Gå till innehåll

windows xp home edition


sinn1215

Recommended Posts

Hej på alla

Jag är ny och uppskatar all tid som ni lägger för att hjälpa till.

jag har en hp som är tre år gamal och har win xp home. när fick jag inte komma till win xp så ville jag göra

en omstallation men under installation på något sätt raderade jag körbara eller filer som ntfs och sysoch med era.

nu vill jag installer win med cd skivan men under mitt installtionen när kommer dit som står ntfs så avbryts allt och får meddelandet till ex. 0x00000008 eller 0,x0000007eoch vidare. när jag går inne i bios och väljer installtion via cd rum, kan jag börja det men som jag förklarade fungerar inte . när jag tar ut cd skivan och vill kör installtionen via hårdisken i bios så regerar inte systemet och dycker inte upp hårdisken( raderade??? ) men hur.

så jag kan inte göra någonting. ingen av kommandot som f8 eller f10 , f2 fungerar inte, bara kan trycka till f1 för att komma till bios. vad har ni förslag , är det en tp formatering. jag försökte ominstaller me dc skivan med det gick inte . systemet finns men det verkar körbara filer har rederat. förslag?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande kan starta din gamla windows installation...

Stoppa i din windows-cd och gå till kör, skriv: sfc /scannow

Det betyder att: System File Checker söker igenom och ersätter skadade eller saknade systemfiler från din cd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag har skrivit jag kan inte komma någonstans med cd skivan, jag mennar attjag kan inte komma till skrivbordet. jag försökte med cd skivan reparera raderade filer. när jag köpte min staionär data köpte en bärbar

data samtidigt en hp också så var med många cd skivor med datorna. jag försökte med recovery skivan men när jag sätter i cd rumet händer ingen ting men jag är inte säkert att den tillhör till stationär datan. fråga, kan man använda bärbaren cd skivor till min skadade stationären för jag är inte säkert att vilka tillhör till stationären eller bärbaren. jag försökte med de nummeret som fins i all cd skivor och datore men hur man kan vara cd skivorna tillhör till rätt data. men den cd skivor som jag har använt innan i alla fall går det att köra helften av installtionen så den måste tillhöra till stationöran annars skuler inte vara körbara eller hur?? jag vill fråga vad tror ni går det bra att rädda datan för instalationen kan köras men avbryts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att förstå, men dina problem kanske beror på hårdvarufel i datorn, t ex trasig hårddisk eller trasigt RAM-minne. Du kan bränna en CD-skiva med testprogram på den datorn som fungerar och sedan starta problemdatorn med den CD-skivan.

Minnestestprogram, t ex Memtest86 http://www.memtest.org/

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorn någonstans ska det finnas en etikett med en produktnyckel = Licensnyckel tillhörande datorn.

När du har den, ska du kunna använda vilken win xp home cd som helst, bara du använder rätt produktnyckel.

Om du har en komplett cd, är det lättast att börja från början med att starta från windows cd'n, då måste cd vara som första alternativ i BIOS boot menu

Om det är så, ska du få alternativet "tryck vilken tangent som helst för att fortsätta", ungefär så i alla fall, då är du på väg till ett första försök till en reparation.

Hur du reparerar windows xp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

som jag har skrivit jag har försökt installera via cd rumet från Bios men under installtionen när cd skivan vill installer ntfs och andra raderade filer avbryts allt och man kommer ingeninstans.jag tar ut cd skivan och vill kör via hårdisken via bios för att testa att man kommer någonstans och sedan

trycker okej men det blir bara svart med en litet tecken längst upp till vänste.

ska jag formatera men hur . varför jag kan inte använda recover skivorna som jag har fast händer ingen ting med de heller? vad man använder de recovery skivorna när man har köpt daran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som något inte stämmer.

Tycker det kan va lämpligast att börja om igen.

Börja med att hitta samband mellan vilka skivor som hör ihop med den datorn du vill installera-om Windows på.

Kolla därefter en gång till hur inställningarna ser ut inne i Bios via någon snabbtangent. Bör synas på första skärmbilden "Post screen" vilken tangent du ska trycka på, Obs, ha ingen skiva inlagd i släden när detta görs. Kolla sedan så din hårddisk har upptäckts av bios och är inställd som nummer 2 som start alternativ. Som första startalternativ, där skall CD brännaren finnas. Därefter spara inställningar och lägg i skivan i släden.

Starta därefter med skivan och låt den läsa in filerna.

När du kommer fram till sektionen partitioner så rensar du bort allt som finns på disken och skapar en ny NTFS formaterad partition. Se bara till så du inte förstör eller tar bort partitioner som innehåller personliga viktiga filer som redan finns på disken. Finns där något som du vill spara så inriktar du dig på annan partition som du inte är lika rädd om, eller skapar en ny partition på opartitionerat område vid sidan om där plats finns. Fräs sedan på så får vi se vad som händer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag är tacksamt och uppskatar ert hjälp. som jag har skrivit jag kommer ine i bios och där väljer jag cdumet och sätter cdkivan i men under insstalltion för ntfs avbryts för det verkar cdkivar är raderat eller på grund av någontin avbryter installtionen?? jag försöker via hårdisken i bios som första allternativ men kärmen blir svart?kan jag formatera hårdisken fast det verkar allt är raderat från hd för den regerar inte. men hur kan jag formatera enkelt och sedan installera om, om skivan är rätt skiva?

för jag tycker att det handlar inte att systemet har krasat oh det går det bra rädda datan eller hur??

cd skivan är säkert rätt cd skiva för den kör installtionen men det kan vara att viktiga filer är borta när jag raderade under installtion för det var på finska cd skivan? men jag fatar inte varför finns ingenting i hd när jag

vill kolla upp det. vjäljer hd i bios som första allternativ men kärmen blir svart med en litet teke till vänster längs upp?

men en annan fråga kan jag hämta de viktiga filer som blev raderade, från till ex en annan data som min bärbara

data som har win xp home och kunna installera där avbryts installation och börja installera med ladade filer.

jag måste tillgäga att när installtion avbryts under installtion man blir tillfrågade att vill jag försätta eller vill jag återskapa sata filer så måste jag sätta in en cd skiva som innehåller de . där för undrar jag om jag kunnde

jopiera från en anann data dessa filer och när jag blir tillfrågade från systemet lägga in den i cd rumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

under instalationen när cd skivan vill instllera ntfs avbryts hela och kärmen blir svart. MEN när jag upprepar installtionen och trycker f6 samtidigt det händer igen att instlltionen avbryts men jag får tre alternativ att

1-om jag villl kör instllationen så välja enter så när jag trycker enter blir svart kärm .

2- om jag vill istalltionen ska kompletras för SATA filer så sätt in den skivan som krävs.

3- om jag vill avbrta installtioenen så tryck s.

för jag har inte dena skivan så har jg inget allternativ bara avbryta installtionen.

ni vill att jag ska lada sata från en sidan men där finns förvirande många allternativ så vilka ska jag välja och lada. och hur jag ska använda den , ska var under installtionen som jag blir tillfrågae som andra allternatvet ovanpå nämda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu problemet beror på att din installationsskiva saknar drivrutiner för moderkortets SATA-styrenhet (controller) ska du hämta drivrutiner från HPs webbsida med drivrutiner för din dator.

Däremot så leder saknade drivrutiner normalt inte till att skärmen blir svart utan att installation inte hittar någon hårddisk. För mig så låter en svart skärm som något problem med hårdvaran i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

min data är från 2005 och jag var inne i hp sidan där fann inte så mycket att söka för för rivrutiner för min data.

jag vill säga när systemet startar upp syns inet alla menyer utan systemet visar barajag ska trycka på f1 att gå bara direkt till bott meyer?? är det något fel med start myny också?

måste jag ändra saker och ting i bios för ser anurluda ut och ä inte kanshe i s ordning. fastdärifrån som jag har skrivit förut kan jag ändra från hårdis tillcd rumet fast om allt är inte i sin ordnng hur mankan vara säkert att arbetet går på rätt sätt.

jag ville lada SATA styrenhetet fån hp menför min data fanns inte eller massa olik genvägar så men vet inte vilka man sa lada.

de skivorna somjag har när jag köpte min bärbara och stationäre är:

.compatiblity updates 2004( det händr ingenting när jagvill köra med skivan? om den tillhör till den dat?)

. application recover cd 2003( ..............................................................................)

. appliction recovery cd 2004(...............................................................................)

.cd med oprativsystem på svenska 2004( som jag beskrv mitten av installtion när syns ntfs avbryts allt och man få

de tre beskrivda frgorna)

.en cd oprativsystem på finska 2004 som orsakade allt dett för jag under omistalltion raderade de filerna?

det händer sama ska med denna uner installtion mend fast påfinska

jag skulle göra en startdisk med min bärbara som är fyra år gamal men i lägg och tabort program hittade inte denna

hjälp medelen. hur jag kan ladaen sart disk som skainnehåla alla filer för den tiden som jag blir til frågade kan sätt i datan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev redan i inlägg 4 tycker jag att det verkar som att det är något fel på hårdvaran i datorn, t ex trasig hårddisk. En trasig hårddisk ger ofta upphov till att vissa filer inte kan kopieras under installationen.

Din CD-skiva "compatiblity updates 2004" är en skiva med uppdateringar. Den ska användas inifrån en fungerande Windows.

Vilka av dina skivor som hör ihop med just denna dator kan jag förstås inte svara på.

Har du ingen kompis som har lite mer datorkunskaper än du som du kan få hjälp av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

nej jag har ingen som just nu kan hjälpa med men jag håller med dej att hårdisken kan vara skdade för den regerar

inte alla och upphovet kan stämma men hur man kan reparera en skadade hårdeisk för cd skivora kan nte återsälla det

och som jag skrev ena är på finka och jag förstå mig inte på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag viil bara vara säkert att det är det sista som man kan göra men sista frågan är det att när man kanvälja via bios cd rumen därifrån med cd skivan köra installationen fast installtionen avbyts som jag förklarat förut men:

. det är klart att hd startar inte eller den är skadade eller är raderade men man kan köra vi cdrumen som jag har beskrivit men avbryts på grund av rederade filer. jag mennar är det måste byta HD. är det inte man byter HD när systemet har karashat och ma har inget kontakt med ingentin men jag kan komma åt systemet via cd skivan ?!

kan man inte formatera allt och sedan ominstallera xp. och nä man verkligen ska formatera hd och vilka och vad är som det är viktig när man ska formatera, ska man ha tillgång til härdisken eller......?

du mennar att för att man har inget kontaktmed hd så man ska byta den, är det du mennar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar kan gå sönder på olika sätt, de behöver inte vara helt döda utan de kan även ha dåliga områden på sig och då går det inte att kopiera några filer till de områdena och då får man felmeddelanden under installationen.

Men jag är inte säker på att hårddisken är dålig, man måste köra ett testprogram för att vara säker på det.

Formaterar hårddisken gör installationsprogrammet alldeles på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen

jag har köpt en ny hårdisk en caviar green 640 gb sata och lade den iden lediga platsen i lådan och tog bort

sata kblar från de två trasiga hårdiskar.

jag kopplade hårdsken till en ledig sata kit för det fanns två lediga platser som var märkta med sata 10.11.12.13 så jag kopllade sata kablen till 12. för de trasiga hådiskerna var redan kopplade till 10 och 11.

frågan är nu är jag kör installationen avbryts igen installation med samma meddllande och det gå öra via cd inte instaaltin går vidare.

när jag är inne i bios den nya hd syns inte. jag kan bara i bois köra via cd rumen men varför den ny hd syns inte i bios eller vad är de som gått fel. nya hd ska inte synas i bios?

vd man borde göra entlige när man vil hels installera en ny hårdis ska man formatea det men varför? den är redan tomt? men hr man ska ormatera en ny hårdis när man kan inte ha tillgång i skrvbordet?

vad ärr jag haen ny hårdisk i datan cd.

jag försökte installera en upsättnings skivor från Mcrosoft men när man vill välja enhten i instaaltion en dialogrutnan till ex. enheten A: så förvinner det och går inte koppiera filerna vrför? man kan återskapa en cd skivför win xp om min cd skivan är tasig också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men mycket av det du skriver förstår jag inte alls.

Har du tagit bort de gamla hårddiskarna helt och hållet eller åtminstone tagit bort alla kablar till dem? Det bör man göra.

Har du kopplat in både en kabel från nätaggregatet och en kabel från moderkortet till den nya hårddisken?

Formateringen innebär inte att hårddisken blir nollställd utan att hårddisken får ett filsystem på sig så att installationsprogrammet kan lägga filer på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu jag har köpt ett ny sata hårdiskoch caviar green och kopplat bort sata kablarna och andra kablar fårn skadad hd. men när jag satt nya hårdisken i den ledig fack och kopplat sata kabeln och andra lediga kablabra som var märkt för en extra hårdisk och vill sätta i gång installationen via bios syn inte den nya hårdisken när jag ville välja den via cd rumen men hittar ingen hd . det finns bra att välja cd rumen och nätvek??och när jag väljr insalltion via cd rumen händer samma ska igen och instlltion avbryts igen och får meddelandet att de här filerna är skadade. så innebär den nya hd finns inte tillgänlig.

är någonting är fel och varför jag k inte hitta den nya hd via bios.

ska man formatera den nya hårdisken men varför och hur mangör det en tomt hårdis?!! dehär lerna r det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag har kopplat den kapel fråm modekoret ata kabeln och den tredje kabelnnätag som var samma likadant inkpplade kabelar till den skadade hårdisken och jag hoppas du har läst vad som det händ efteråt.

du mennar jag ska rmatera dn nya hårdisken men hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...