PCGuiden Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Har försökt göra följande bildstrip transparant men lyckas inte kan någon hjälpa mig och sedan berätta hur ni gjort.... följer guider för detta på nätet men det vill inte funka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Du har inte någon större version? Mycket lättare att jobba med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 Tyvärr inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 (edited) En början i alla fall… Du kan ju putsa på den. I Photoshop, gå till Lagerpaletten, högerklicka på bakgrundslagret och skapa lager från bakgrund. Sedan är det bara att radera fyllningen i de områden som skall vara transparenta. I vissa fall kan man använda markeringsramen, men i denna lågupplösta bild fick jag ta till ett litet suddgummi med mjuk kant. Edited October 29, 2010 by JoWa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 Tack för det.... det är ju det du skriver som jag försöker med men jag får det likväl inte att fungera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Vilken version av Photoshop har du? Det finns just inga möjligheter att göra fel, så jag förstår inte varför du inte får det att fungera Du kan även testa XnView: Bild > 32 bitar (RGB + alfakanal) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Med tanke på utvecklingen i tråden så flyttar jag den till en lämpligare kategori! // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 Vilken version av Photoshop har du? Det finns just inga möjligheter att göra fel, så jag förstår inte varför du inte får det att fungera Du kan även testa XnView: Bild > 32 bitar (RGB + alfakanal) Jag har CS5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Såhär står det i hjälpen för CS5: http://help.adobe.com/sv_SE/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-78e0a.html Vad är det som inte fungerar? Får du upp rutan Nytt lager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 OM jag skall göra en transparant bild från början hur gör jag då.... Har en bild samt en liten text som skall vara med... Vi kör back to basic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 När du skapar en ny bild, kan du välja att bakgrunden skall vara transparent. I en befintlig, opak (ej transparent) bild är det omvandling från bakgrund till lager som gäller. Den omvandlingen gör förstås inte bilden transparent (Photoshop gissar inte vad som skall tas bort), utan gör det möjligt att göra bilden (eller delar av den) mer eller mindre transparent. Sedan får du börja sudda bort det som ej skall vara synligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Detta rekommenderas varmt åt Photoshopnybörjaren. http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/intro/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 Skall kolla på den i morgon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts