Gå till innehåll

Win 7 64bit retail och mobo byte fråga


Silenz

Recommended Posts

Vet inte om du MÅSTE men jag skulle absolut rekommendera det. Skulle bli förvånad om du inte får konstiga små problem annars. Det är alltså moderkortet som är boven i dramat. Bara processor eller minne kan man byta utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket moderkorten skiljer sig åt behöver det inte bara bli "konstiga små problem" utan det kan bli att Windows inte startar alls.

När det gäller en OEM-licens är det troligen så att den upphör att gälla om man byter både moderkort och processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket moderkorten skiljer sig åt behöver det inte bara bli "konstiga små problem" utan det kan bli att Windows inte startar alls.

När det gäller en OEM-licens är det troligen så att den upphör att gälla om man byter både moderkort och processor.

Jo oem vet jag att det inte går men tänkte när det är retail kanske det funkar. Beror ju på hur Win 7 gör när det blir massa nya saker.

Ska bli intressant att prova iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo oem vet jag att det inte går men tänkte när det är retail kanske det funkar.

För mig funkade det att byta moderkort utan att behöva installera om Windows 7. Det nya moderkortet hade dessutom ett helt annat chipset.

Allt var kvar och fungerade precis som innan, förutom att jag behövde aktivera om Windows och Office. Men det var heller inget problem, bara klicka på aktivera licensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ha raderat mitt eget korkade inlägg (satt nog och sov när jag skrev) så håller jag med Japanmannen. Windows ska nog klara uppgraderingen själv med undantag av enstaka drivrutiner som du får ha fixat tidigare, nerladdade eller på orginalskiva. Aktiveringen av Windows och Office ska inte vara några problem...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore underbart att slippa installera om nu... Har så mycket installerat i Win så att behöva fixa allt sen vore inte skoj. Själv ominstallationen av Win är ju egentligen den enkla snabba delen i det hela. Men sen att få allt som man vill ha det och installera andra program det är ju det som är såååå segt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...