Gå till innehåll

Partitionering via Windows 7 installationsprogram vs. F-Disk


Sunshine

Recommended Posts

Hej,

Jag har Windows Vista Ultimate installerat på min dator men skulle vilja uppgradera till Windows 7.

Hur gör jag det enklast?

Hej! Jag skulle i första hand, spara det som är viktigt och värdefullt! Sedan skulle jag, oavsett vad andra säger- formatera datorn med F.DISK! Diskettstation behövs... Därefter, så installera det nya OP-SYS. Då blir det en helt ren och ny installation. Har tidigare gjort, bara en formatering och lagt in nya OPS.. Men det finns fortfarande skräp kvar på skivan. Därför kan jag rekommendera [sTARKT] att använda F.DISK! Tar bort allt.

Har av egen erfarenhet sedan 1997, testat och funnit ut att det är det bästa sättet att göra en HD: ren från skräp! Tycker Ni inte om detta recept, så får Ni gärna klaga på mig! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, vad gör Fdisk som man inte kan göra direkt under Windows 7 installationen? FDisk stödjer väl inte NTFS heller?

Hej Nicklas!

Joda, F-Disk stödjer NTFS till fullo [100%]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, vad gör Fdisk som man inte kan göra direkt under Windows 7 installationen? FDisk stödjer väl inte NTFS heller?

Jag kommer inte ihåg, men visst är det så att installationsprogrammet till Win7 har ordentliga program för att partitonera och formatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

partitonera och formatera? Visserligen ja! Men inte som F-Disk gör! ;)

Ny blir jag nyfiken, har du en länk till hemsidan?

Vilka filsystem kan F-Disk hantera.

Men förresten kan en partition se annorlunda ut om den partitionerats och formaterats med F-Disk än med något annat verktyg?

Eller går det snabbare kanske?

Det låter riktigt magiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkade faktiskt inte lusläsa hela den där texten men skummade i alla fall igenom den. Dessutom har jag ju använt Fdisk massor av gånger fram tills Windows XP kom så jag tror jag minns ganska bra hur det funkar. Men jag förstår fortfarande inte vad Fdisk gör som inte Windows XP/Vista/7 installationsprogrammet kan göra lika bra? Jag såg inte heller något i texten på sidan som tyder på att Fdisk stödjer NTFS, men det är kanske en gammal ouppdaterad text.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hittade detta:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Fdisk-frequently-asked-questions

"Fdisk är ett avancerat kommandoradsverktyg som ingick i äldre versioner av Windows. Fdisk användes för att skapa, ta bort och formatera partitioner på hårddiskar som formaterades med hjälp av FAT32 och andra FAT-filsystem som krävdes i äldre versioner av Windows. Fdisk fungerar inte med partitioner eller hårddiskar som formaterats med hjälp av NTFS; den finns inte med i denna version av Windows. Mer information om hårddiskar och formatering finns i avsnittet Formatera diskar och enheter"

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt...! Min gissning är att gamla fdisk har "moderniserats" eller vad man skall kalla det... och naturligtvis också fått nytt namn. Funktionerna och användningsområdet verkar dock vara domsamma fortfarande. Om närvaron av "startkommandot" fdisk är medvetet eller omedvetet kan man bara spekulera i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst kan jag inte se någon rimlig anledning att använda sig av extern fdisk för partitionering/formatering. Vill man vara säker på att "få bort allt gammalt", tar man helt enkelt bort befintlig partition innan man installerar på "Inte allokerat utrymme" (tryck "Nästa")... vill man partitionera disken trycker man "Ny". Formateringen sköter windows installationsprogram om helt automatiskt.

Vill man "radera" ytterligare, kan man med fördel använda sig av Killdisk eller liknande program innan man installerar.

post-1936-081980100 1288003818_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...