Gå till innehåll

virus, orm, eller annat skit, hur veta


Recommended Posts

Har fått en video från kompis så jag öppnade ju inte ont anadnde

videon som man skulle se var inget, men undrar om den inte öppnade uppp hela min adressbok ??

och bjöd in alla konpisat - från mej - att göra samma misstag...

och skickade alltså samma skit vidare, har försökt skicka varningar till jag kan komma på (närmast sörjande)

men jag hade över 1600 som samlats i min adressbok..... hur vet jag vad det är för elände och vad göra ??

Mailade och frågade henne jag fick det av, hon sade att det var nåt hon fått från nås släkting i Indien ....

va gal man blir :-(

alltså finns nåt att göra ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

provat att byta lösenord på din mail?

Gör det oavsett.

Kör sedan en Malwarebytes snabbskanner.

Programmet hittas här:

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Följ programmets instruktioner om något hittas.

Posta en logg här i din tråd, loggar hittas under fliken Loggar.

Kör även en DDS logg.

Om något antivirus- eller antispionprogram har hittat något skadligt så klistra in en logg där det framgår vad som har hittats och vilka filer och mappar som är inblandade.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No1:

Dra ur nätverkskabeln!

No2:

Starta datorn i felsäkert läge, för att se om du har någon lämplig återställningspunkt du kan återställa datorn till.

Vad man gör sen, överlåter jag till de aktiva och kunniga virusborttagarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...