Gå till innehåll

Dela upp stor hårddisk till 2 eller 3 partitioner [LÖST]


DAson

Recommended Posts

Har en fråga som jag säkert får svar på det gäller min hårddisk som är på 1 TB är det ofarligt att dela upp den i 2 eller 3 partitioner. Vill veta så att inget går snett! Jag vet att att det finns ett bra program för att dela upp disken i 2 eller 3 enheter alltså 3 partitioner. Windows inbyggda är inte så bra. Har använt detta program några ggr fast då på en annan dator. http://www.partition-tool.com/

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Windows xp så ska du tänka på att som första del krympa den partion som finns nu, för att du inte ska förlora några filer. När det är gjort, kan du partionera upp resterande opartionerat utrymme som du vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga som jag säkert får svar på det gäller min hårddisk som är på 1 TB är det ofarligt att dela upp den i 2 eller 3 partitioner. Vill veta så att inget går snett! Jag vet att att det finns ett bra program för att dela upp disken i 2 eller 3 enheter alltså 3 partitioner. Windows inbyggda är inte så bra. Har använt detta program några ggr fast då på en annan dator. http://www.partition-tool.com/

//DAson

Det finns en viss risk med att hålla på med partitioneringar, om t ex strömmen går under tiden kan det gå illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu skapat 3 partitioner på disken C: fick 317 GB, D: 314 GB och E: 320 GB. Har även 2 hårddiskar till men dem låter jag va i sin storlek. Visst kan strömmen gå om man håller på och dela upp hårddisken i flera partitioner men jag klarade mig. EASEUS Partition Master 6.5.1 Home Edition skötte det alldeles utmärkt med partitioneringen. Programmet är gratis om du väljer Home Edition som är Freeware. Flyttar nu min musikmapp till D. Jag utnyttjar ju inte 1 TB för Windows XP så det var bra o dela upp den för då har jag plats med lite annat.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt DAson att allt ordnade sig :)

Tänker lägga till en liten tanke bara på ämnet om nu strömmen går när man pular med göra partitioner på disken.

Skulle gissa att störst risk föreligger om man använder ett installerat partitioneringsprogram inne i Windows.

Dessa kräver ju en omstart av systemet och datorn för att genomföra förändringen på disken i ej inloggat läge.

Allting som programmet behöver ligger därför tillfälligt låst i Ram minnet, skulle då strömmen svika så kanske detta alternativet är mer riskfyllt än om man använder och kör ett partitioneringsprogram ifrån en Live CD eller portabelt på USB istället. Vet inte hundra men något säger att det kan vara säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips bara, eftersom du har fler diskar. Jag gissar på att de andra diskarna är mindre än din 1TB disk, kanske någon hade varit lagom stor som systemdisk? Då skulle jag rekommendera att du använt en av dem som C: disk istället, såvida de inte är avsevärt långsammare eller så gamla att du tror de kan rasa vilken dag som helst. Det är nämligen så att fastän du partitionerat disken så är det ju samma fysiska mekanik som används till alla partitionerna och är det aktivitet samtidigt på flera partitioner så kommer de att få vänta på varandra, vilket kan sänka prestandan märkbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den minsta disken är 80 GB den kan väl duga som Windowsdisk har haft Windows på den förut så jag vet och det är inte IDE det är Sata. eller görs så här flytta det jag har flyttat till partitionerna. Och installer Windows på 80 GB disken och lägga allt på en och samma disk så att nåt inte går åt skogen.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade ju kunnat ha 3 partitioner på 1TB disken ändå om du tycker det passar ditt sätt att organisera bättre. Men själv hade jag också valt en stor partition och sedan vid behov delat upp innehållet i vanliga kataloger istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...