Gå till innehåll

Trådlöst nätverk [LÖST]


Recommended Posts

Hej!

Ja det var lite svårt att med korta ord förklara problemet. Är inte hemma på detta och skulle behöva ha svar på några frågor/funderingar.

Har trådlöst nätverk, en bärbar dator, en stationär och en ps3 kopplad till detta. Har ett mindre loklat företag som leverarar internet. Modemet är kopplat till första telefonjacket och routern står också där. Blev uppgraderade till 8 Mb nyligen. Problemet som kommit nu är att det hänger sig några sekunder när man ska ansluta till en internetsida, några sekunder sedan fortsätter den att koppla upp. Likadant om jag öppnar ny flik så stannar det några sekunder. Oerhört frustrerande. Går jag in och tittar på status för trådlöst nätverk så verkar siffrorna under skickat stå stilla emellanåt rätt länge. Ska det var så? Körde en tptest och fick till svar att jag tar emot filer med 6,05 Mbit/sek och skickar 0,69. Är det "normalt" ( stor differans mellan ta emot och skicka)?

Tycker att problemet kommit, iallafall mer uttalat, sedan uppgraderingen. Fick då också ett nytt modem, Zyxel.

Datorn uppför sig inte såhär när jag är på jobb och provar att ansluta trådlöst där.

Ville höra lite här med er innan jag ev ringer internetlev. Vet ju hur de brukar reagera så fort man säger "trådlöst nätverk"......

Mvh Carina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du ringer din ISP kan du ju försöka hitta nyare drivrutiner till ditt nätverkskort, så är det ju gjort när du kontaktar leverantören. Dina värden, som du mätt upp verkar helt normala, förutsatt att du inte betalar för en snabbare "uppladdningshastighet" än ca 1 mbit/s

Att köra trådlöst idag är så vanligt så det borde inte vara något hinder ens hos de små leverantörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde en tptest och fick till svar att jag tar emot filer med 6,05 Mbit/sek och skickar 0,69. Är det "normalt" ( stor differans mellan ta emot och skicka)?

Helt normala värden om du har ett avtal typ 6-8 Mbit/s.

Jag tycker du bör flytta en dator till routern och ansluta den med kabel för att veta säkert att det inte beror på det trådlösa nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet vi det. Nu är det inte alltid en uppdatering via Windows Update räcker. Det bästa du kan göra är att besöka din datortillverkares hemsida och leta efter de färskaste drivrutinerna där. Alternativt hos komponenttillverkarens hemsida, i detta fallet tillverkaren av nätverkskortet.

Har du nu samma symptom på flera datorer så är det troligen något annat som påverkar din uppkoppling. Härifrån lämnar jag detta till andra eminenta medlemmar på forumet som kan detta bättre än jag. Men som sagt... att kontakta din leverantör är inte alls något du behöver dra dig för. Däremot kan du kanske förbereda ytterligare genom att uppgradera din firmware i den trådlösa routern, vilken jag förutsätter att du skaffat själv och inte fått via din internetleverantör? Du kan också välja att göra en "reset" i din router... så är det också avklarat. Och vem vet? Det kanske gör underverk?

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag testat mig fram. Har uppgraderat firmware på routern, kopplat med kabel både direkt från modem och även med kabel från router. När jag kopplar direkt från modemet går det hur bra som helst, snabbt och det hänger sig inte. Men med kabel från routern och trådlöst så hänger det sig titt som tätt. Vad gör jag nu? Vad är det som är fel?

Mvh Carina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt mer att det låter som ett webbläsarproblem eller kan du bekräfta att det är likadant på alla webbläsare..

Ujuj nu är man väl ute på hal is med detta inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt klar som att problemet är din router i detta fallet.

Vad är det för märke / modell på den?

Och det gjorde ingen skillnad med ny firmware, kanske helt enkelt kan vara så att en ny router skulle lösa problemet enklast och med minst problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ville bara ni skulle få lite feedback.

Testade met en annan router - och då gick det klockrent, snabbt och inga problem. Eftersom supporten på d-link inte svarat så kunde jag inte bärga mig längre och ringde dit. Visade sig att de hade en senare firmware som inte låg ute... fick den på mail och vips nu fungerar det som det ska igen. Måste faktiskt beröma d-link och deras support sidor, mycket av det som står där är förklarat för dom ( läs mig) som är hemmabrukare och behöver en punkt för punkt förklaring.

Fick lite problem med att göra om inställningarna i routern men det verkar som det löst sig. Får väl se om problem kommer på vägen. Har lärt mig att man inte ska ropa hej för tidigt....

Så tack för ER support - det var ju rätt med att det som kunde lösa det var en uppgradering! :)

Mvh carina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...