Gå till innehåll

Mikrofon problem!


Medium85

Recommended Posts

Tjenare.

Har vänt mig till ett annat forum om detta problem, men tänkte att om dom inte kan ordna det där så kanske någon här har en lösning.

Jag köpte nyss nya grejjer till datorn, köpte allting nytt utom ljudkort och låda.

Detta är specifikationerna.

os: Windows 7 Ultimate 64 bit engelska

cpu: Intel Core i7 950 3.07GHz

memory: 6 gig

gfx: nVidia GeForce GTX 460

Soundcard:Creative SB Audigy 2 ZS (Senaste drivrutiner samt även testat audigy support pack)

Till problemet hör att windows verkar inte kunna känna av att jag har en mick.

I kontrollpanelen under sound/recording syns det inte att jag pratar i micken, om jag går in på playback fliken och väljer unmute microphone så hör jag mig själv i högtalarna men under recording fliken syns det ingenting fortfarande. Skype, ventrilo och dylika program känner inte att jag har en mick, varken med mutad eller unmutade inställningar under playback.

Har letat runt på internet och hört många som haft problem med detta och testat 100 olika fixar men INGENTING fungerar. Testade installera om windows som en sista utväg för att se om det kunde fastnat någonting konstigt i installationen men ingenting.

Tacksam för hjälp!

/Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag egentligen kan komma med är följande...

Eftersom du har bytt allting utom ljudkortet... funkade det innan hårdvarubytet? Hade du Windows 7 innan också? Även om du har ljud i högtalarna (typ musik osv) så kan du inte utesluta att ljudkortet är kasst. Men det troligaste är nog att Audigy 2 ZS inte riktigt funkar med Windows 7. Creative är ökända för att vara sena med drivrutiner till nya OS. Det var problem med Vista och det var problem i början av Windows 7. Har man dessutom ett äldre kort, som trots allt du har, så är chanserna ännu mindre att det fungerar till 100%. De lösningar som kommit är oftast fungerande men inte mer än så...

Jag har använt Soundblaster (bl a Audigy 2 ZS) ljudkort i många år men jag började irritera mig på kassa drivrutiner under Vista-perioden. När Windows 7 gick till RC så tappade jag tålamodet och kastade ut det. En av mina motiveringar till detta var att moderna moderkort har så bra inbyggda ljudkretsar idag och gott om utgångar till både 5.1 och 7.1 system. Detta är ett beslut jag aldrig ångrat... och tro mig, jag är jättekräsen med mitt ljud.

Det jag kan rekommendera dig att göra är att prova kortet i en XP-dator och se om din mikrofon fungerar där... och definitivt prova ditt inbyggda ljudkort. Du kanske blir överaskad?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...