Gå till innehåll

Win XP känner inte längre av mitt AVP


Recommended Posts

En ganska vanlig bugg i XP. Vet inte vad den beror på eller om det finns någon officiell fix, men jag brukade "lösa" det genom att helt enkelt avaktivera varningen... dagens antivirusprogram sköter ju den bevakningen självt.

Kontrollpanelen/Säkerhetscenter... tryck på "Rekommendationer" under "Virusskydd", och bocka i den lilla rutan enligt bild!

post-1936-095622200 1287585281_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ska man absolut inte göra !!!

för kanske du fått virus som har AVaktiverat ditt antivirus eller så är det gamla uppdateringar och du har inte uppdaterat ditt antivirus och kan vara andra orsaker också, så se till att den funkar som den ska och att den är uppdaterad.

Och kryssa inte i det där som e-son rekommenderade "jag har ett antivirus som jag övervakar själv" det är mitt råd till dig.

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start > Kör… > services.msc. Stoppa tjänsterna Security Center och Windows Managament Instrumentation. Gå till C:\WINDOWS\system32\wbem och radera mappen Repository. Töm Papperskorgen. Starta om datorn.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ska man absolut inte göra !!!

för kanske du fått virus som har AVaktiverat ditt antivirus eller så är det gamla uppdateringar och du har inte uppdaterat ditt antivirus och kan vara andra orsaker också, så se till att den funkar som den ska och att den är uppdaterad.

Och kryssa inte i det där "jag har ett antivirus som jag övervakar själv" det är mitt råd till dig.

Helt rätt!

Man måste kolla upp vad som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört:

Eset online scan

Ad-aware

Superantispyware

Malwarebytes Anti-Malware

Spybot Search and destroy

Inget av dessa hittar nåt skräp.

Start > Kör > services.msc. Stoppa tjänsterna Security Center och Windows Managament Instrumentation. Gå till C:\WINDOWS\system32\wbem och radera mappen Repository. Töm Papperskorgen. Starta om datorn.

Provade även detta men felmeddelandet kom tillbaks efter omstart.

Installerade även av Norton och installerade Comodo istället. Samma visa :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte kaspersky än för säkerhetskull, de har ju blivit hackad, och när man laddar ned deras produkter så får man fake malware som förstör och slöar ner datorn!!

undvik kaspersky så länge.

det står om det både här och på pc för alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte kaspersky än för säkerhetskull, de har ju blivit hackad, och när man laddar ned deras produkter så får man fake malware som förstör och slöar ner datorn!!

undvik kaspersky så länge.

det står om det både här och på pc för alla

Det var under ett par timmar i söndags som det inträffade på en av alla Kasperskys webbplatser, Kasperskyusa.com, och det var inte vid nedladdning av något. Den hade blivit hackad, men det fixades ju fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var under ett par timmar i söndags som det inträffade på en av alla Kasperskys webbplatser, Kasperskyusa.com, och det var inte vid nedladdning av något. Den hade blivit hackad, men det fixades ju fort.

man kan aldrig va säker med ryska kaspersky.

den blev hackad förra året med och nu, så nja kaspersky ska man helst undvika, använd online scan från eset eller avira helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 10 års erfarenhet av Windows XP har jag stött på fenomenet åtskilliga gånger, och vet vad jag talar om. För att ni som utan vidare dissar min analys och lösning inte skall behöva fortsätta leva i okunnighet, har jag rotat fram följande länk. Hoppas den är seriös nog!

Jowas lösning var dock ett vettigt alternativ, även om det inte fungerade i detta fallet!

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/security/internet/sp2_disableavalerts.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scana med Hitman Pro 3.5 , för hitman använder ESET, avast, DrWeb, GData, m.m så det säkraste sättet att veta om du inte är infekterad är att ladda hem denna och scana eftersom den använder multiple scanners.

lycka till.

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget skräp hittades med Emsisoft heller.

Har kört Norton removal tool.

Kan jag anta att datorn är clean och gå på e-sons förslag?

Vad använder du för antivirusprogram, det som inte längre ger signal till Security Center att det är OK.

Det är det du måste kontrollera, så att det fungerar som det ska.

Kolla så att virusdefinitionerna är uppdaterade med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade det Norton som jag hade, och har nu installerat gratisversionen av Comodo.

Båda ger samma symtom, datorn varnar att inget AVP är installerat.

Kan det vara nåt annat som är korrupt?

Testar att scanna med Hitman imorgon. Återkommer då.

Tack alla för alla tips och råd.

Redigerad av 2much
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade det Norton som jag hade, och har nu installerat gratisversionen av Comodo.

Båda ger samma symtom, datorn varnar att inget AVP är installerat.

Kan det vara nåt annat som är korrupt?

Testar att scanna med Hitman imorgon. Återkommer då.

Tack alla för alla tips och råd.

Troligtvis är Norton som har lämnat kvar något, Norton är lika svårt att bli av med som ett virus.

Kolla Lägg till/Ta bort Program.

Med msconfig kan du se om det finns något som autostartas och tillhör Norton.

Du kan bocka för i Security Center att du övervakar ditt antivirus själv, så slipper du den röda skölden.

Allt som strular i en dator är inte alltid virus, det kan lika gärna vara Norton antivirus som ställer till det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan aldrig va säker med ryska kaspersky.

den blev hackad förra året med och nu, så nja kaspersky ska man helst undvika, använd online scan från eset eller avira helst.

Det händer väl problem då och då får alla antivirusföretag, får de inte några webbsidor hackade så är det deras virusdatabaser som får Windowsfiler att tas bort.

Eset och McAfee: http://www.idg.se/2.1085/1.337493/ny-antivirustabbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...