sannolikt beror på att den redan är registrerad till den andra datorn. Hur släpper jag nyckeln från den gamla datorn så att den nya inte skall klaga om att nyckeln är ogiltig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det s.k OEM-nycklar, alltså datorer köpta med förinstallerat windows, så kan du inte göra så. En OEM-licens är låst till den hårdvara den köpts med, och kan inte flyttas till annan dator.

Är det däremot s.k retail-licenser, alltså licenser köpta utan någon hårdvara, är det bara att upp-/nedgradera systemet och aktivera med nya nyckeln. S.k telefonaktivering kan dock krävas, eftersom licencerna redan är aktiverade på annan hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående aktivering. Kan det vara så att jag måste släppa nyckeln från den andra datorn först, och Windows aktivering då automatiskt känner att den är ledig?

Sen stämmer det med att Home Premium är OEM. Kom dock på att jag ju kan hämta en Proffesional-nyckel genom MSDNA.

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen funktion för att "släppa nyckeln". Systemet måste avinstalleras, eller åtminstone stängas ner, från gamla datorn och sedan installeras på nästa. Om den automatiska aktiveringen misslyckas följer du de anvisningar som hjälper dig att aktivera Windows via telefon. Du har 30 dagar på dig att aktivera Windows.

Sen misstänker jag starkt att "Windows Anytime Upgrade" inte är tillämpningsbart i ditt fall, eftersom det innebär att du köper en särskild uppgraderingslicens. Så jag skulle tro att ominstallation blir nödvändig på bägge datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för den ena måste jag göra det, den gamla. Den nya som har Home Premium så kunde jag utan problem ange min Professional-nyckel i Anytime Upgrade och allt fungerade utmärkt. TIlls det slog mig att Windows inte tycte om att jag haade samma nyckel på två datorer =) Första kvällen med den nya datorn vart därmed bortkastad och jag fick reset:a den ;)

[edit]

Succé! Kunde helt enkelt byta nyckel på den jag redan körde Professional på, mot den nya MSDNA-nyckeln. Därmed så släpptes den tidigare nyckeln, vilken jag kunde använda på den nya datorn och efter uppgradering godtogs den vid aktivering! Problemet löst.

Redigerad av salicaceae
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...