Gå till innehåll

Inga cd skivor med nya datorn


eCh

Recommended Posts

Tjena hej!

Ny medlem här. Har använt mac i flera år, men har nu köpt en ny pc.

Det är en packard bell dator, "imedia" liten burk som jag faktiskt gillar.

Hur som helst, jag fick inga cd skivor med, för windows 7 (64bits) och jag

undrar hur gör man då? Om man skulle få virus eller bara behöver formatera?

Jag har, på sidan av datorn, ett licens nummer till windows 7. Jag undrar då

kan jag ladda ner någon iso-fil från valfri torrent sida, och använda min

nyckel, jag har på sidan av datorn? Eller hur funkar det igentligen?

Mycket tacksam för svar!

För övrigt verkar det här vara ett trevligt forum :)

Hälsn,

Elin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas en partition på datorn & du torde fått frågan om att skapa återställningsskiva(or). annars kan du göra det i backup programmet (tror jag) Klicka på "Windowsknappwn nere till vänster" sedan på "Dator" sen högerklickar du på C: och väljer "Egenskaper" och "Verktyg" där väljer du att klicka på "Säkerhetskopiering" och klicka på "säkerhetskopiera nu"..till vänster ska det stå "skapa en systemreparationsskiva" testa det. Men som sagt var, de borde kommit upp något när du startade datorn första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju min Packard Bell två år gammal så det kan ju ha ändrats sedan dess men jag har i Start - "Alla program" en mapp som heter Packard Bell med diverse program. Jag har för mig att programmet för att göra återställningsskivor fanns där också. Har du kollat något i manualen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen var inte mkt att hurra över. Men jag hade en sådan mapp som Cecilia nämner, och där kunde man skapa skiva med fabriksinställningarna.

Problemet är bara att det ska man göra innan man börjar använda datorn. Dvs nu är det för sent. Eller?

Och nej, jag fick faktiskt ingen fråga angående det när jag startade upp datorn för första gången.

Ingen som vet ngt om min andra fråga, huruvida man kan ladda ner iso-filen för windows 7 och få det att fungera med nyckeln jag har på sidan av datorn?

Eller är det en skiva specifikt för min dator, som jag måste använda mig utav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa datorer så gör man inte heller skivor utan väljer ett återställningsalternativ i (efter) bios i uppstarten och datorn läser då in återställningen från en dold partition.

(vet dock inte i fallet med din dator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen var inte mkt att hurra över. Men jag hade en sådan mapp som Cecilia nämner, och där kunde man skapa skiva med fabriksinställningarna.

Problemet är bara att det ska man göra innan man börjar använda datorn. Dvs nu är det för sent. Eller?

Jag gjorde mina skivor efter några veckor för jag hade inga DVD+R-skivor hemma innan dess.

På vissa datorer så gör man inte heller skivor utan väljer ett återställningsalternativ i (efter) bios i uppstarten och datorn läser då in återställningen från en dold partition.

(vet dock inte i fallet med din dator)

Jag har den möjligheten också, men skivorna behövs ju om man behöver byta ut hårddisken för att den går sönder eller om dess MBR blir skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa datorer så gör man inte heller skivor utan väljer ett återställningsalternativ i (efter) bios i uppstarten och datorn läser då in återställningen från en dold partition.

(vet dock inte i fallet med din dator)

Fungerar dock bara i det fall där hårddisken är hel, vid en hårddiskkrasch har man inte mycket nytta av en återställningspartion.

Lite offtopic; en Packard Belldator som jag skulle byta hårddisk i hade hårddisken "tatuerad", så för att få igång den nya så krävdes det att den nya "tatuerades" på samma sätt. När jag sökte på nätet om det, så hittade jag uttrycket "Packard Hell"... ;-)

(Du hann före Cecilia... :-) )

/Sir_N

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...