Gå till innehåll

windows xp home edition


sinn1215

Recommended Posts

Du ska väl köra installationsprogrammet och därför ska du välja att starta datorn från CD-skivan.

Det går inte att välja att BIOS ska starta datorn från en tom hårddisk.

Är CD-skivan repig?

Man kan ju också tänka sig att det är trasiga RAM-minnen som ger upphov till installationsfelen. Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag har kopplat den kapel fråm modekoret ata kabeln och den tredje kabelnnätag som var samma likadant inkpplade kabelar till den skadade hårdisken och jag hoppas du har läst vad som det händ efteråt.

du mennar jag ska rmatera dn nya hårdisken men hur?

Installationsprogrammet formaterar hårddisken på egen hand innan den börjar kopiera filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ

jag har läst och gått genom denna sidan och instalerat programmet när jag villinstllera själva progamet blr många alltenativ för att välja olika områådet som jag vet inte vad jag ska välja för att spara eller installer usb?? men hur man går till vägar för att installer denna memtest86.

jag tycker det kanshe ramminet som kan vara skadade som ni säger men efter installationen hur man ska komma tillvägar med resten av installationen har du själv testat och hur du fick instaler det????

ni har inte svart till min fråga om att närman kopplar en ny hårdis ska den intesynas som en enhet va bios.

jag har tagit bort all kablar från de skadde hdför att e ska ha ine någon kontakt med datan så det finns nu bara den nya hårdiskensom är kopplat med en nätagarat och sata som på den lediga platsen i burken.

varför går inte ör mig lada de uppsättnings skivorna från microsft som ska fungera som instaltion skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller memtest86+ så laddar du ner "Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)", packar upp zip-filen så att du får en iso-fil. Iso-filen ska brännas på en CD-skiva som avbild/image (ej data-skiva). Du ska sedan starta datorn från denna CD-skiva.

När det gäller hårddisken och BIOS så beror det på var i BIOS du tittar. Den nya hårddisken bör inte synas i listan med enheter som det går att starta (boota) från eftersom den ännu inte innehåller något. Däremot så brukar det i BIOS-inställningarna finnas en lista över alla anslutna hårddiskar och CD/DVD-enheter och i den listan ska även en tom hårddisk synas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och samma förfarande som Cecilia beskriver för memtest kan du använda för detta pgm från Seagate.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Välj SeaTools for DOS & bränn på skiva & knö in den i datorn & kör en Extended test som tar ett par timmar. Frömodligen får du OK på testen.

Sedan väljer du "Write zeroes to disk". Då nollas hela din disk totalt dvs ALL data försvinner i princip för evigt.

Sedan starta med en installationsskiva fr ex HP, den har du förhoppningsvis skapat själv då fick datorn.

Varför jag skriver just om Seagates verktyg för denna operation är att jag själv fixat flera HP-datorer inkl min egen.

Alla var lev under slutet 2005 till början 2006. Alla har haft samma skumma fel som inte verkar kunna härledas/mätas/återskapas.

Min egen burk fr 2005 rullar t.o.m med Windows 7 64 bitar numera.

Dock kan burken inte hantera mer minne trots 64 bitars op-system. Det finns en begränsning i äldre moderkort tyvärr.

Så just det att jag uppgraderade minnet till 4GB gjorde nästan ingen skillnad.

Dock har burken rull i drygt 1 år nu utan en neda blå-skärm eller större fel.

Tipset med att nolla trilskande dators hårddisk hittade jag någonstans på Internet, kommer ej ihåg var.

Men skulle någon känna igen sig, TACK för tipset!

Har även använt mig av Western Digitals verktyg för nästan samma ändamål på den löstagbara hårddisken (USB).

Dock var den disken bortom all räddning. Fast jag hann med att få en ny på garantin & den var "tyvärr 50% större"

De skrev faktiskt så på följesedeln...

Redigerad av sysk167
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...