Gå till innehåll

Installera XP på en P1:a


Snoris

Kommer jag lyckas??  

33 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Ja
      4
    • Aldrig i helvete
      6
    • Du e torsk innan du vet svaret på denna fråga
      2


Recommended Posts

Hallojsan.

Nu behöver jag hjälp =P

Har hittat en...Hör och häpna...En relik...En P1:a som jag ska trycka in XP på :wink:

Saken är som så att jag kan inte starta med CDn på denna då den är ruggigt gammal...Har testat med en startdiskett ala win98 och köra så..Men de fungerar inte för då gnäller Setup.exe att det inte går att köras från DOS läge...Har ngn en ide om hur jag ska gå tillväga eller är skrota det här projektet det enda rätta??

Ska testa om det fungerar med W2K åxå men tvivelaktigt ;)

Tacksam för alla svar...

Även alla gapskratt :lol:

*EDIT*

Jag la även till en omröstning så får ni ha lite skoj medans ni läser/svara på de här åxå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tycker att du ska gå på w2k på en gång istället för xp...

W2k funkar hyfsat på en maskin med P200 mmx 128 ram :)

Även om det tar tid, så funkar det...

edit:

Vill du att maskinen ska fungera bra, ta Gentoo linux :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohej..

Jag testade med W2K åxå...Dock samma resultat...Jag kan inte köra igång installations programmet i DOS..

Jag behlver ngt liknande en Win98 startdiskett bara det att den ska se till att min CDrom skall bootas ....Finns det tro?? =)

Linux...Ja de ligger i åtanke...Ska ju som sagt bara få igång så jag kan installera NÅT först innan jag försöker mig på vad som slutligen skall vara på burken =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan boota från cd'n, är det cd-spelaren som är skrot...

Om du har 6 disketter kan du skapa bootdisketter för w2k från cd'n, och starta från disketter i stället. Resultatet blir detsamma iaf.

Annars kan du ladda hem en uppsättning startdisketter från bootdisk.com, men jag är tveksam till att de har svenska operativ där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ladda hem en uppsättning startdisketter från bootdisk.com, men jag är tveksam till att de har svenska operativ där...

Hej

Start som start, engelsk eller svensk spelar ju ingen roll :P

Huvudsaken är att man har med sig CDn.

Jag kommer inte ihåg om det går att starta w2k setupen via en win98 startdiskett tex win98 SE OEM som täcker de flesta CD gränssnitten.

Annars finns ju w2k startdisketterna.

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start som start, engelsk eller svensk spelar ju ingen roll Razz

Jag trodde de var språkspecifika likt w98 startdisketten...

På de engelska operativen trycker man "Y" medan för samma sak trycker "J" på de svenska.

I övrig fungerar de på samma sät, det är jag medveten om :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms

Nej det är oftast bara att köra, problemet är ju de som

sovit under engelska lektionerna ............ :P

Kruxet är ju enbart att få igång CD läsaren så att man kommer åt

sin skiva om den inte klarar att boota själv.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan boota från cd'n, är det cd-spelaren som är skrot...

Hahaha...Ja du...Hahaha...Kan jag sluta skratta??Nej de är inte fel på CDn för att man inte kan boota från CDn...CDn är ny (För att vara exakt en LG DVD-brännare)

Funkar fint på min andra burk...Och min nya burk =)

Kruxet är nog att på denna tid då denna burk uppfanns så gjordes inte OS på CD...Utan disketter...Därav tvivlar jag på att det fungerar att köra en boot från CD på denna...Som sagt det är en P1:a på 100Mhz...DVS gammalt....Nästan så att man vågar säga att det är före Win95 tiden... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan boota från cd'n, är det cd-spelaren som är skrot...

Hahaha...Ja du...Hahaha...Kan jag sluta skratta??Nej de är inte fel på CDn för att man inte kan boota från CDn...CDn är ny (För att vara exakt en LG DVD-brännare)

Funkar fint på min andra burk...Och min nya burk =)

Kruxet är nog att på denna tid då denna burk uppfanns så gjordes inte OS på CD...Utan disketter...Därav tvivlar jag på att det fungerar att köra en boot från CD på denna...Som sagt det är en P1:a på 100Mhz...DVS gammalt....Nästan så att man vågar säga att det är före Win95 tiden... ;)

Riktigt hur gammal den var...sa du aldrig, du sa bara P1...

Hur som, är det nu så att du överhuvudtaget försöker installera vare sig xp eller w2k på den är det jag som får skratta och inte kunna sluta skratta... :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Det går ju att läsa minimikraven...om du kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joda jag kan läsa minikraven och vet också att det går..Frågan är hurvida jag ska få CDn att boota på denna dator..

Minikraven är en riktlinje...Inget egentligt krav..

Burken kommer förvissa som många andra säger böna å be om att få skrotas osv...Men de spelar ingen roll för min del..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Snoris

Har du provat att sparka igång burken med en bootdiskett dvs

de som jag rekommenderade ? Win98 SE OEM som då innehåller

CD drivrutiner.

Sedan i med w2k CDn och köra setup, det är här jag har "minneslucka"

om det funkar.

Men det är ju gjort på några minuter och prova.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohej..

Jag testade med W2K åxå...Dock samma resultat...Jag kan inte köra igång installations programmet i DOS..

Jag behlver ngt liknande en Win98 startdiskett bara det att den ska se till att min CDrom skall bootas ....Finns det tro?? =)

Jepp tyvärr så hade jag gjort de...

Äsh får nog ge upp de här projektet...Jävla bajsburk :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej...igen

Om du kan få din dator att starta på en vanlig 98se diskett föreslår jag att du startar på den med cd stöd och kopierar hela i386 katalogen från w2k cd'n till hårddisken.

Sedan behöver du inte starta cd'n för att starta installationen.

Eventuellt kan du behöva att kopiera hela cd'n till disken, för att kunna köra installationen.

Naturligtvis behöver du köra fdisk först och partionera och formatera din disk.

Vad tror du om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faen det var ju en bra ide =)

Trist bara att jag inte såg den tidigare :( :( :( :( :(

Va ute å kasta den sketburken för bara ngn timma sen =)

Nåväl...En sak att testa senare kanske på en annan burk som jag ska reparera här om ca 2 veckor...En P1:a på 150Mhz ;)

Tack för era tips å råd...

*funderar en snabbis om man ska orka gå ner och hämta burken igen för å testa* :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faen det var ju en bra ide =)

Trist bara att jag inte såg den tidigare :( :( :( :( :(

Va ute å kasta den sketburken för bara ngn timma sen =)

Kasta en burk som fungerar 8O :x :evil:

*funderar en snabbis om man ska orka gå ner och hämta burken igen för å testa* :D

Självklart måste du göra det! 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..

Joda jag gick ner och hämtade datorn.

Testa med att föra över skivan så att säga till HDDn.

Men fick ganska snart upp att "blablabla" saknas var god starta om installationen...

Så nu är datorn kastad  =)

Förutom agget å processorn...Man vet aldrig när man kan behöva sådana saker igen  =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har ju en känsla av att installationsprogrammet kommer att säga ifrån om inte systemkraven motsvaras.

Men för att installera Windows XP (eller 2000) från DOS så bootar du upp på en diskett med stöd för cd.

Och för att köra igång installationsprogrammet i DOS, så kör du programmet WINNT som ligger i mappen i386 på din Windows cd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...