Gå till innehåll

Bättre hårdvarustöd i Knoppix än i WinXP?


vulfgar

Recommended Posts

Jag var med om ett lustigt fenomen. Moderkortet hade pajat på min gamla och dator, så jag var och köpte ett nytt. På det nya kortet är nätverkskort och ljudkort integrerat, så jag brydde mej inte om att installera dom gamla korten. Eftersom jag räknade med att det inte skulle gå att starta med den befintliga windowsinstallationen och jag inte ville köra en lååång nyinstallation innan jag kollat att all övrig hårdvara var hel så satte jag i en Knoppix-CD och startade fån den. Det funkade perfekt, allt startade upp korrekt, bild och ljud funkade och det var inga problem att ansluta till internet.

Dags att installera om windowsXP (SP2), det blev en fullständig ominstallation med ompartitionering osv. Döm om min förvåning när windows inte hittade varken nätverks-eller ljudkort, jag fick hämta hem drivare från nätet. 8O Inga problem med det, men jag tycker att det är lite lustigt. Bättre hårdvarustöd i linux!?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade perfekt, allt startade upp korrekt, bild och ljud funkade och det var inga problem att ansluta till internet.

Dags att installera om windowsXP (SP2), det blev en fullständig ominstallation med ompartitionering osv. Döm om min förvåning när windows inte hittade varken nätverks-eller ljudkort, jag fick hämta hem drivare från nätet. 8O Inga problem med det, men jag tycker att det är lite lustigt. Bättre hårdvarustöd i linux!?! :D

Du det är rätt ball att du tar upp det, jag testade en live-cd från exton, tror det var Adios4.10 och jag blev lika förvånad för jag testade den i min toshiba laptop som är ricktigt jobbig att styra upp med windows, tex funkar inte nätverk, ir, pcmiaplatserna om man inte har toshibas systemcd tillhands, men med Adios så funkade allt utom modemet direkt.

Fantastiskt är det, och cooolt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får jag fråga en sak: vad är en knoppix? har aldrig hört talas om det!!.

Det är en linux-distribution som kan köras som live-CD, dvs man kan starta det direkt från CDn och behöver inte installera något. Väldigt bra om man vill felsöka, rädda filer, eller om man bara vill testa linux. Du kan läsa mer här:

http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...