Gå till innehåll

Fönsterstorlek


CGD

Recommended Posts

När jag genom att trycka på ikonen på skrivbordet eller knappen på tangentbordet öppnar fönstret "Mina Dokument" blir det fyrkantigt. Jag har försökt få det avlångt men det går inte. Men om jag trycker på Windowsknappen och E knappen så öppnas fönstret "Den här datorn" så som jag vill ha det. Avlångt och med mappträdet till vänster. Kan jag få "Mina Dokument" att öppnas på samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar kanske "kvadratiskt"? Formen på fönstret fixar du genom att sätta muspekaren på kantlinjen (så det blir en dubbelpil) och drar fönstret till önskad storlek.

V g mappträdet, så gå till "Visa" >"Explorer-fält" och bocka för "Mappar", så får du samma utseende på "Mina dokument" som när du trycker "Windows" + "e".

Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är just det man inte får.

Även om jag formar fönstret till önskad storlek och i verktygsmenyn - mappalternativ klickar på "Använd i alla mappar" så fortsätter just fönstret "Mina Dokument" att öppnas i ett kvadratiskt fönster. Jag skulle vilja få set att öppnas i en storlek som jag bestämt. Så som jag kan med de övriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej CGD!

Utforskaren är inte min favorit, den gör inte som jag vill, jag får oftast "dra ut" den till önskad storlek varje gång.

Min favorit är Total Commander, jag har använt den allt sedan jag övergav Norton Commander under DOS-tiden. I TC kan man "Spara position" och "Spara inställningar" så att den ALLTID startar som man vill ha den! Dessutom visar den innehållet på hårddisken som det ser ut i verkligheten och inte som M$ tycker att det skall visas!

I Vista/Win7 heter Pictures "Pictures" och inte "Bilder" som Utforskaren översätter det till.

Jag har mer eller mindre gett upp att Utforskaren gör som den vill... :-)

Trevlig helg!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få Windows XP (och i vissa fall även Windows 7) att komma ihåg hur jag ville ha mina fönster brukade jag göra såhär.

Öppna fönstret, ändra storlek på det och placera det där du vill ha det.

Öppna fönstret en gång till, ändra till samma storlek och placering som ovan.

Håll nere CTRL+ALT och klicka med musen på stängkrysset i de båda fönsterna.

Räkna till 5, knacka 4 gånger i bordet och säg tvi tvi tvi, snurra 2 varv på kontorsstolen och slå dig en gång i pannan.

Det kanske låter konstigt men det fungerade för mig. Nästa gång du öppnar fönstret minns det sin plats och storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha ett eget utseende på fönstren som öppnas i XP behöver man inte gå igenom en sådan krånglig procedur som Niclas beskriver. Det är mycket enklare än så, gö så som jag beskrev tidigare i denna tråd.

Däremot är det annorlunda med fönstret "Mina Dokument". Det vill inte behålla den storlek man försöker ställa in utan går alltid tillbaka till sitt ursprungliga utseende. Niclas metod hjälper inte alls men jag har ju inte heller en kontorsstol som jag kan snurra runt på.

Annars tolkar jag era svar som att ingen känner till om det finns något trick som kan ändra utseendet på fönstret "Mina Dokument".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig provat min metod på just Mina Dokument eftersom jag aldrig någonsin använt det, så det är möjligt att den inte hjälper på just det fönstret av någon konstig anledning. Det har dock funkat på allt annat jag har provat det på, vilket för mig oftast varit Utforskaren och Internet Explorer. Till skillnad från "använd i alla mappar" som inte alls har med storleken på själva fönstret att göra utan bara påverkar innehållet i fönstret.

Den sista raden i metoden var naturligtvis ett skämt, men resten var fullt allvar hur knäppt det än kan verka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...