Gå till innehåll

dator startar om sig


karinja

Recommended Posts

När man startar min dator kommer den fram till laddningssidan för Windows XP sedan startar den om automatiskt och sedan fortsätter den så i oändlighet.

Någon som vet hur man kan lösa problemet? Jag har tappat bort min XP-skiva så jag har inte lyckats om-boota datorn. Provade dock med en kompis skiva och datorn verkade inte kännas vid skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej karinja :)

Då är det dags att lära sig kommandot F8 direkt vid startögonblicket för du ska nå dem avancerade start alternativen.

Där finns en rad du kan trycka Enter på som kallas något i stil med "Inaktivera automatisk omstart"

Därefter startar du om datorn och den kommer vid fel stanna och inte starta om igen förrens datorn avsiktligen stängs av av dig själv (strömbrytaren, sladden i väggen osv)

Får du upp ett felmeddelande på skärmen så återkom gärna med uppgifter om vad där står, här i tråden.

Ps. du hittar även start alternativet "Felsäkert läge" på samma meny, kan också va bra att känna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! Tack, men jag lyckades inte hitta något sådant alternativ. Försökte med lite andra grejer där, och det slutade med att man aldrig kommer till laddningssidan för xp, utan bara till en svart skärm med ett ensamt blinkande _

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck omväxlande på tangentera vänster CTRL och F8 när datorn startar, då ska du förhoppningsvis få upp en meny.

Välj felsäkert läge, logga in som Administratör, oftast är det inget lösenord satt på det kontot. Annars loggar du in på ditt vanliga konto.

Kör en diskkontroll.

Starta om datorn på vanligt sätt

Många gånger kan det räcka för att en dator ska komma igång som vanligt igen.

Annars så får du återkomma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svarta skärmen med det blinkande strecket betyder att bios inte kan hitta enheten där XP finns installerat och startprocessen har nått ett ändläge där ingenting finns. Kan hända om man har flyttat hårddiskar exempelvis, eller anslutit enheter som helt saknar innehåll.

Om inget har ändrats av dig och du vet att Windows XP finns installerat på hårddisken så finns i stort sett bara en sak & göra. Ta fram XP skivan och starta Återställningskonsolen på skivan. Då du får upp prompten så reparerar du bootvägen in till XP och skriver ett nytt MBR till hårddisken för det är antagligen där i bootsektorkoden som det pekar lite galet.

Återställningskonsolen öppnas på skivan genom tangent R efter Windows startfiler har laddats. Logga sedan in till enheten där ditt XP finns installerat, används inget lösenord trycker du bara enter för gå vidare. Misslyckas inloggningen så startar du bara om datorn för nytt försök tills du lyckas. Kommandon som passar med problemet är:

Fixboot lagar bootväg in till hårddisken.

Skulle din boot.ini fil vara skadad så kan följande kommandon hjälpa..( bootcfg /scan för att visa innehåll), bootcfg /rebuild för att återskapa startposter, ( bootcfg /add för att lägga till en ny startpost )

Fixmbr skriver en ny startsektorkod till hårddisken automatiskt.

Första och sista ser ut som de alt. som kan passa din dator just i detta läget.

Finns andra möjligheter om man vill gå vidare i undersökningen om ovanstående inte hjälper, säg bara till i så fall så får vi prova med något annat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ oppokopter

karinja skriver "När man startar min dator kommer den fram till laddningssidan för Windows XP..."

Det hade nog gått bra att lösa genom att starta datorn i felsäkert, vilket är vad jag vet alltid det första man gör med en krånglande dator.

Lyckas hon komma in i felsäkert läge så kanske det fortfarande går att ordna till...efter misslyckandet ned de andra alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svarta skärmen med det blinkande strecket betyder att bios inte kan hitta enheten där XP finns installerat och startprocessen har nått ett ändläge där ingenting finns. Kan hända om man har flyttat hårddiskar exempelvis, eller anslutit enheter som helt saknar innehåll.

...

@optokoppter

Är du säker på att det verkligen är sant det du skriver härovanför???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ oppokopter

karinja skriver "När man startar min dator kommer den fram till laddningssidan för Windows XP..."

Det hade nog gått bra att lösa genom att starta datorn i felsäkert, vilket är vad jag vet alltid det första man gör med en krånglande dator.

Lyckas hon komma in i felsäkert läge så kanske det fortfarande går att ordna till...efter misslyckandet ned de andra alternativen.

De verkade ju inte som datorn kommer dit längre..citat: "utan bara till en svart skärm med ett ensamt blinkande _ "

Om välkomstskärmen syns vid vanlig start, visst då är "felsäkert" ett alternativ & välja på om man kan nå dem avancerade alernativen inne i Windows starthanterare.

Det sista låter ju inte som den biten vill fungera då den funktionen inte verkar finnas just nu :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte BIOS hittar en systemdisk så skrivs det ut i klartext av just BIOS.

Hur det fungerar om man har EFI vet jag inte, men det är väl inte speciellt vanligt ännu. Men även EFI bör naturligtvis ge ett liknande felmeddelande.

Du Opptokopper kan själv testa genom att ta bort alla systemdiskar, bootdisketter och boot-CD i din dator, så ser du vad som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon form av MBR fel ?

"Samma fel" kan uppstå om man har haft ett annat OS installerat och sedan avinstallerat det, men då är inte säkert att att det går att

fixa till felet med "Fixmbr" via kommandotolken.

Om man har haft Grub som bootloader,, kan man fixa till det med Super-Grub :

http://www.cyberciti.biz/tips/super-grub-disk-fix-windows-linux-boot.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag! tyvärr fungerar det inte ändå. i menyn man kommer till med F8 har jag återställt originalinställningar eller något liknande. Då beter sig datorn som tidigare. man kommer till en meny där man kan välja att starta i felsäkert läge eller på vanligt sätt. vilket man än väljer så startar bara datorn om sig när den börjar ladda xp.

Någon form av MBR fel ?

"Samma fel" kan uppstå om man har haft ett annat OS installerat och sedan avinstallerat det, men då är inte säkert att att det går att

fixa till felet med "Fixmbr" via kommandotolken.

Om man har haft Grub som bootloader,, kan man fixa till det med Super-Grub :

http://www.cyberciti.biz/tips/super-grub-disk-fix-windows-linux-boot.html

det här förstod jag inte mycket av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valet att starta datorn i "felsäkert läge" så ska du göra det!

Det börjar man alltid med, vid ett sådant fel som du har.

Logga helst in på kontot Administratör.

Kör en diskkontroll, det är vanligt att det är fel i filsystemet...

Starta sedan om datorn som vanligt.

Är felet kvar så får du återkomma, det finns då mer vi kan göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Jag kanske var lite otydlig tidigare. jag har försökt att starta i felsäkert läge, men samma sak händer: xp börjar ladda, men innan man kan göra något startar datorn om sig automatiskt.

Har du provat "Safe Mode with Command Prompt"? Det heter något med kommandotolk på svenska, tror jag.

Kommer du in där, så följ de numrerade instruktionerna på sidan > http://www.sensible-computer-help.com/safe-mode.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...